در وام های خرد فرآیند اعتبار سنجی مشکل تر است

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بانکداری الکترونیک:

در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که برای نظام بانکی به وجود آمده و برخی بانکها با مشکل ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند، بانکها برای جلوگیری از افزایش مطالبات خود محتاط تر هستند و چندان از طرح هایی که برایشان ریسک ایجاد می کند و ممکن است با اعطای وامی بازگشت نداشته باشد، استقبال نمی کنند.

سید کاظم چاوشی، کارشناس اقتصادی در رابطه با مشکلات اجرای طرح یاراکارت به خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک گفت: طرح یاراکارت به دلیل اینکه برای قشر پایین و یارانه بگیر جامعه است و قطعا طرح خوبی ست اما نکته ایی که وجود دارد این است که بانک مرکزی باید بانکها را در اجرای این طرح حمایت کند و خطوط اعتباری را به بانکها اختصاص بدهد چراکه وام 5 میلیونی طرح یاراکارت ابتدا از طریق منابع داخلی بانک پرداخت می شود و سپس اقساط این وام از یارانه نقدی کسر می شود.

وی افزود: بحث دیگری که موجب عدم استقبال بانکها از طرح های این چنینی شده است اینکه در حال حاضر به دلیل مشکلاتی که برای نظام بانکی به وجود آمده و برخی بانکها با مشکل ورشکستگی دست و پنجه نرم می کنند، بانکها برای جلوگیری از افزایش مطالبات خود محتاط تر هستند و استقبال چندانی از این طرح ها نمی کنند.

چاوشی در خصوص ادعای بانکها درباره پرهزینه بودن وام های خرد بیان داشت: وام های کلان به دلیل اینکه از طرف یک شخص حقوقی است و معمولا صورت های مالی حسابرسی شده و مشخصی دارد به همین خاطر اعتبار سنجی آن آسان تر و مطمئن تر است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: درصورتیکه بحث اعتبارسنجی در وام های خرد مشکل تر است چراکه منابع درآمدی غیر قابل اثبات است و صورت های مالی نیز در این وام ها وجود ندارد به همین خاطر فرآیند اعتبارسنجی آنها دشوارتر است.

چاوشی در ادامه گفت: لذا بانکها نسبت به اعطای تسهیلات خرد تمایل کمتری دارند منتها در باز پرداخت این تسهیلات شرایط برعکس می شود به این خاطر که چون وام های کلان  به شرکت های صنعتی و تولیدی بزرگ اعطا می شود و این شرکت ها با توجه به حجم بالای وامی که میگیرند در صورت وقوع رکود در اقتصاد بیشتر می توانند به شبکه بانکی صدمه بزنند.

وی عنوان داشت: به همین خاطر در اعطای وام های خرد در مرحله اول، اعتبار سنجی،  نگاه منفی است اما زمانیکه اعتبارسنجی به درستی انجام شود در مرحله بعد یعنی وصول اقساط خرد اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و بانکها بیشتر می توانند بر روی این پول ها حساب کنند.

چاوشی در پایان درباره نقش و جایگاه بانک مرکزی و بانکها در اجرای طرح یاراکارت خاطرنشان کرد: بانک مرکزی زمانیکه طرحی را به بانکها دستورالعمل می کند می بایست بستر اجرای طرح را نیز فراهم کند و در نهایت نقش ناظر بر فعالیت بانکها را برعهده گیرد. در مقابل بانکها می بایست با برنامه ریزی و فراهم آوردن زیرساخت های مناسب در بانک خودشان شرایط را برای اجرای طرح های محول شده فراهم کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3