تکذیب کرباسیان

آیا دولت بازار ارز را دستکاری می کند؟

تحلیل کارشناسان این است که چون دولت 80 تا 90 درصد بازار ارز را در اختیار دارد بنابراین بیراه نخواهد بود اگر دولت را تعیین کننده قیمت ارز بدانیم.

بعد از اینکه دلار از مرز 4 هزار تومان گذشت، شایعات زیادی حول محور این ارز مهم شکل گرفت. تاکید همه آن شایعات بر تامین کسری بودجه دولت از محل افزایش نرخ ارز بود. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پیشتر از کسری بودجه دولت به میزان 40 هزار میلیارد تومان خبر داده بود. همین گفته در کنار افزایش نرخ ارز شایعات دستکاری بازار ارز توسط دولت را با هدف تامین کسری بودجه قوت بخشید. تحلیل کارشناسان این است که چون دولت 80 تا 90 درصد بازار ارز را در اختیار دارد بنابراین بیراه نخواهد بود اگر دولت را تعیین کننده قیمت ارز بدانیم. در چنین حالتی مکانیزم عرضه و تقاضا در تعیین نرخ ارز بی معنی خواهد بود. با این حال دولتی ها همچنان ورود به بازار ارز را تکذیب می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کرباسیان، وزیر اقتصاد دولت دوازدهم دیشب با حضور در یک برنامه تلویزیونی بر حفظ ارزش پول ملی تاکید و آن را برای دولت مهم تلقی کرد. حتی گفت که دولت قصد افزایش درآمد از محل افزایش نرخ ارز را ندارد.

با تمامی اینها، دولت به عنوان بزرگترین تامین کننده ارز بازار، همچنان اصرار دارد که نرخ ارز را دستکاری نمی کند اما بازار هر روز قیمت جدیدی از نرخ ارز را رونمایی می کند که همواره از رکورد روز قبل بیشتر است.

امروز در بازار ارز تهران هر دلار آمریکا به قیمت 4162 تومان به فروش می رسد که نسبت به روز گذشته در همین ساعت افزایش قیمت نشان می دهد.

با وجود همه تکذیب ها، کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز، معتقدند تا چند ماه دیگر دلار به 4500 تومان می رسد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

73  −  65  =