قوانین محدودیت آفرین؛ سد راه توسعه فینتک‌ها

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات مطرح کرد:

یک کارشناس حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به دو اصل امنیت و مدل کارمزدی فینتک‌ها از لزوم تاکید بر آزادی عمل فینتک‌ها و رفع قوانین محدودیت آفرین بر سر فعالیت این حوزه سخن گفت و در این راه نقش بانک مرکزی را بسیار موثر خواند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی دانشگر، کارشناس حوزه پرداخت الکترونیک با اشاره به فضای کسب و کار در آینده صنعت فینتک به موانع و مخاطرات موجود در این صنعت اشاره کرد و گفت: همواره یکی از مخاطراتی که در راه رشد، توسعه و بقای استارت‌آپ‌های مالی و فینتک‌ها دیده می‌شود، قوانین نامشخص یا محدودیت‌ آفرین است به این ترتیب که وقتی رگولاتور به دلیل عدم قطعیت و مواردی که پیش‌بینی نشده است، از پایه و اساس سختگیرانه و محافظه‌کارانه برخورد می‌کند، امکان شکل‌گیری، رشد و توسعه بقا برای فینتک‌ها فراهم نمی‌شود.

 

وی با اشاره به نشست شرکت‌های PSP و برخی از نمایندگان جامعه استارت‌آپ‌های فین‌تک در جلسه هفته گذشته واقع در ساختمان بانک مرکزی برگزاری نشست‌های این‌چنینی را تاثیرگذار دانست و گفت: چارچوبی که بانک مرکزی برای ساماندهی فینتک‌ها در نظر گرفته باید با دید باز نوشته و به طور شفاف تبیین شود و بنا بر این باشد که فعالیت استارت‌آپ‌ها افزایش داشته باشد تا این حوزه مسیر توسعه را طی کند و خدمات نوین و نوآورانه‌ای را به مردم ارائه دهد.

 

وی اینطور ادامه داد: درست است که تدوین چنین چارچوبی برای ساماندهی کسب و کارهای نوپا از سوی بانک مرکزی کمی با تاخیر صورت گرفته است، اما به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. اینکه بیاییم تحلیل کنیم که دیر است فایده‌ای به حال فینتک‌ها ندارد؛ همین که بانک مرکزی تصمیم گرفته به صنعت فینتک‌ها ورود کند و در صدد ساماندهی آنها باشد، باید به فال نیک گرفته شود.

 

این کارشناس حوزه فینتک‌ در ارتباط با برآیند جلسه هفته گذشته اینطور گفت: نمی‌توانیم درباره این جلسه اظهار نظر قطعی کنیم؛ به این دلیل که هنوز جزئیات آن به طور کامل منتشر نشده، اما پیشنهاد این است که بانک مرکزی اصل را بر حداکثر آزادی عمل فینتک‌ها بگذارد و بعد از آن روی مخاطرات سیستم‌های پرداخت تمرکز کند. البته نباید برنامه‌ریزی‌ها مانند گذشته باشد و فینتک‌‌ها فیلتر شوند؛ باید کاری کنیم که فینتک‌ها با توجه به محاسنی که برای اشتغال و نیازهای عمومی داشته‌اند، قوانین دست و پا گیر را به حداقل برسانیم.   

 

دانشگر با اشاره به اینکه دو اصل امنیت و مدل کارمزدی باید در اولویت باشد، عنوان کرد: امنیت با اصل وجود موجودیت فینتک‌ها ارتباط دارد؛ یعنی وقتی امنیت در فینتکی نباشد بقای آن دچار مشکل می‌شود. از طرف دیگر استارت‌آپ‌‌ها برای رشد نیاز به درآمد مستمر و کافی دارند که هنوز محلی برای آن در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها این است که به دلایل مختلف نتوانستند درآمد پایداری فراهم کنند.

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  83  =  93