بیت کوین: دستمزد هکرهای روس در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا

در سال ۲۰۱۶ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، هکرها به مراکز داده حزب دموکرات آمریکا حمله و ایمیل‌های محرمانه آن را افشاء کردند. این حمله در نهایت به سود ترامپ تمام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اسناد جدیدی نشان می‌دهد هکرهای روسی عامل این حملات، دستمزد خود را به صورت بیت کوین دریافت می‌کردند.

وزارت دادگستری ایالات متحده به تازگی بیانه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد افسرهای اطلاعاتی روسیه که وظیفه هماهنگی حمله به کمیته ملی دموکراتیک و کمپین هیلاری کلینتون ر بر عهده داشتند، مبلغی حدود ۹۵ هزار دلار را در قالب بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در اختیار هکرها قرار دادند. این هکرها نیز از آن برای خرید دامنه، سرور و حساب‌های مختلف برای اجرای عملیات خود استفاده کردند. این بیانیه می‌گوید استفاده از بیت کوین و ارزهای دیجیتال سبب شد هکرها از رویارویی مستقیم با نهادهای مالی معمول برحذر باشند. این امر موجب شد هکرها هویت خود و نیز منشا مبالغ دریافتی را به خوبی پنهان کنند.

البته بیت کوین، گزینه اول برای پنهان‌کاری مالی به شمار نمی‌رود. با وجود اینکه پرداخت‌ها در بیت کوین به صورت ناشناس صورت می‌گیرد، بلاک چین بیت کوین آن قدرها نیز غیرقابل پیگیری نیست. همین امر سبب شده بسیاری از افراد و سازمان‌هایی که به دنبال پنهان‌کاری در زمینه تراکنش‌های مالی خود باشند به ارزهای دیجیتال دیگری نظیر زی کش و مونرو گرایش یابند. با این وجود بیت کوین همچنان یک مزیت عمده دارد و آن هم اینکه خرج کردن آن (نسبت به رقبای دیگر در دنیای ارز دیجیتال) به مراتب ساده‌تر است.

جاناتان لوین (هم‌بنیانگذار چین‌انالسیس) می‌گوید: «پرداخت‌ها برای خرید محصولات و خدمات به سمت محیط‌هایی که بیشترین نقدینگی در آن وجود دارد و کار در آن ساده‌تر است پیش می‌رود. گفتنی است چین‌انالسیس یک شرکت نرم افزاری است که به دنبال شناسایی ارتباط کاربران روی بلاک چین بیت کوین است تا به این ترتیب بتواند موارد کلاهبرداری و پولشویی را شناسایی کند. این شرکت یکی از نهادهایی است که دادگستری ایالات متحده از ان برای تحقیقات خود در زمینه جرایم سایبری استفاده می‌کند.

هیلاری کلینتون انتخابات ۲۰۱۶ هک حزب دموکرات روسیه بیت کوین
هک اطلاعات حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ۲۰۱۶ ضربه سنگینی به هیلاری کلینتون بود.

هنوز مشخص نیست آیا چین‌انالسیس نقشی در گزارش اخیر وزارت دادگستری آمریکا داشته یا خیر. این شرکت برای تحقیقات خود معمولا بر واسطه‌هایی نظیر صرافی‌ها (که نقش تسهیل‌کننده را در خرید ارزهای دیجیتال دارند) تمرکز می‌کند. صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله نهادهایی هستند که باید از قاوانین ضدپولشویی پیروی کنند.
الگوی احتمالی دخالت هکرها با بیت کوین در انتخابات ۲۰۱۶

در گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده درباره نقش هکرها در انتخابات ۲۰۱۶ می‌خوانیم که هکرها اقدامات دیگری را برای پنهان کردن هویت خود به انجام رساندند. برای نمونه، این هکرها برای خرید بیت کوین از یک سری کارت‌های هدیه استفاده کردند و به سراغ صرافی‌هایی که امکان خرید و فروش همتا به همتا را فراهم می‌کردند رفتند. این شکل از خرید و فروش سبب می‌شود افراد بدون دخالت نهاد واسطه به خرید و فروش بپردازند. این هکرها با بیت کوین خود دامنه DCLeaks.com را خریداری کردند. وب‌سایت متصل به این دامنه اطلاعات به سرقت رفته از دفتر مرکزی حزب دموکرات آمریکا را در اختیار عموم مردم قرار می‌داد.

لوین می‌گوید: «این ماجرا نمونه خوبی است که نشان می‌دهد ارزهای دیجیتال می‌توانند طیف گسترده‌ای از جرایم، از جرایم محلی تا جرایم مربوط به امنیت ملی، را با خود به همراه آورند.»

 

منبع: ارز دیجیتال

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =