شرکت‌های پی.اس.پی، ده‌ها میلیون‌ یورو سرمایه گذاری و نگهداری سامانه هوشمند سوخت را بر عهده میگیرند

اگر هزینه خرید و واردات یک دستگاه ۵۰۰ یورو باشد (تقریبا درست است) و ۶۰ هزار نازل بنزینی در سطح کشور داشته باشیم، ۳۰ میلیون یورو برای خرید و تحویل در تهران هزینه بر میدارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در طی برنامه ریزی‌هایی که توسط وزات نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت‌های پی.اس.پی یا پرداخت بانکی در دو سال گذشته رخ داده است، توافق گردیده که دستگاه‌های فوق‌العاده قدیمی و فرسوده اینجنیکو که در حال حاضر روی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت نصب شده است، جمع آوری گردیده و با دستگاه‌های جدید جایگزین گردند. 

هزینه خرید و نگهداری این دستگاه‌ها که سامانه هوشمند سوخت را بر پا میدارند بالغ بر ده‌ها میلیون یورو میشود که توسط شرکت‌‌های پرداخت بانکی تعهد شده است. مدیریت و مالکیت این دستگاه‌ها طبق صحبت موسوی خواه مدیر عامل شرکت ملی پخش، با دولت یا همان شرکت ملی پخش است.

توسط این دستگاه‌ها دو کار اصلی انجام میشود: ابتدا کارت سوخت خوانده شده و سهمیه سوخت بروز‌آوری میشود و بدون فاصله و روی همان تلمبه، پرداخت بانکی انجام میگردد.

روش مذکور بعد از این حادث شد که تعداد تراکنش بانکی در جایگاه سوخت تا حدی زیاد شدکه کارمزد آن سود آوری بالایی برای شرکت‌های پرداخت به ارمغان آورد. بعد از این بود که شرکت‌هایی پیشنهاد جایگزینی کامل سامانه سوخت را به شرکت ملی پخش دادند و حتی حاضر به جایگزینی تمامی کارت‌های سامانه سوخت و تغییر رمزهای اولیه نیز گردیدند.

با یک محاسبه ساده میتوان به میزان هزینه خرید و نگهداری سامانه پی‌برد. اگر هزینه خرید و واردات یک دستگاه ۵۰۰ یورو باشد (تقریبا درست است) و ۶۰ هزار نازل بنزینی در سطح کشور داشته باشیم، ۳۰ میلیون یورو برای خرید و تحویل در تهران هزینه بر میدارد. نگهداری آنرا هم با توجه به قطعات یدکی و پرسنل لازم میتوان حدود ۱۰ درصد مبلغ خرید ارزی بعلاوه سالانه ۲۰ میلیارد تومان برای پرسنل پشتیبانی در نظر گرفت.
شرکت‌های پی.اس.پی، ده‌ها میلیون‌ یورو سرمایه گذاری و نگهداری سامانه هوشمند سوخت را بر عهده میگیرند
برای نازل‌های گازوییلی و گاز نیز میتوان جایگزینی لازم را انجام داد.

قابل توجه است که تصمیم شرکت ملی پخش و مدیر عامل آن یکی از هوشمندترین تصمیم‌های مدیریتی بوده است که به انجام رسیده و هزینه زیادی را از دوش دولت، مالک جایگاه سوخت و مردم برداشته است.

نکته جالب دیگر اینکه جایگاه‌های سوخت غیر از یک سال ابتدای طرح هوشمند سازی، تمام هزینه خرید دستگاه روی تلمبه را میپرداختند و اکنون شرکت پرداخت این مهم را بر عهده میگیرد. در یک جایگاه معمولی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان برای سامانه هزینه میشد که اکنون از دوش جایگاه دار برداشته میشود. و به همین دلیل است که جایگاه‌های تازه تاسیس بسیار مایلند که از ابتدا با دستگاه جدید راه اندازی شوند و هزینه اضافه و دور ریز برای دستگاه اینجنیکو نداشته باشند.

در حال حاضر شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان به مدیریت آقای قنبریان و پوررنجبر و همکاری شرکت پتروآیریک با ریاست هیات مدیره آقای فرقدانی پیشرو بوده و بعد از چندین ماه تلاش، به همراه شرکت ملی پخش، توانسته است اولین جایگاه را در میدان آزادی تهران راه اندازی کند. شنیده‌ها حاکی از توافق اولیه برای ده هزار نازل توسط این شرکت است و در صورت موفقیت و سودآوری میتواند تا حد ممکن زیاد شود.

 

منبع: سرمدنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

25  ⁄  25  =