تاثیر مفید هر شعبه بانکی ۴ ساعت است

تاکید عبدالحمید منصوری بر کاهش شعب بانک ها:

از جمله الزامات و نتایج حرکت به سمت بانکداری الکترونیک، کاهش تعداد شعب بانکی است.

از جمله الزامات و نتایج حرکت به سمت بانکداری الکترونیک، کاهش تعداد شعب بانکی است. اما این موضوع در ایران کمتر در دستور کار بانکها قرار داد. البته این کندی جمع آوری شعب بانکی، دلایل خود را دارد. در گفتگو با عبدالحمید منصوری، کارشناس حوزه بانک، از دلایل این مساله و حل این معضل سوال شد.

عبدالحمید منصوری در گفتگو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در پاسخ به این سوال که چرا با وجود پیشرفت هر چند نسبی در بانکداری الکترونیک، باز هم شاهد فراوانی شعبه‌های بانک در کشور هستیم، گفت: به خاطر زیرساختی که در سیستم های بانکی وجود دارد معمولا بانک های ما کاهش شعب خود را خیلی کند انجام می‌دهند. البته اگر شعب استیجاری باشند و مالک نداشته باشند، به تبع شاهد کاهش این نوع از شعب خواهیم بود.

وی در مورد ضرورت کاهش تعداد شعب بانک ها در کشور گفت: در نظام بانکداری دو بحث متفاوت مطرح است؛ یکی بحث پرداخت، داد و ستد، واریز، برداشت، انتقال و خرید شارژ و مواردی از این قبیل که در حال حاضر در چنین مواردی نیازی به استفاده از پول نقد نیست. در نتیجه کسی به شعب و بانک مراجعه نمی‌کند. اما برای سایر موارد، مانند افتتاح حساب و دریافت کارت و … باید به شعبه بانکی مراجعه کرد زیرا هنوز مقررات اجازه نمی‌دهد که این کارها خارج از شعب بانکی صورت بگیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر هزینه نگهداری شعب بانکی بالا است. البته داشتن شعب برای برخی از بانک ها ممکن است زیان آور نباشد ولی مجموعا این موضوع باعث می‌شود که هزینه بانک ها افزایش یابد. بانک های کشور هنوز به چنین مرتبه و بلوغی نرسیده‌اند که بتوانند سود و زیاد شعبه ها را به صورت مجزا و موردی محاسبه کنند؛ ولی آنچه که مشخص است این است که چنین رویکردی در نهایت هزینه بانک ها را افزایش می دهد.

مدیر عامل شرکت سامانه‌های یکپارچهٔ بزرگ فردا گفت: در ایران هنوز اوضاع به گونه‌ای است که اگر بخواهید یک کارت بانکی را تعوض کنید، باید یک فرم اداری را کامل کرد. این در حالی است که شعبه بانک، تمام مشخصات فرد را دارد. این از جمله مشکلات نظام بانکداری ما است که نبود قوانین در این مورد، منجر به آن شده. تا زمانی که قوانین جدید در این مورد وضع نشوند، با چنین مشکلاتی در سیستم بانکداری کشور رو به رو هستیم.

منصوری تصریح کرد: تاثیر مفید هر شعبه در طول شبانه روز، 4 ساعت است. از سوی دیگر بابت این 4 ساعت، باید به کارکنان بانک، مقدار زیادی دستمزد پرداخت شود. به هر حال همانطور که گفته شده، هزینه‌ها بالا است. بانک ها باید این هزینه‌ها را کاهش دهند.

او گفت: مشکل دیگر این است که کاهش شعب برای بانک ها سنگین تمام می شود. همچنین کسی نمی‌تواند املاک بانک‌ها را به دلیل گرانی خریداری کند. بنابراین فروش املاک مازاد بانک در ابهام قرار می‌گیرد. این در حالی است که هنوز تقاضای افتتاح شعبه در برخی بانک‌ها وجود دارد. با این وجود بانک مرکزی برای افتتاح شعبه جدید بانک ها، سختگیری می‌کند و مانع از گسترش بیشتر شعب می‌شود.

این کارشناس حوزه بانک ابراز داشت: در حال حاضر حدود 80 درصد از تراکنش ها غیر از نقاط فیزیکی صورت می‌گیرد. این بدان معناست که مردم نیز گرایش به حضور در یک نقطه فیزیکی خاصی تحت عنوان شعبه بانکی ندارند. همچنین رساله خودپردازها در پرداخت وجه بسیار کاهش داشته است. این نشان می‌دهد که مردم به ابزارهایی غیر از ابزارهای حضور در شعبه تمایل دارند. پس بانک مرکزی اگر سیاست هایی را داشته باشد که بتواند بیشتر به این موضوع بپردازد، با اعمال این سیاست ها، به سمتی خواهیم رفت که دیگر نیازی نباشد که برای بسیاری از کارهای بانکی به شعب بانک مراجعه کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4