پیش‌بینی اوج‌گیری ارایه «بلاک چین به عنوان خدمت» (BaaS) در سال ۲۰۱۹

بر اساس پیش‌بینی موسسه معتبر گارتنر، ارزش مجموع کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری بلاک چین تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار و تا پایان سال ۲۰۳۰ به بیش از ۳/۱ تریلیون دلار خواهد رسید. به نظر می‌رسد فناوری بلاک چین باید به فکر طراحی محصولات و یا نرم‌افزارهایی باشد تا به این ترتیب به کاهش هزینه‌ها و یا افزایش درآمدشان کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس پژوهش موسسه مطالعاتی اکسنچر (Accenture)، سال ۲۰۱۵ سال اوج‌گیری بلاک چین و سرمایه‌گذاری در آن بود و به همین دلیل در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ جمع زیادی به این فناوری گرویدند. این موسسه پیش‌بینی کرده است که در بازه زمانی سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴، شاهد رشد زیادی در این حوزه باشیم و خدمات بهتری به مشتریان با این فناوری عرضه شود. در نتیجه در سال ۲۰۲۵ شاهد پختگی این فناوری خواهیم بود.

یکی از مشکلات کنونی فناوری بلاک چین، پیچیدگی‌های زیاد موجود در آن است. به همین دلیل احتمالا باید رویکردهای ساده‌تری برای استفاده از قراردادهای هوشمند و سایر جنبه‌های این فناوری ایجاد شود تا بتوان از فرصت‌های موجود بیشتر بهره گرفت. شاید یکی از رویه‌های پیشرو در فناوری بلاک چین، به ارایه «بلاک چین اجاره‌ای» یا «بلاک چین به عنوان خدمت» (Blockchain as a Service) اختصاص یابد. در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر آمازون، آی‌بی‌ام و مایکروسافت به قابلیت‌های این فناوری علاقه نشان داده و به بهره‌برداری از آن روی آورده‌اند. این امر می‌تواند نشانه آن باشد که این غول‌های فناوری به فکر بهره‌گیری از بلاک چین برای ارایه راه‌حل‌های سازمانی به مشتریان خود هستند.

افزون بر این، شرکت‌های زیادی به ویژه در صنعت مالی حضور دارند که پروژه‌های بلاک چین ویژه خودشان را راه‌اندازی کرده و یا بر روی استارتاپ‌های این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای نمونه، شرکت ویزا (Visa) در اوایل سال ۲۰۱۸ یک پلتفرم برای تسهیل پرداخت‌های بین شرکتی طراحی کرد که بر بستر بلاک چین استوار است. همچنین چندین بانک بزرگ نظیر جی‌پی‌مورگان میلیون‌ها دلار بر روی استارتاپ اکسونی (Axoni) سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

«بلاک چین به عنوان خدمت»

«بلاک چین به عنوان خدمت» یک پلتفرم است که دربردارنده فناوری‌های متنوع مبتنی بر بلاک چین بوده و به توسعه‌دهندگان امکان نگارش و اجرای قراردادهای هوشمند را می‌دهد، بدون اینکه وقتی را برای اجرا و مدیریت شبکه بلاک چین اختصاص دهند. برای درک بهتر این خدمت، بیایید مثالی را بررسی کنیم:

فرض کنید می‌خواهید اطلاعات مربوط به بیماران را با بین پزشکان و سازمان‌های مرتبط با خدمات پزشکی (بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها) به اشتراک بگذارید. برای این کار، کافی است نرم‌افزاری که از گذشته تاکنون از آن استفاده می‌کردید را به یک سامانه مبتنی بر بلاک چین متصل کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود اطلاعات مورد نظر را از این سامانه دریافت و یا به آن بدهید. این یک سامانه بلاک چین به عنوان خدمت است که می‌توان از آن برای قراردادهای هوشمند استفاده کرد.

نمی‌خواهیم چندان وارد مفهوم قرارداد هوشمند شویم و فقط یه یک مثال ساده اکتفا می‌کنیم: یک قرارداد هوشمند در واقع یک برنامه است که روی بلاک چین قرار می‌گیرد و بندها و تعهدات نگاشته شده را اجرا می کند. این قرارداد ابتدا به بررسی پیش‌شرط‌های اجرای هر بند پرداخته و سپس آن را اجرا می‌کند.

برای بهره‌مندی از «بلاک چین به عنوان خدمت» (BaaS) و «قرارداد هوشمند به عنوان خدمت» (SCaaS) چندین محصول برای این کار وجود دارد. می‌توانید از راه‌حل‌هایی نظیر آژور مایکروسافت (Microsoft Azure) یا سامانه شرکت آی‌بی‌ام (IBM) استفاده کنید. همچنین استارتاپ‌های متنوعی وجود دارند که به فکر راه‌اندازی پروژه‌هایی مشابه هستند.

با وجود اینکه بلاک چین هنوز در مراحل رشد خود به سر می‌برد، شرکت‌های زیادی هستند که برای استفاده از آن برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد قابل توجه شرکت‌های ارایه دهنده «بلاک چین به عنوان خدمت» در سراسر دنیا باشیم.

 

منبع: forbes.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1