چرا داعش در ایران نمی تواند رشد کند؟

کشورهای عربی در گرداب تروریسم تکفیری

تمرکز بر ایران همه این سودها را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت در حالیکه سران کشورهای اسلامی در این نشست یا در خواب بودند و یا سرگرم مداحی ترامپ و البته همسر و دختر ترامپ بودند. شاید اینجا بتوان به این سوال پاسخ داد چرا داعش در کشوری مانند ایران نمی تواند رشد کند اما در کنار کشورهای همسایه ما تا به این میزان رشد و نمو می کند؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چرا داعش در ایران نمی تواند رشد کند؟ این سوالی است که در این مطلب می خواهیم به یکی از دلایل آن اشاره کنیم که بی ارتباط با نشست اخیر کشورهای اسلامی – آمریکایی نیست.

نشست اخیر کشورهای عربی با ترامپ اگرچه به ادعای رسانه های غربی یک اجماع بین المللی علیه ایران داشت اما در بطن خود مملو از تناقض و دوگانه گویی بود، به نحوی که در یکی از سخنرانیها عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر تاکید کرد که باید با کشورهایی که از سازمانهای تروریستی حمایت می کنند برخورد شود که در این میان ترامپ آشکارا اسم کشوری چون ترکیه را می برد، کشوری که رئیس جمهورش چند روز پیش دست در دستان خود ترامپ در واشنگتن داشت. برای اینکه بیشتر در جریان متن سخنان سیسی قرار بگیریم عینا متن سخنان سیسی را ترجمه کردیم.

سیسی رئیس جمهور مصر در نشست برخی سران کشورهای اسلامی با حضور ترامپ گفت: صحبت کردن در خصوص سازمانهای تروریستی و مقابله با آنها باید دربرگیرنده تمامی سازمانهای تروریستی بدون تفکیک آنها باشد، این درست نیست که برخورد با سازمانهای تروریستی صرفا برای یک یا دو سازمان باشد، برخورد با تروریستها صرفا نباید تنها با افرادی باشد که سلاح به دوش گرفته اند باید با همه کسانی که از آنها حمایت و آنها را آموزش داده اند برخورد جدی کرد، کسانی که آنها را مسلح می کنند، از آنها حمایت مادی می کنند، کمپهای آموزشی برای آنها درست می کنند و برای آنها و فعالیتشان سرپوش سیاسی درست می کنند.

سیسی افزود: اجازه بدهید بسیار شفاف صحبت کنم و بپرسم چه کسانی از تروریستها حمایت می کنند؟ منطقه آمن برای آنها درست می کنند، کجا نیروهای تروریستها را آموزش می دهند؟ مجروحینشان کجا مداوا می شوند؟ در کجا سلاح و مهمات برای آنها تامین می شود و مسلح می گردند؟ چه کسی منابع زیرزمینی مانند نفت آنها را خریداری می کند؟ چه کسانی با آنها وارد قاچاق آثار باستانی و مواد مخدر شده است؟ از کجا کمک مادی دریافت می کنند؟ چگونه رسانه ها در اختیار تروریستها قرار داده می شود و رسانه های خویش را بلندگوی تروریستها قرار داده اند؟

رئیس جمهور مصر در ادامه افزود: متاسفانه باید بگویم برخی کشورها قاطی داد و ستد با سازمانهای تروریستی گشته اند، برای آنها منطقه امن درست می کنند، برخی کشورها هنوز اسامی اعضای سازمانهای تروریستی را تحویل اینترپل نمی دهند، این کشورها حتی حاضر نیستند اسامی این تروریستها را آشکار کنند.

در وسط این سخنان ترامپ روی به مشاور خود بازمی گرداند و برای مشاورش اعلام می کند که منظور سیسی ترکیه است.

واقعیت نشست سران کشورهای اسلامی _ آمریکایی این است که خود این کشورها و از جمله آمریکا هم معتقد هستند که هدف نهایی آنها مبارزه با تروریسم نیست. خوب است بار دیگر به سخنان جو باید معاون وقت رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد. جو بایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۴ نقش متحدان این کشور ازجمله عربستان و ترکیه و امارات را در ایجاد بی‌ثباتی، این‌گونه برشمرد: «آن‌ها صدها میلیون دلار و ده‌ها هزار تُن سلاح را به سوی هر کسی که می‌خواست با اسد بجنگد روانه کردند؛ بدون در نظر گرفتن این‌که النصره، القاعده و عوامل افراط‌‌گرای جهادی که از دیگر بخش‌های جهان آمده‌ بودند، از این کمک‌ها استفاده می‌کردند.»

اگرچه به قوا ظریف ترامپ آمد و عربستان را دوشید و رفت ولی واقعیت این است که به اعتراف خود رسانه های غربی ترامپ در توجیه سیاستهای خویش در داخل آمریکا هم با مشکلات جدی روبرو است و باید همزمان به تنش ها و پراکندگی و وابستگی برخی از همین کشورهایی که در نشست مذکور حضور داشتند بپردازد.

بی بی سی در تحلیلی در خصوص این نشست نوشت: دونالد ترامپ نیز در کشور خودش در موضعی سست تر از جورج بوش آن دوران قرار دارد و بیش از او مورد نکوهش است. همپیمانی و داد و ستد اخیرش با عربستان سعودی هم که در سطح جهانی به کشتار غیرنظامیان در یمن، نقض حقوق بشر، سیاستهای ویرانگر در سوریه و حتی خلق القاعده و داعش و پشتیبانی پنهان از آنها متهم است، او را بیش از پیش آماج انتقاد و مخالفت قرار خواهد داد.

اگرچه سعودیها انتظار دارند آقای ترامپ از این پس در سوریه خط آنها را دنبال کند، اما حتی در صفوف سیاستگذاران آمریکا هم از دخالت بیشتر در سوریه پرهیز می شود. نمونه اش حمله موشکی اخیر آمریکا به یکی از پایگاههای هوایی سوریه بود که بیش از آنکه ویرانگر باشد، محتاطانه و نمادین بود. متحدان اروپایی آمریکا هم نمی خواهند دود بحران در سوریه بیش از این در چشمشان فروبرود.

دونالد ترامپ در سخنرانی دیروزش در ریاض گرچه کوشید از لحن جورج بوش فاصله گیرد و گفت که نمی خواهد باید و نباید کند، اما سخنان او از باید و نباید خالی نبود. با این فرق که به موضعگیریهای جورج بوش انگ صلیبی گری زده شد اما به سخنان دونالد ترامپ، برچسب تاجر مآبی و کاسبکاری؛ یعنی از حرفهای او به مخاطبانش چنین برداشت شد که: شما هم مانند سعودیها عمل کنید و شریک مال ما شوید تا ما هم شریک جان شما شویم. پرسش این است که با آنچه از جورج بوش در حافظه ها مانده و بوی بازگشت به دوران بوش که از حرفهای آقای ترامپ به مشام می رسد، آیا مخاطبان حرفهای دیروز او در ریاض حاضرند همه تخم مرغهایشان را در سبد دونالد ترامپ بچینند یا اینکه ممکن است برخی از آنها بر حرف محمد جواد ظریف تامل کنند که گفت «ترامپ آمد و سعودیها را دوشید و رفت».

ترامپ همان گونه که قبلا در خصوص هم پیمانان عرب آمریکا گفت «آنها هیچ چیز جز پول ندارند» درک کرده است که باید تا می تواند پول این کشورها را راهی آمریکا کند و به خاطر همین پول حاضر شد به رقص شمشیر بپردازد و همسر و دختر خود را در معرض افرادی که جز پول و شهوت چیز دیگری ندارند قرار دهد و گرنه خوب می داند از ته این هم پیمانی ها اتفاقی سیاسی و نظامی در منطقه روی نمی دهد. با توجه به فروپاشی محتوایی اکثر این کشورهای عربی اقدام اخیر آمریکا به غیر از سود مادی این کشور ثمری جز تشدید منازعات منطقه ای و قومی و مذهبی و گسترش فقر در منطقه و البته گسترش وهابی گری به عنوان مادر شرعی تروریسم تکفیری نخواهد داشت. ترامپ نه تنها ذخایر ارزی کشورهایی چون عربستان را دوشید و رفت بلکه برای همیشه کشورهای عربی را در گرداب تروریسم تکفیری فرو برد به نحوی که سالها طول خواهد کشید تا موضوع فلسطین یک گام هم بتواند رو به جلو بردارد.

تمرکز بر ایران همه این سودها را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی داشت در حالیکه سران کشورهای اسلامی در این نشست یا در خواب بودند و یا سرگرم مداحی ترامپ و البته همسر و دختر ترامپ بودند. شاید اینجا بتوان به این سوال پاسخ داد چرا داعش در کشوری مانند ایران نمی تواند رشد کند اما در کنار کشورهای همسایه ما تا به این میزان رشد و نمو می کند؟ در سایه حاکمیت کشورهایی چون عربستان وقطر و ترکیه و غیر نه تنها داعش رشد می کند بلکه سرمایه های مالی این کشورها یا راهی آمریکا و غرب می شود و یا به جیب تروریستها واریز می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×    =  1