بانک‌های ایرانی در ترکیه برای اجرای پیمان پولی حساب باز کردند

مدیرعامل زراعت بانک ترکیه خبر داد

به منظور عملیاتی شدن پیمان پولی دوجانبه میان ایران و ترکیه، بانک های دو کشور برای یکدیگر افتتاح حساب نموده اند.

به منظور عملیاتی شدن پیمان پولی دوجانبه میان ایران و ترکیه، بانک های دو کشور برای یکدیگر افتتاح حساب نموده اند. هالک بانک و زراعت بانک از ترکیه و بانک ملی و تعداد دیگری از بانک ها در ایران برای این کار در نظر گرفته شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از مقاومتی نیوز سید احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی ایران و مراد یوزل قائم مقام بانک مرکزی ترکیه به منظور گسترش روابط بانکی دیدار نمودند. در این دیدار طرفین توسعه روابط بانکی را لازمه تسهیل مراودات تجاری فی‌مابین دانستند.

توسعه همکاری های بانکی از طریق اجرای پیمان پولی دوجانبه

معاون ارزی بانک مرکزی ایران، ضمن تشریح راهکارهای جدید برای گسترش روابط بانکی ایران و ترکیه گفت: قرارداد سوآپ ارزی(پیمان پولی دوجانبه) منعقد شده بخشی از برنامه های بانک های مرکزی دو کشور برای تداوم و افزایش همکاری هاست که پیش بینی می شود به زودی و با آماده شدن بسترها اجرایی شود.

قائم مقام بانک مرکزی ترکیه نیز در این نشست با اشاره به سابقه طولانی مراودات تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکیه گفت: گسترش این مراودات با ایران برای ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار است که لازمه آن بهبود روابط بانکی است.

مراد یوزل ادامه داد: اجرای قرارداد سوآپ ارزی با ایران، بخش مهمی از برنامه ترکیه برای گسترش روابط استراتژیک با ایران است.

گشایس حساب بانک های ترکیه ای و ایرانی برای همدیگر

همچنین در این نشست مدیران عامل و معاونین زراعت بانک و هالک بانک ترکیه نیز در خصوص جزئیات اجرای تفاهمات صورت گرفته و گسترش روابط کارگزاری بانکی با نمایندگان بانک های ایرانی تبادل نظر کردند.

مدیرعامل زراعت بانک که ریاست کانون بانک های دولتی ترکیه را هم بر عهده دارد با تاکید بر استقبال این بانک از افزایش همکاری با بانک های ایرانی گفت: حساب تعدادی از بانک های ایرانی در این بانک افتتاح شده و مذاکرات برای برقراری روابط با سایر بانک های ایرانی نیز ادامه دارد. همچنین حساب زراعت بانک در بانک ملی ایران نیز ایجاد شده است.[۱]

انجام تجارت از طریق کانال رسمی بانکی با اجرایی شدن پیمان پولی

لازم به ذکر است پیمان پولی دوجانبه میان ایران و ترکیه که در ۱۸ مهر امسال به امضا رسیده بود در تاریخ ۲۹ مهر به ارزش ۵ میلیارد لیر معادل حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان با سررسید یکساله نهایی شد. هدف از این پیمان حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه میان طرفین است.

پیمان پولی توافقی است که در آن نیازی به استفاده از سیستم دلاری جهت انجام مبادلات تجاری نیست و لذا تحریم های دلاری نیز نمی تواند مانع ایجاد جریان تجارت شود.

امید است با فراهم سازی بسترهای لازم جهت عملیاتی شدن استفاده از ارزهای ملی در قالب این پیمان، مبادلات تجاری ایران و ترکیه با هزینه کمتر و سهولت انجام شود و معاملات وارد کانال های رسمی بانکی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  5  =