ارتقای هماهنگی بازارهای مالی مختلف ضرورت است

در حالی که بسیاری از بانک‌های دنیا درآمدهای کارمزدی قابل توجهی دارند اما در ایران، تکیه بانک‌ها بر این نوع از درآمدها کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار، انتشار اوراق توسط دولت را یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای تامین مالی دولت‌ها در دنیا معرفی و اذعان کرد هر چند نباید از توسعه این ابزار در کشور غافل شد اما باید عرضه این اوراق متناسب با کشش و تقاضای بازار باشد.
دکترعلی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در همایش پولی و بانکی گفت : علاوه بر این نباید از خاطر برد که با ارتقای اعتبار این اوراق از طریق ایجاد امکان وثیقه‌گذاری یا فراهم کردن امتیازات مالیاتی، تقاضا برای این اوراق را می‌توان افزایش داد. نهایتاً فراهم کردن پشتیبان نقدشوندگی و نیز تخصیص بازارگردان برای این ابزارها می‌تواند نرخ این اوراق را کاهش دهد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات همچنین به ضرورت ارتقای هماهنگی بازارهای مالی مختلف به عنوان یک ضرورت اشاره کرد. برای مثال در حالی که اوراق در بازار سرمایه منتشر می‌شوند اما آثار آنها در بازار بانکی به خوبی احساس می‌شود و این در حالی است که کماکان ارتباط وثیقی بین بازارهای مختلف در ایران وجود ندارد. بر این مبنا باید با تغییر زیرساخت‌های قانونی،‌ نهادسازی‌های لازم برای ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر بین بازارهای مالی فراهم شود.
وی توجه به عوامل برون‌زا برای مدیریت اقتصاد کشور را یک ضرورت قلمداد کرد و با اشاره به بوجود آمدن مشکلاتی در زمینه دسترسی به منابع ارزی و نظام مالی بین‌المللی در دوران تحریم، گفت : در تحقیقات پژوهشی باید به این دست از عوامل به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر اثربخشی و ابزارهای در دسترس سیاست‌گذاران توجه شود.
صالح آبادی برقراری قاعده مالی و گسترش افق بودجه‌ای به افق‌های میان‌مدت را یکی دیگر از ضرورت‌های اقتصاد ایران قلمداد کرد. او عنوان کرد که انضباط بودجه‌ای معمولاً با تعیین افق‌های بودجه‌ای یک‌ساله قابل تحصیل نیست و تعیین افق‌های بلندمدت و پنج ساله را برای دولت ضروری دانست.
این صاحب‌نظر پولی توجه به ظرفیت صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره‌ ارزی را نیز از دیگر ضرورت‌های اقتصاد ایران دانست و این ساختارها را یکی از موثر‌ترین عوامل برای کاستن از نااطمینانی‌های قیمت و درآمدهای نفتی در اقتصادهای نفتی دانست.
صالح آبادی ایجاد امکان پوشش ریسک را یکی دیگر از اولویت‌های اقتصاد ایران دانست و با اشاره به نیازهای بنگاه‌ها و پروژه‌های کشور به تامین مالی خارجی، ایجاد امکان پوشش ریسک برای این دسته از بنگاه‌ها و پروژه‌ها را یک ضرورت برای مقاوم‌سازی اقتصاد برشمرد.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات نهایتاً کاهش شکاف نرخ سپرده و تسهیلات را یکی دیگر از ارکان اصلاحات اقتصادی در ایران دانست و عنوان کرد در حالی که بسیاری از بانک‌های دنیا درآمدهای کارمزدی قابل توجهی دارند، اما در ایران، تکیه بانک‌ها بر این نوع از درآمدها کمتر است. این در حالی است که در دوران پیش از تحریم، درآمد خدمات ارزی و نیز عملیات شعب خارجی بانک‌ها نقش مهمی در ایجاد درآمد برای بانک‌ها داشت.
وی با اشاره به اقدامات اخیر بانک مرکزی در این زمینه، ابراز امیدواری کرد این اصلاحات بتواند بخشی از مشکلات نظام مالی ایران را برطرف کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  45  =  52