بزرگترین حمله سایبری جهانی در پی چه چیزی اتفاق افتاد؟

بررسی حمله گسترده سایبری به کشورها:

شرکت مایکروسافت یک بسته امنیتی منتشر کرده است تا با نصب آن جلوی این سرقت ها گرفته شود و هکرها نیز تشویق به ادامه اعمال مخربشان نشوند. حتی با پرداخت این مبلغ نیز هیچ تضمینی به بازگشت اطلاعات و باز شدن قفل داده های رمز گذاری شده نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نوعی رنساموار به نام «واناکرای» که ظاهرا با استفاده از اطلاعات به سرقت رفته از آژانس امنیت ملی ساخته شده به سرعت در 150 کشور جهان پخش شده و سازمانهایی مانند مرکز خدمات درمانی ملی بریتانیا، فدرال اکسپرس، و نیسان را مورد تهاجم قرار داده است. بر اثر این حمله سایبری به مرکز خدمات درمانی بریتانیا حداقل 40 سازمان تحت تاثیر قرار گرفتند.
در ابتدا مبلغ باج خواهی از هر سیستمی مبلغ کمی بوده و باج خواهان در حدود 300 دلار برای برگرداندن اطلاعات درخواست می کردند ولی پس از چند روز این مبلغ به 600 دلار رسید. هکرها افراد را تهدید می کردند که اگر بعد از یک هفته مبلغ مورد نظر را پرداخت نکنند سیستم را بطور دائم قفل خواهند کرد. مقامات کشوری نگران این موضوع اند که پس از تعطیلات و با روشن شدن سیستم های کامپیوتری خرابی های بیشتری از سوی کاربران گزارش شود.

بسیاری از کشورها در سراسر جهان در حال بازسازی خود بعد از حمله گسترده سایبری که بر روی هزاران کامپیوتر در صنایع مختلف و در مناطق مختلف جهان هستند. رنساموار، نوعی ویروس تروجان است که برای رمز گزاری شبکه ها، از کار انداختن آنها و تقاضای باج طراحی شده است.

شرکت مایکروسافت یک بسته امنیتی منتشر کرده است تا با نصب آن جلوی این سرقت ها گرفته شود و هکرها نیز تشویق به ادامه اعمال مخربشان نشوند. حتی با پرداخت این مبلغ نیز هیچ تضمینی به بازگشت اطلاعات و باز شدن قفل داده های رمز گذاری شده نیست.

این حمله سایبری بزرگترین حمله سایبری تاکنون در جهان محسوب می شود. این حمله سایبری درست یک روز بعد از صدور دستور اجرایی ترامپ مبنی بر تقویت امنیت سایبری در شبکه ها و زیرساختهای حیاتی فدرال به وقوع پیوست. این دستور اجرایی به منظور تقویت افزایش امنیت سایبری برای محافظت از دارایی دولت فدرال و همچنین سازمانهای زیرساختی و حیاتی صادر شده بود. در این دستور اجرایی کلیه سازمانهای حیاتی می بایست تحت امور امنیت سایبری دولت قرار گیرند و هر یک به صورت یک نهاد جداگانه عمل نکنند.
مدیران آژانس فدرال مسئول کنترل ریسک امنیت سایبری در سازمانهای حیاتی هستند و مسئول اجرای این دستور سازمان ملی فناوری و استانداردهای ایالات متحده خواهد بود. طبق این دستور، هر سازمان موظف است تا در کمتر از 90 روز گزارش مدیریت ریسک خود را به دفتر مدیریت بودجه وزارت امنیت داخلی ارائه نماید. روسای سازمانها نیز ملزم به اعلام نوع اشتراک گذاری خدمات فناوری اطلاعات سازمان خود برای بررسی در فدرال هستند.
علاوه بر این مدیران اجرایی سازمانها فدرال در حال مطالعه و بررسی روش اجرایی این دستور از طریق – مدرن سازی سیستم های فناوری اطلاعات فدرال – پتانسیل ها و عواقب ناشی از قطع طولانی برق طی یک حمله سایبری – آموزش های مورد نیاز برای تربیت افراد حرفه ای در امنیت سایبری کاملا روشن است که یک برنامه حفاظت امنیت سایبری نیازمند نیازسنجی های خوب فنی، عملیاتی و سیاسی است.
هنوز در مورد رابطه این حمله سایبری با دستور اجرایی امنیت سایبری آمریکا سخنی به میان نیامده است. در این میان انگشت اتهام در مورد این حمله به سوی کره شمالی است. نماینده کره شمالی در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا کره شمالی نقشی در این اتفاق داشته یا خیر گفت، هر گاه اتفاق عجیب و غریبی در جهان می افتد ایالات متحده از آن بر ضد کره شمالی استفاده می کند و نماینده کره شمالی این اتهام را اتهامی مسخره نامید.
مترجم شکوفه برزگر ملکی
پایان پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  43  =  46