پرداخت؛ نقطه عزیمت صنعت فینتک

مدیرعامل فینتک زرین پال مطرح کرد:

فینتک چیست و این صنعت چه فعالیت‌هایی دارد؟ آیا هر سامانه و پرداختی فینتک محسوب می‌شود؟ آیا دوره فینتک تمام نشده است؟ نگاه فانتزی به صنعت فینتک در ایران از کجا نشات می‌گیرد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مدیرعامل فینتک زرین پال با اشاره به اینکه شش شاخص برای تعریف فینتک در زمینه‌های متفاوت وجود دارد، اظهار داشت: به طور کلی هر نوع کسب و کاری که از تکنولوژی برای خدمات مالی استفاده کند و نوآورانه هم باشد فینتک محسوب می‌شود؛ ممکن است این نوآوری ابزاری باشد که در خدمت بانک باشد. همچنین در همه جای دنیا نرم افزارهایی که در حوزه پرداخت کار می‌کردند، شروع کننده فینتک و تقویت کننده بازار بودند. شاید این موضوع به ذهن‌ها خطور کند که آیا هر اپلیکیشن یا هر سامانه‌ای که در آن پرداخت صورت گیرد فینتک محسوب می‌شود؟ به طور کلی باید گفت پرداخت اولین قدم فینتک شدن است؛ یعنی اگر معضلی در پرداخت وجود داشت، به روش نوآورانه رفع شود. بعد از آن می‌توانیم در زمینه‌های دیگری مانند بیمه، بورس و حتی رگولاتوری هم که در دنیا رایج است، از فینتک استفاده کنیم.

مصطفی امیری ادامه داد: در همه جای دنیا فینتک‌ها ابتدا با پرداخت شروع شدند و سعی کردند راهکارهای نوآورانه‌ای در این حوزه ارائه دهند؛ تنها پیش شرط این است که یک استفاده نوآورانه‌ای از تکنولوژی صورت گیرد و زمینه ارائه خدمات مالی فراهم شود. معتقدم هر نوع کسب و کاری که از نوآوری استفاده کند و سبب شود خدماتی را که مردم در حوزه مالی طلب می‌کنند، ارائه دهد فینتک است.  

او با بیان اینکه دو نگاه درباره فینتک‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی نگاه دولت که بانک‌های دولتی هم جزو آن به حساب می‌آیند و دیگری نگرش بخش خصوصی. کسب و کارهای نوپا نگاهی به تجارت خود دارند که فکر می‌کنند منطقی باشد و حتما شرایط و محیط درک می‌کنند. آنها می‌دانند در چه زمینی بازی می‌کنند و قرار است چه نیازی را از مشتری برآورده خواهند کرد. معضلی که وجود دارد این است که نگاه دولت به صنعت فینتک شفاف نیست. خوشبختانه بانک مرکزی علاقه خود را به فینتک نشان داده که ناشی از تعاملاتی که بین بخش خصوصی و بانک مرکزی است.
این کارشناس صنعت فینتک با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید کمک کننده صنعت فینتک‌‌ها باشد، بیان کرد: بانک مرکزی باید سعی کند حوزه پرداخت الکترونیک را بشناسد و مشابه آنچه که در همه دنیا وجود دارد، رفتار کند. به عبارت ساده‌تر باید هر دو با موضوعیت یکدیگر کنار بیایند. یعنی این امکان وجود دارد که نگرانی‌هایی از سمت رگلاتور پولی بانکی و همچنین ابهاماتی هم در کسب و کار وجود داشته باشد. همه اینها در نهایت در تعامل با یکدیگر می‌توانند به پختگی برسد.

 

امیری گفت: نگاه‌های از طرف دولت و حکومت وجود دارد که متناقض است. برای مثال رفتارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اقداماتی که انجام می‌دهد، متفاوت است. این مرکز در طول سالیان گذشته برای 28 هزار کسب و کار نماد صادر کرده است. توسعه تجارت این اقدامات را برای کمک به توسعه فینتک‌ها انجام نداده و متاسفانه صدور نماد را به چشم یک منبع درآمد می‌بیند. مرکز توسعه تجارت در طول این سال‌ها به واسطه صدور نماد 2 تا 3 میلیارد تومان درآمد داشته است.

 

او افزود: این درآمد ناشی از آن است که کسب و کارهای نوپا ملزم به دریافت مجوز بوده‌اند و برای دریافت درگاه پرداخت الکترونیک باید در سایت نماد ثبت نام کنند که مرکز توسعه تجارت از بابت آن مبلغی دریافت می‌کند. اگر آن مبلغ را در 200 هزار کسب و کار محاسبه کنیم عددی حدود 30 میلیارد تومان به دست می‌آید. طبیعی است که چنین منافعی هر شخص و گروهی را اغوا می‌کند و اجازه نمی‌دهد به راحتی از این زمین بازی خارج شود.

 

مدیرعامل فینتک زرین پال در پایان اظهار داشت: درحال حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونیک اقداماتی را از سمت دادستانی پی گرفته است که عنوان می‌کند حق دارد به عنوان ناظر حضور داشته باشم. در حالی که بانک مرکزی این مساله را به رسمیت نمی‌شناسد و در چارچوب و پیشنویسی هم که منتشر شده چنین مسائلی رسمیت ندارد. باید گفت منافع اشخاص و گروه خاصی قواعد بازی را تغییر داده است. امیدواریم همه به قانون برگردند و قانون را سرلوحه همه چیز بدانند و منابع شخصی را درگیر نکنند. هدف این است که موانع را از سر راه کسانی که می‌خواهند کسب و کاری راه اندازی کنند و بتوانند در اینترنت محصولشان را به فروش برسانند و خدمتی به مردم ارائه دهند، برداریم نه آنکه موانعی ایجاد کنیم که آنها مجال رشد نداشته باشند.  

 

انتهای پیام

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  14  =  19