رئیس سازمان بورس: انتشار ۱۴. ۵ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در ایران

محمدی گفت: از ابتدای انتشار ابزارهای مالی اسلامی ۱۴. ۵ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی در ایران منتشر شده که ۲. ۱ میلیارد دلار اسناد خزانه اسلامی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دکتر شاپور محمدی در نهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت : انتشار اوراق مالی اسلامی در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ صددرصد رشد داشت که امیدواریم از ابزارهای مالی اسلامی برای تامین مالی پروژه‌های دولتی و نیمه خصوصی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در بازار سرمایه ایران انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره شرکتی و دولتی، اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق رهنی، اسناد خزانه و اوراق استصناع اجرایی شده است و کمیته فقهی سازمان نظارت دارد.

وی با بیان اینکه با تصویب قانون اوراق بهادار در سال ۸۴ ساختار بازار سرمایه ایران تغییر کرد، اظهار داشت: این تغییرات موجب تشکیل کمیته تخصصی فقهی در سال ۸۶ شد.

محمدی ادامه داد: این کمیته هشت نفره نقش موثری در توسعه ابزارهای اسلامی داشته و متشکل از ۵ فقیه صاحب نظر در حوزه بازار سرمایه، یک نفر متخصص مالی، یک حقوقدان و یک اقتصاد دان آشنا به بازار سرمایه است که وظایفی مانند ارزیابی ابزارهای مالی جدید پیشنهادی در حوزه بازار سرمایه، بررسی شبهات فقهی در مورد ابزارهای مالی، همکاری در توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی و مواردی از این دست را دارد.

محمدی گفت: ارزیابی ابزارهای مالی جدید و ارائه پیشنهاد برای استفاده در بورس و بازارهای خارجی از دید فقهی مدنظر سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارد ضمن اینکه همکاری با شوراهای مشابه در سازمان داخلی و خارجی ارزیابی ابزارهای مالی اسلامی برای بازار سرمایه همکاری در توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی و انتشارات علمی در زمینه مالی و اسلامی از جمله وظایف کمیته فقهی است.

وی اظهار داشت: در ۹ سالی که کمیته فقهی بازار سرمایه شروع به کار کرده ۱۴۵ جلسه برگزار شده که نتیجه آن بررسی حدود ۵۰ ابزار نهاد مالی و قرارداد است که جنبه‌های شرعی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بعضا تایید شده و در گاهی مواقع حتی بعد از اصلاحات صورت گرفته هم ابزار به لحاظ فقهی تایید نشده است بنابراین تمام دقت نظرهای لازم در این رابطه لحاظ می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  3