صنعت بانکداری در ۲۰۱۸

سال 2018 میلادی سالی چالش آفرین برای اغلب موسسات خدمات مالی خواهد بود که طی آن توانایی رقابتی شان را تهدیدات داخلی و سودآوری شان را تورم داخلی دچار آشفتگی خواهد کرد.

سال 2018 میلادی سالی چالش آفرین برای اغلب موسسات خدمات مالی خواهد بود که طی آن توانایی رقابتی شان را تهدیدات داخلی و سودآوری شان را تورم داخلی دچار آشفتگی خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ماهنامه بانکداری آینده شماره 30، بی تردید تحولات دیجیتالی بیشتری را در این سال شاهد خواهیم بود و موسسات مالی کمتری خواهند توانست برای حفظ اعتبار خود نزد مشتریان، با جریان روز حرکت کنند و برند خود را متمایز از دیگران بکنند. بنا به گزارش موسسه فارستر برای سال 2018 میلادی، شرکت های خدمات مالی می بایست تعدیلات داخلی موردنیاز برای متمایز ساختن خود را انجام دهند.

 

سازمان های کمی از بانکداری باز استقبال می کنند
هرچند که مقررات وضع شده در حوزه اروپا تخته پرشی است برای عصر نوینی در بانکداری، و دیگر کشورها هم در پی آن مقرراتی وضع کرده اند، اغلب سازمان ها دقیقا نمی دانند که چگونه باید در این فرآیند جلو بروند. موسسه فارستر که مخالف تلقی این تغییرات به عنوان «هزینه انجام کسب وکار» است، ارتقای چشم انداز رابط برنامه نویسی (APIs)، فناوری دیجیتال، و تسهیم داده های مالی را به عنوان فرصتی برای بازتعریف الگوهای کسب وکاری می بیند.

موسسات مالی با فهم اینکه رفع موانع مقرراتی تنها گام اول است، می توانند اکوسیستم های نوآورانه مالی و غیرمالی ای ایجاد کنند که تجربه مصرف کنندگان را بهبود می دهد و سازمان ها را برای رقابت با غول هایی مثل فیس بوک، آمازون، علی بابا، گوگل، و… در جایگاه بهتری قرار می دهد. این تغییرات، هم چنین، در را به روی شراکت هایی در داخل و خارج بخش خدمات مالی می گشاید.

 

میلیون ها تن به اقتصاد دیجیتال می پیوندند
پیشرفت های حوزه فناوری دیجیتال موجب افزایش آگاهی درباره مزایای انجام آنلاین یا موبایلی تراکنش های مالی شده اند. همچنین، پیشرفت های دیجیتال موجب دسترسی به خدمات مالی برای میلیاردها تن در سراسر دنیا – به ویژه در اقتصادهای کمتر توسعه یافته – شده اند که پیشتر از آن محروم بودند.

با کاهش هزینه های توزیع و ساده شدن مشارکت، گذار از کاغذ به دیجیتال سرعت گرفته و توقعات مصرف کنندگان را بالا برده است. این فرصتی است برای موسسات مالی سنتی تا دست به دگرگون سازی روش های سنتی تحویل خود بزنند، و نیز چالشی است برای زیرساخت ها فیزیکی کنونی.

همچنین، دیجیتال سازی خدمات مالی به کمک زیست سنجی پیشرفته موجب بهبود مدیریت هویت می شود که همین باعث دسترسی به خدمات بانکی در بازارهای کمتر توسعه یافته می شود و پرداخت های سنتی و حرکت جهانی پول را بهبود می بخشد.

 

تحول دیجیتالی پشت صحنه (بانکی) افزایش می یابد
صنعت بانکداری با توجه به نیازش به روزآمدسازی سامانه های عملیاتی سنتی، دیگر نمی تواند وضع کنونی را تحمل کند. سازمان ها باید فراتر از دیجیتال سازی جلوصحنه، با سرمایه گذاری در سامانه هایی که پردازش تراکنش، پشتیبانی از مشتری، فرآیندهای اعتباری و… را ساده سازی می کنند، فرآیندها و افراد پشت صحنه را تغییر دهند.

بنا به گزارش موسسه فارستر، گروه های پیشرو خدمات مالی مثل BBVA، اینتسا سن پائولو، و گروه بانکی لویدز هم اکنون دارند صدها میلیون دلار در زمینه تحول دیجیتالی کسب وکار خرج می کنند؛ همچنین، بانک آمریکا می خواهد صرفا برای توسعه نرم افزار جدیدش سالانه سه میلیارد دلار خرج کند.

روشن است که آن سامانه های عملیاتی که بیش از چهار دهه پیش نصب شده اند برای پشتیبانی از تحول دیجیتالی امروز مناسب نیستند. شکاف میان سازمان هایی که به استقبال تحول دیجیتالی رفته اند و آنهایی که نرفته اند در حال ازیاد است و هزینه رقابت در این حوزه سر به فلک می زند. بنابراین، بسیاری از شرکت ها عملا از بازار جا می مانند.

 

استقبال سازمان های سنتی از اخلالگران
بنا به گزارش فارستر، بنگاه های مالی رفته رفته به این درک نائل می شوند که برای بهبود کسب وکار کنونی شان، ارائه خدمات نوین، و دسترسی به بخش های تازه ای از مشتریان، شراکت با استارت آپ های فینتک ضروری است. در سال 2018 شراکت از حوزه همکاری با بنگاه های کوچک فینتک فراتر خواهد رفت و شامل شراکت با شرکت های بزرگ حوزه فناوری مانند فیس بوک، آمازون، علی بابا و… خواهد شد.

همین حالا هم شاهد شراکت بانک هایی با علی بابا هستیم که می خواهند از این طریق برای مشتریان چینی خود خدمات پرداخت ارائه کنند. با تلاش سازمان های خدمات مالی برای اجتناب از وابستگی زیاد به رقبای اکوسیستم، تعریف پارامترهای چنان شراکت هایی چالش آفرین خواهد بود.

 

موسسات مالی نیمی از مشتریان خود را نخواهند دید
از سال ها پیش، کاهش ساختار، عوامل و مشاوران فیزیکی آغاز شد و با ساده شدن مشارکت دیجیتالی، گسترش شخصی سازی، و افزایش اهمیت زمان برای مشتریان، در سال 2018 میلادی هم تشدید خواهد شد. درواقع بنابر گزارش فارستر، اغلب سازمان ها نیمی از مشتریان خود را در سال 2018 میلادی نخواهند دید.

هم اکنون که خرید اغلب خدمات از مجراهای دیجیتالی آغاز می شود (و برخی اوقات پایان می یابد)، انجام اکثر اعمال عادی نیازمند مداخله انسانی نیست و با بهبود توانایی پیش بینی و پاسخ به نیازها به کمک هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل پیشرفته، ارزش تعاملات انسانی (و دیجیتالی) شدیدا افزایش می یابد.

 

موفقیت در 2018 و پس از آن
سرعت تغییرات در بخش خدمات مالی کاهش نخواهد یافت. نوآوری دیجتالی با متحقق ساختن آنچه امروز فقط در تصور ماست، موجب افزایش پیوسته انتظارات مصرف کنندگان می شود. از هوش مصنوعی گرفته تا اینترنت اشیاء و چت بات ها و بانکداری صداپایه، رقابت در همه این حوزه ها و جا نماندن از بقیه واقعا هر چه دشوارتر خواهد شد.

مولفان گزارش فارستر تاکید دارند که «مصرف کننده و چشم انداز، منتظر حل مشکل دیجیتالی احتمالی یک بانک یا رفع مشکل سامانه سنتی یک بانک صادرکننده نمی مانند». راهکارهای کاهش شکاف دیگر جوابگو نیستند. سرمایه گذاری های سنگین در زیرساخت و تغییر داخلی فرهنگ سنتی برای در آغوش کشیدن فرصت های آینده بسیار حیاتی است.

 

ترجمه و تنظیم: اسد حیدری

منبع:
https://thefinancialbrand.com/68630/2018-banking-financial-institution-predictions-forrester/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  4  =