پرداخت تفاوت ارزش سهام عدالت اجباری نیست

پوری حسینی :

پرداخت تفاوت ارزش سهام عدالت یعنی 470 هزار تومان اجباری نیست اما به سود مشمولان است که پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت : در قالب طرح سهام عدالت به هر مشمول یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یافته است که طبق قانون در مدت 10 سال باید از محل سود این شرکت‌ها این مبلغ تسویه می‌شد تا در پایان 10 سال برای آزادسازی سهام اقدام کنیم.

پوری حسینی افزود : براساس مجموع سودی که در این 10 سال بابت سهام عدالت به خزانه دولت واریز شده و تقسیم آن به کل مشمولان از ارزش یک میلیون تومانی برای هر فرد ، 530 هزار تومان پرداخت شده است.

وی گفت : به جز دو دهک پایین درآمدی که مشمول 50 درصد تخفیف می‌شود و نیازی به پرداخت تفاوت ندارند، بقیه مشمولان این اختیار را دارند که مبلغ 470 هزار تومان را بپردازند تا مالک کل سهام یک میلیون تومان شوند و از مزایا و سود آن استفاده  کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت : البته هیچ اجباری برای پرداخت این تفاوت وجود ندارد و درصورتی که فردی این تفاوت را نپردازد همچنان مالک 530 هزار تومان سهام است.

اما وی به مشمولان سهام عدالت توصیه کرد : در صورتی که مشمولی پول اضافه یا غیرمولدی دارد، حتماً برای پرداخت تفاوت اقدام کند ، چون ارزش سهمی که به آنها تعلق می‌گیرد ، دو برابر شده است.

بنابر این درحالی که ارزش اولیه سهام هر نفر یک میلیون تومان بوده هم‌اکنون ارزش آن به دو میلیون تومان افزایش یافته است و اگر کسی 470 هزار تومان تفاوت را بپردازد در واقع 940 هزار تومان ذخیره کرده است.

فرصت مشمولان تا پایان شهریور 96

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه مشمولانی که قصد پرداخت تفاوت ارزش سهام را دارند تا پایان شهریور سال آینده فرصت خواهند داشت، گفت: پس از شهریور 96 صورت حساب هر مشمول با توجه به پرداختی‌های احتمالی نهایی خواهد شد.
وی ادامه داد: با وجود این میان کسانی که تا پایان سال‌جاری این تفاوت را پرداخت کنند و کسانی که در سال آینده این کار را انجام می‌دهند ، تفاوت وجود دارد.
پوری حسینی توضیح داد: درصورتی که مشمولی مبلغ مورد تفاوت را تا پایان امسال واریز کند، هنگام پرداخت سود براساس ارزش کامل یک میلیون تومان برای او محاسبه می‌شود اما کسانی که سال آینده این تفاوت را بپردازند ضمن اینکه ارزش کامل سهام برای آنها محفوظ است ، در نخستین دوره پرداخت سود براساس همان 530 هزار تومان برای آنها اقدام می‌شود و از سال مالی بعد سود سهام کامل به آنها تعلق می‌گیرد.

مشمولان چقدر سود می‌گیرند

معاون وزیر اقتصاد درباره اینکه به صورت میانگین مشمولان سهام عدالت چه میزان سود دریافت خواهند کرد ، گفت : بعد از تیر 96 و برگزاری مجامع شرکت‌ها، سود شرکت‌های سهام عدالت مشخص شده و حداکثر تا پایان سال آینده به حساب مشمولان واریز می‌شود ، با فرض یک میلیون تومان سهام هر مشمول 150تا 200 هزار تومان سود دریافت خواهد کرد که اگر این مبلغ را برای 530 هزار تومان فعلی محاسبه کنیم، به همین میزان از سود کم می‌شود ( در حدود 75 تا 150 هزار تومان).
وی با اشاره به اینکه دراین مرحله هنوز مشخص نیست که سهام کدام شرکت متعلق به چه کسی است، افزود: در مرحله صدور صورت حساب به صورت کلی سود و ارزش سهام عدالت و تعداد مشمولان ملاک عمل قرارگرفته است.بنابراین براساس ارزش روز سهام عدالت، میزان سود دریافتی مشمولان نیز افزایش می‌ یابد. ضمن اینکه پس از آزادسازی سهام امکان فروش آن به قیمت روز و واقعی فراهم می‌شود.

3 برابر دولت قبل سود واریز کردیم

پوری حسینی در باره میزان سودی که در 10 سال گذشته بابت تسویه ارزش سهام عدالت به خزانه واریز شده است، اظهار داشت : در دولت گذشته و از ابتدای سال 1385 تا 1392 (7 سال) درمجموع 6 هزار و 120 میلیارد تومان از محل سود شرکت‌های مشمول سهام عدالت به خزانه واریز شده است.
وی ادامه داد : اما در سه و نیم سال فعالیت دولت یازدهم درحالی که نیمی از زمان دولت قبل بوده اما واریزی سود سه برابر شده است، در این دولت 17 هزار و 800 میلیارد تومان سود شرکت‌های سهام عدالت به خزانه واریز شده که حاکی از انضباط مالی و پیگیری دقیق مصوبات است.
بنابراین گزارش بیش از 49 میلیون ثبت‌نام شده قطعی طرح توزیع سهام عدالت با مراجعه به سایت SamaneSE.ir صورت حساب اولیه‌ای را دریافت می کنند که نشان دهنده ارزش سهام و میزان پرداختی‌ها بابت ارزش سهام به خزانه در 10 سال اخیر است.
در این صورت حساب‌ها که به جز دو دهک پایین درآمدی برای تمام مشمولان یکسان است، ارزش اولیه سهام عدالت برای هر مشمول یک میلیون تومان است که در 10 سال گذشته از محل سود شرکت‌ها 530 هزار تومان از آن به خزانه واریز شده است.
در این سایت به مشمولان اعلام شده است که می‌توانند تفاوت مبلغ پرداختی با ارزش اولیه سهام یعنی 530 هزار تا یک میلیون تومان را خود بپردازند تا مالک کل سهام شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −  89  =