یک سوم بیت کوین بازار فقط در ۱۶۰۰ کیف پول (والت) قرار دارد!

گزارش جدیدی که توسط موسسه پژوهشی چین‌انالسیس (Chainanalysis) منتشر شده نشان می‌دهد یک سوم کل بیت کوین موجود در بازار به ارزش تقریبی ۳۷ میلیارد دلار در فقط ۱۶۰۰ کیف پول (والت) قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، افرادی که این ۱۶۰۰ کیف پول (والت) به آنها تعلق دارد در اصطلاح «نهنگ» (whale) نامیده می‌شوند.

اینکه ۵ میلیون بیت کوین (یا یک سوم کل بیت کوین موجود در دنیا) فقط در اختیار این عده محدود قرار دارد می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خُرد نگران‌کننده باشد. در واقع اگر این عده معدود بخواهند دارایی خود را به صورت ناگهانی بفروشند، ارشد بیت کوین در بازار افت بسیار شدیدی خواهد داشت.

در مارس ۲۰۱۸ بود که یکی از این نهنگ‌های ژاپنی حدود ۴۰۰ میلیون دلار بیت کوین را در بازار به فروش رساند که این به کاهش شدید قیمت این ارز دیجیتال انجامید.

بر اساس گزارش اعلام شده توسط چین‌انالسیس، بیش از ۱۰۰ کیف پول (والت) بیت کوین موجود کنونی دارای ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار بیت کوین هستند. هر نوع اقدام توسط دارندگان این بیت کوین‌ها می‌تواند به ایجاد تلاطم شدید در بازار بیانجامد. بی‌تردید این تلاطم در نهایت در راستای تمرکززدایی و توزیع عادلانه‌ای که اساس بیت کوین و فناوری بلاک چین بوده محسوب نمی‌شود. (برای آشنایی بیشتر  با این مفهوم می‌توانید مطلب «بیت کوین (bitcoin) چیست؟» را مطالعه کنید.)
تاثیر شدید نهنگ‌ها بر قیمت بیت کوین

فیلیپ گرادول (Philip Gradwell) که یکی از کارشناسان ارشد موسسه چین‌انالسیس است می‌گوید: «این تمرکز قابل توجه ثروت به این معناست که بیت کوین در خطر نوسان شدید قیمتی قرار دارد، زیرا هر نوع اقدام از سوی این عده اندک از افراد تاثیر چشمگیری (بر قیمت) خواهد داشت.»

همچنین در این گزارش آمده است که در دوره افزایش شدید قیمت بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷، تعدادی از این دارندگان حجم بالا از بیت کوین به نقد کردن دارایی خود روی آوردند.

در این گزارش همچنین آمده است که تعداد بیت کوین‌هایی که افراد به مدت بیش از یک سال در اختیار داشتند در آوریل ۲۰۱۸ سه برابر کمتر از نوامبر ۲۰۱۷ بود. این نیز نشانگر خروج قابل توجه سرمایه کسانی است که با هدف کسب سود از حفظ بیت کوین آن را خریداری کرده بودند.

فیلیپ گرادول می‌گوید: «امکان اینکه یک بار دیگر شاهد چنین جابه‌جایی استثنایی ثروت و شرایط مهیا برای آن باشیم، در آینده نزدیک ناممکن به نظر می‌رسد.»

برای آشنایی بیشتر با دلایل نوسان قیمتی بیت کوین و ارزهای مشابه می‌توانید مطلب «عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال» را نیز مطالعه بفرمایید.

 

منبع: ارزنگار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1