تولید کیوسک‌های بانکی به‌صرفه‌تر است یا واردات آن؟

تولید یا واردات یکی از قدیمی‌ترین بحث‌های موجود در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از نظر ظاهری و کلامی، قطعا چنانچه توان تولید محصولی در کشور باشد، ساخت آن در داخل به مراتب بهتر از خرید نمونه‌های خارجی است. اما موضوع اینجاست زمانی‌که بحث تولید پیش می‌آید، موضوع واردات قطعات از خارج کشور و سرهم کردن آن در داخل مطرح می‌شود که بعضا قیمت‌های به مراتب بالاتری در مقایسه با نمونه خارجی داشته و مخالفان زیادی نیز دارد.

اما همیشه هم موضوع به این شکل نیست. در حال حاضر کم نیستند شرکت‌هایی که توان تولید بخش عمده‌ای از محصولات را در کشور داشته و باعث کاهش خروج ارز از کشور شده، قیمت تمام‌شده به مراتب پایین‌تری داشته و موجب ایجاد اشتغال می‌شوند و دارای پشتیبانی و گاه حتی کیفیت بهتر در مقایسه با نمونه خارجی نیز هستند.

نمونه مشخص این محصول، کیوسک‌های بانکی است که چند شرکت داخلی توان تولید آن را دارند، اما در سوی دیگر این قضیه، واسطه‌های پرقدرت خرید کیوسک‌های خارجی قرار دارند که این کیوسک‌ها را با قیمت بالاتر و کیفیت به مراتب پایین‌تر وارد کشور کرده و پورسانت‌های خوبی میان ایشان و بانک‌ها رد و بدل می‌شود. این واسطه‌ها البته توان بالایی در لابی‌گری و استخدام رسانه‌ها برای تخریب موافقان و تولیدکنندگان داخلی کیوسک‌های بانکی دارند و هر گونه صدای مخالفتی با واردات نمونه‌های خارجی را به شدت سرکوب می‌کنند.

یافتن کارشناسانی که در حوزه بانکی به‌راحتی بتوانند راجع به موضوعاتی از این دست شفاف بی‌طرفانه صحبت کنند و نگران موقعیت کاری خود نباشند البته کار آسانی نیست. به همین دلیل یک کارشناس بخش فناوری امور بانکی، ترجیح داده تا با فاش نشدن نامش، پاسخگوی سوالات ما در خصوص «تولید کیوسک‌های بانکی به‌صرفه‌تر است یا واردات آن» باشد.

از نظر قیمتی تفاوت کیوسک‌های وارداتی با کیوسک‌های تولید داخل چقدر است؟

از نظر قیمتی تفاوت کیوسک‌های وارداتی به نسبت کیوسک‌های تولید داخل با کیفیت مشابه حتی بالاتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر است. با توجه به تعرفه گمرکی ۲۶ درصد حال حاضر تولید داخلی تجهیزات بانکی از جمله کیوسک که به‌عنوان یکی از ابزارهای کلیدی بانکداری الکترونیکی به‌شمار می‌آید می‌تواند در داخل توسط شرکت‌هایی که زیرساخت‌های لازم را برای تولید این‌گونه دستگاه‌ها دارند صورت بگیرد. شایان ذکر است کیوسک‌هایی در ایران توسط برخی شرکت‌ها تولید می‌شود که کیفیت آنها در مقایسه با محصولات چینی وارداتی خیلی بالاتر بوده و مراحل بومی‌سازی و شکل‌گیری آن نیز طی شده، بنابراین با استانداردهای استفاده از دستگاه‌هایی که کاربری کیوسک را دارند تولید داخل به مراتب به‌صرفه‌تر است.

امکانات تولید کیوسک توسط شرکت‌هایی با پتاسیل و زیرساخت تولید داخلی در ایران فراهم شده است و البته تولید داخل برای شرکت‌هایی که تولیدکننده داخلی تجهیزات بانکی هستند و زیرساخت آن را نیز دارند بهتر است، ولی برای شرکت‌هایی که نمایش تولید داخلی دارند و در پشتیبانی این‌گونه دستگاه‌ها دچار ضعف هستند یقینا تولید داخلی به‌صرفه نیست و تامین این‌گونه دستگاه‌ها از کشور چین به مراتب حاشیه سود بالایی را به همراه دارد.

تمایل بانک‌ها بیشتر به کدام سمت است، خرید نمونه‌های داخلی یا وارداتی؟

نقش مناقصه‌گذارها در جذب منابع و سرمایه‌های تولید داخل بسیار اهمیت دارد. از آنجایی که حجم بسیار بالایی از این کیوسک‌ها در شعب بانک‌ها و متصل به سوییچ بانک مرکزی است، مناقصه‌گذار می‌بایست به نکته تولید داخلی و استفاده از کارگر ایرانی با همان کیفیت مشابه حتی بالاتر و قیمت پایین‌تر توجه کند تا ضمن حفظ سرمایه‌های داخلی، از جذب دستگاه‌های وارداتی که در ایران نیز قابلیت تولید دارد، جلوگیری شود. اشکال بزرگی که در این‌گونه مناقصه‌ها وارد است، اعلام تولید داخل و در نهایت جذب کالای وارداتی است و متاسفانه هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد واحدهای مناقصه‌گذار نیز وجود ندارد.

کیوسک‌های داخلی و خارجی از نظر فنی و پشتیبانی چه تفاوتی دارند؟

باید گفت که قطعا پشتیبانی دستگاه‌هایی که در ایران تولید داخل دارند و با زیرساخت‌های موجود در کارخانه در داخل تولید می‌شوند خیلی بالاتر از دستگاه‌های وارداتی است که در سیستم بانک از آن استفاده می‌شود.

به بیان دیگر، از لحاظ فنی امکان ساخت کیوسک و تمامی ماژول‌های آن در ایران وجود دارد و در ایران تمام اقلامی که قابلیت تولید داخل کشور برای کیوسک را داشته باشند، وجود دارد. در شرایط مساوی تمامی کیفیت‌های دیده‌شده در تولید داخل دارای زیرساخت‌هایی است و چند شرکت از این زیرساخت‌ها بهره‌مند هستند که نسبت به بومی‌سازی و نیاز مشتری دستگاه را طراحی و تولید می‌کنند؛ یعنی کاملا ایرانی و با کیفیت مشابه یا بالاتر از کیفیت دستگاه‌های وارداتی.

سالانه چند کیوسک وارد سیستم بانکی کشور می‌شود؟

باید گفت نیاز بازار داخل برای کیوسک در سال بیش از پنج هزار دستگاه است و در حوزه PAYMENT کیوسک‌های واردشده درواقع کار POS را هم انجام می‌دهند. البته کیوسک‌ها قابلیت کاربری در پمپ‌بنزین‌ها، PCPOS، رستوران‌ها، سینما، TICKET VENDING، خدمات شهری، دولت الکترونیکی و سایر صنایع را دارد و می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند.

کیوسک‌ها ۶۰ درصد تراکنش‌ها را در بازار ایران به خود اختصاص می‌دهد. به دلیل اینکه یک‌سوم قیمت خودپرداز است و چون ۶۰ درصد تراکنش‌ها را شامل می‌شود، با استقبال خوبی از کاربری کیوسک‌ها مواجه هستیم.

مابه‌التفاوت صرفه‌جویی ارزی بابت خرید کیوسک از داخل چقدر است؟

در شرایط مساوی و کیفیت مشابه، ماژول‌های قابل استفاده در کیوسک‌ها یکسان است و لذا به مشخصات فنی کیوسک و نیاز مشتری هم بستگی دارد.

ولی با توجه به اینکه در سال حمایت از تولید داخل هستیم و این شرایط برای یکی دو شرکت با زیرساخت داخل موجود است، می‌توان گفت حدود ۴۰۰ دلار برای هر دستگاه در ساخت بدنه صرفه‌جویی می‌شود، حدود ۱۵۰ دلار برای درخت کابل صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و حدود ۲۰۰ دلار صرفه‌جویی در بوردهای کنترلی وجود دارد که شامل برخی سنسورها هم می‌شود. معمولا واردات برخی ماژول‌های کیوسک مثل PC صنعتی که امکان ساخت آن در ایران هست درصورتی‌که واردات آن صورت نگیرد، حدود ۳۰۰ دلار صرفه‌جویی این‌گونه دستگاه‌ها را نیز داریم.

اما موضوع اینجاست که دستگاه‌های وارداتی از سوی شرکت‌های چینی حاشیه سود چشمگیری دارند، به این صورت که شرکت چینی ۲۵ درصد سود می‌کند و با این محاسبه زمانی که تولید در داخل صورت گیرد صرفه‌جویی ارزی حدود ۱۰۰۰ دلار در کل است. البته این موضوع به پیکربندی کیوسک هم بستگی دارد. این پیکربندی با برخی مشخصات فنی به صرفه‌جویی ارزی بالاتری هم می‌انجامد.

 

منبع: عصرارتباط

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  14