خودپردازها در آينده وظايف بيشتري دارند

در تابستان سال 2017 عمر دستگاه‌هاي خودپرداز به نيم قرن رسيده است. در سيستم بانكداري درحال توسعه امروزي كه تكنولوژي‌هاي جديد مدام وارد بازار مي‌شوند، طولاني شدن عمر چنين تكنولوژي نشان از اهميت بسيار بالاي آن در عرصه پرداخت است. هنوز هم پس از 50 سال مردم نياز به پول نقد دارند و ديگر كسي به شعب بانكي مراجعه نمي‌كند. هم‌اكنون اين خودپردازها هستند كه جاي باجه‌هاي دريافت پول نقد را گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،با اين‌كه 50 سال از سن اين تكنولوژي مي‌گذرد، هيچ تكنولوژي ديگري جاي اين دستگاه‌ها را نتوانسته اشغال كند، بلكه اين دستگاه‌ها الگويي شدند براي توسعه بانكداري كه برخي از تكنولوژي‌هاي جديد نيز بر پايه آن بنا شده است. اين تكنولوژي‌هاي جديد شامل دستگاه‌هاي خوددريافت و شعب بانكداري مجازي هستند كه تا حدود زيادي از نوع عملكرد و ارتباط با مشتري دستگاه‌هاي خودپرداز الگو گرفته‌اند.با تمامي اين اوصاف، امروز نيز آينده دستگاه‌هاي خودپرداز بهتر رقم خواهد خورد. نه‌تنها اين سيستم‌ها با پيشرفت تكنولوژي از صحنه كنار نمي‌روند، بلكه توسعه‌يافته‌تر شده و خدمات بيشتري را با كيفيت بهتر و سهولت بيشتر ارائه خواهند داد.

 

50 ساله شدن خودپردازها: آينده نسل بعدي دستگاه‌ها

با 50 ساله شدن اين دستگاه‌ها، متوجه مي‌شويم كه اين تكنولوژي بيش از پيش مورد توجه بانك‌ها و مشتريان آن‌ها قرار گرفته‌اند. اين امر به واسطه 4 عامل كليدي محقق شده است:
1- بسته شدن متمادي شعب بانكي منجر شده است تا خودپردازها بهترين گزينه براي دسترسي به پول نقد محسوب شوند.
2- توانايي خودپردازها در دسترسي منجر شده است افرادي كه حساب بانكي حتي ندارند ترغيب به افتتاح حساب شوند كه خط مقدم توسعه سيستم بانكي محسوب مي‌شود.
3- تقاضاي قابل توجه بازارهاي درحال توسعه و توسعه‌يافته براي پول نقد.
4-    خودپردازها نيز همچون موبايل‌ها در مجموعه كانال بانكداري الكترونيك جاي دارند و درنتيجه مي‌توانند با روند توسعه همسو شوند.
در حقيقت، خودپردازها را مي‌توان در قرن 21 بهترين نقاط قوت سيستم بانكداري دانست.

 

حلقه‌هاي سازماندهي شده كلاهبرداري خودپردازها را هدف گرفته‌اند
امروز با گذشت 50 سال از عمر خودپردازها، كلاهبرداران متوجه شده‌اند كه اين تكنولوژي سال‌هاي سال در جوامع مختلف دوام آورده و به توسعه خود ادامه خواهد داد. بر همين اساس حلقه‌هاي سازماندهي‌شده كلاهبرداري به دنبال آن هستند تا اين سيستم‌ها را يكي از اهداف خود در دزدي و كلاهبرداري مدنظر قرار دهند. امروزه با گذر زمان ميزان دزدي‌ها و كلاهبرداري‌ها از دستگاه‌هاي خودپرداز رشد قابل‌توجهي در سراسر جهان داشته است. به‌گونه‌اي‌كه مسئولان امنيت مالي كشور و بانك‌ها را وادار كرده تا به توسعه سيستم امنيتي اين دستگاه‌ها بپردازند. شركت FICO گزارشي از كلاهبرداري از خودپردازها در سال 2015 ارائه كرد كه در آن اشاره داشت به 5 برابر شدن كلاهبرداري‌ها در سال 2015 نسبت به سال 2014. اين امر منجر شد تا كل سيستم بانكي ايالات‌متحده به دنبال افزايش ضريب امنيت اين دستگاه‌ها تكنولوژي‌هاي نوين امنيتي را وارد كار كنند.

 

مشتري‌مدار شدن بانك‌ها از كانال خودپردازها

در سال 2017 بانك‌ها مشتري‌مداري را يكي از عوامل مهم موفقيت خود در رقابت اكوسيستم مالي مي‌دانند. از اين‌رو به دنبال آن هستند تا محصولات و خدمات خود را براي مشتريان خرد و كلان به‌طور تخصصي ارائه دهند. دستگاه‌هاي ATM يكي از ابزارهاي كليدي در تحقق اين امر براي مشتريان خرد به شمار مي‌روند. بنابراين استفاده از كانال خودپردازها بدان معناست كه اين تكنولوژي بايد پيشرفته‌تر از ديروز شود.
با افزايش مسئوليت خودپردازها در اين امر خطير، بانك‌ها بايد روش‌هاي مديريت كانال‌هاي پولي خود را نيز بهبود بخشند. طي دهه‌هاي گذشته، خودپردازها تنها وسيله برداشت پول نقد به شمار مي‌رفتند و تنها نياز آن‌ها نگهداري و تزريق پول بود. اما امروزه كه در كنار برداشت وجه، عمليات‌هاي بانكي ديگري را نيز انجام مي‌دهند نياز به آن دارند كه بانك تمركز بالايي روي توسعه اين سيستم‌ها داشته باشد تا بتواند بيشترين خدمات را در كمترين زمان و با سهولت و امنيت بهتر به مشتريان ارائه كند. عدم موفقيت بانك‌ها در اين امر خطير حتي مي‌تواند به كاهش قدرت رقابتي بانك بيانجامد. اين امر نشان‌دهنده جايگاه مهم خودپردازها در مشتري‌مداري بانك‌ها است.

 

تغيير شكل بانك‌ها: حذف شعب و جايگزيني خودپردازها

با ورود بانك‌ها به عصر جديد درآمد و كاهش روزافزون مراجعه مشتريان به شعبه و توسعه كانال‌هاي ديجيتالي در ارائه خدمات، مشتريان هنوز هم براي برخي از خدمات نياز دارند كه به يك محل مشخص مراجعه كنند. اين محل در سال‌هاي گذشته و حتي امروز، شعب بانكي است، اما پيش‌بيني شده كه با توسعه هوش مصنوعي و تمركز بيشتر بانك‌ها بر توسعه تكنولوژي خودپردازها، اين دستگاه‌ها در آينده به‌طور كامل جاي شعب فيزيكي بانك‌ها را خواهند گرفت.
در اين زمان دسترسي مشتريان به محل بسيار افزايش يافته و در كنار آن، شعب بانك كاهش يافته و هزينه‌هاي گزاف مديريت شعب از دوش بانك‌ها برداشته مي‌شود. در نتيجه اين امر كيفيت ارائه خدمات بانكي به مشتريان دوچندان خواهد شد.

 

اولين گام توسعه خودپردازها در سال 2017؛ خودپرداز بدون كارت

اولين و يكي از مهم‌ترين گام‌هاي توسعه خودپردازهاي امروزي حذف كارت از مدار است. به‌وجود آمدن خودپردازها منجر به تبديل دفترچه‌هاي حساب بانكي به كارت‌هاي همراه شده است كه هميشه مسائل مربوط به خود همچون منقضي شدن كارت، گم شدن و فراموش كردن رمز عبور از مسائل اجتناب‌ناپذير آن بوده است.
امروزه با توسعه سيستم‌هاي غيرتماسي، بانك‌هاي بزرگ دنيا به دنبال آن هستند تا استفاده از كارت‌ها را به‌طور كامل از چرخه بانكداري حذف كنند. درنتيجه مردم براي استفاده از خودپردازها به جاي كارت برداشت، اعتباري و هديه، تنها از گوشي تلفن‌همراه خود استفاده مي‌كنند. اين امر در كشورهايي همچون ايران كه بسياري از اشخاص در كيف پول خود حداقل 4 كارت بانكي دارند نيز از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. بر همين اساس بانك ولز فارگو اعلام داشته است كه به يكي از بانك‌هاي پيشرو در تبديل خودپردازهاي كارتي به خودپردازهاي موبايلي در سال‌هاي آينده تبديل خواهد شد.

 

بازيافت پول

بازيافت پول يكي از عمليات‌هاي مهم بانكي به شمار مي‌رود. توليد اسكناس همه‌ساله هزينه‌هاي گزافي بر دولت وارد مي‌سازد و چه‌بسا برخي از اسكناس‌ها به دليل آنكه قبل از پايان عمر بازيافت نمي‌شوند از چرخه خارج مي‌شوند. خودپردازها در آينده عمليات بازيافت پول را براي مردم تسهيل خواهند كرد و درنتيجه ديگر جهت بازيافت پول نياز به مراجعه به شعب بانكي نخواهد بود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  86  =  96