افزایش ضریب استاندارد‌ چک با صیاد

بانک آینده به عنوان اولین بانک کشور به سامانه استانداردسازی چک صیاد بانک مرکزی متصل شد.

افزایش ضریب استاندارد‌ چک با صیاد بانک آینده اولین بانک مجهز به سامانه صیاد بانک آینده به عنوان اولین بانک کشور به سامانه استانداردسازی چک صیاد بانک مرکزی متصل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک آینده با اتصال به سامانه صیاد بانک مرکزی از این پس می‌تواند امکان ارائه خدمات امن‌تر و بهتری را در قالب صدور دسته چک از طریق این سامانه برای مشتریان بانکی خود فراهم کند. سامانه صیاد به عنوان یکی از دستاوردهای بانک مرکزی در زمینه فناوری و اطلاعات است که در زمینه پیاده‌ه‌سازی و صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک فعالیت می‌کند. این سامانه با هدف ارتقای بخش امنیتی و افزایش میزان استانداردهای طراحی چکاوک در خدمات مربوط به چک روی کار آمده است.

علاوه بر این، سامانه صیاد تا اندازه زیادی توانسته است هزینه‌های به وجود آمده در چکاوک را کاهش دهد و با رفع مشکلات موجود در آن طراحی یکپارچه‌تری برای صدور الکترونیکی دسته چک به کار ببرد. در اصل استاندارد‌سازی دسته چک‌ها و یکسان‌سازی طراحی و سایز آنها به عنوان کار اصلی این سامانه است.

به این ترتیب صیاد و چکاوک دو سامانه مجزا از یکدیگر بوده که هر دو سعی بر تسریع فرآیندهای مربوط به چک و افزایش میزان امنیت این حوزه را برعهده دارند و به این خاطر است که چکاوک سیستم انتقال چک به صورت الکترونیکی را مدنظر قرار می‌دهد و صیاد تنها بر روی بحث خود چک و یکسان سازی طرح آن تمرکز دارد.

در خصوص نحوه فعالیت صیاد می‌توان اینطور گفت که اگر بانک‌های مجهز به این سامانه بخواهند برای مشتریان خود دسته چک صادر کنند، در ابتدا اطلاعات فرد مذکور به سامانه صیاد ارسال می‌شود، سپس این سامانه میزان اعتبار مشتری و امضای فرد موردنظر را بررسی می‌کند و بعد از بررسی، در صورت تایید مجوز برای صدور چک، این اقدام انجام می‌شود.

 

این موضوع مهم است که انجام فرآیند بررسی اعتبار و صلاحیت مشتری برای هر بار درخواست صدور انجام می‌شود. بدیهی است از طریق صدور چک از طریق استفاده از سامانه صیاد با اختصاص شماره شناسه منحصر به فرد به هر برگه چک بانکی و اختصاص بارکد دوبعدی به هر برگ چک بانکی، از صدور چک برای افراد بی‌هویت و یا بی‌صلاحیت جلوگیری می‌شود.

 

گفتنی است در حال حاضر علاوه بر بانک آینده تمامی بانک‌ها ملزم به مجهز شدن به سامانه صیاد هستند و قرار است، پس از گذراندن آزمون مرتبط به سامانه مذکور، که به گفته کارشناسان بانک مرکزی در رابطه با تجهیزات بانک و مسائل فنی آن است، در ارائه خدمات مرتبط به صدور چک به صورت الزامی از این سامانه استفاده کنند تا از این طریق با رعایت نکات امنیتی بیشتری فرآیند صدور چک را انجام دهند. انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  72