بانک ها سوپر مارکت مالی شوند

مدیر بانک ملت در گفتگو با بانکداری الکترونیک

افزایش تنوع و کارمزد خدمات بانکی ، نقش مهمی در تامین هزینه بانک ها دارد. بانکداری ایران باید همسو با جهان ، به شیوه سوپر مارکت مالی حرکت کند.

در شرایطی که بانک ها با یکسری هزینه ثابت رو به رو هستند، افزایش تنوع و کارمزد خدمات، نقش مهمی در تامین هزینه بانک ها دارد. بانکداری به شیوه سوپر مارکت مالی جاذبه و سهولت بیشتری برای مشتری ها به همراه دارد و  بانک های جهان بر پایه این شیوه حرکت می کنند. بانک های ایران برای حفظ مشتری ها از افزایش قیمت کارمزد خدمات بانکی پرهیز می کنند. کارمزد پایین و خدمات اندک ، مانع حرکت بانک های ایران همسو با بانک های جهان شده است.  

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کاظم چاوشی مدیر مالی بانک ملت، درباره تفاوت میزان کارمزد در ایرا ن نسبت به سایر کشور ها چنین می گوید: « در همه جای دنیا کارمزد خدمات بانکی تاثیر زیادی در تامین هزینه بانک ها دارد ، اما در ایران چنین شرایطی وجود ندارد. کارمزد ناشی از وام و دیگر تسهیلات با عنوان در آمد مشاع مطرح می شود، اما آنچه به کمک هزینه های بانکی می آید، کارمزد های ناشی از خدمات دیگر است که در آمد غیر مشاع نامیده می شود».
این کارشناس در ادامه توضیح می دهد: « خدمات بانک های ایران از تنوع و کارمزد کمتری برخوردار هستند و به همین خاطر کارمزد خدمات بانک ها در ایران  همچون سایر کشور ها به کمک هزینه های بانک نمی آید. اغلب بانک ها برای حفظ مشتری  نرخ کمتری برای کارمزد ها در نظر می گیرند. اکنون ارایه خدمات بانکی اغلب در حوزه بانکداری الکترونیک مسیر رو به رشدی را پشت سر گذاشته است ، اما مشتری نسبت به پرداخت کارمزد خدمات حضوری مانند ، گشایش اعتبار مشتری اکراه دارد. مشتری ها پرداخت کارمزد برای خدماتی همچون، انتقال پول را  نا حق می دانند و رفع این مساله نیاز به فرهنگ سازی دارد».
چاوشی در پایان تاکید می کند: « اگر خدمات متنوعی را ارایه دهیم قطعا کارمزد های متعددی دریافت می کنیم. اصطلاح سوپر مارکت مالی به معنای افزایش خدمات بانکی است. امروزه در جهان بر عملکرد بانک ها به عنوان سوپر مارکت مالی تاکید می شود. بانک های شامل سوپر مارکت مالی ، مشتری های بیشتری را جذب می کنند. در حال حاضر یکسری هزینه ها به طور ثابت وجود دارد و به جای تعطیلی شعبه های بانکی و یا تعدیل نیرو ها ارایه خدمات بیشتر امکان تامین این هزینه و کسب سود را برای بانک ها ایجاد می کند. افزایش تنوع و قیمت کارمزد خدمات نیازمند اقدام های سریع تری است. همچنین باید توجه داشته باشیم که قیمت گذاری برای کارمزدها باید به شیوه ای عادلانه انجام شود».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2