ایران علیه پترودلار

تحلیل گران اقتصادی انگلیس معتقدند که حرکت ایران برای فروش نفت خود به نرخی غیر از دلار برتری سیستم «پترودلار» را از بین خواهد برد.

به گزارش «تابناک » ، سیستم «پترو دلار » در سال 1975 ،شکل گرفت در آن سال نیکسون رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی خواست تا نفت خود را  به دلار بفروشند ، متعاقب این حرکت دیگر کشورهای عضو اوپک هم به فروش نفت خود به دلار آمریکا پرداختند و در مدت کوتاهی تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافت و کشورهایی نیز به استقراض دلار از آمریکا پرداختند .

این سیستم به صورت خودکار به بالا رفتن ارزش دلار در جهان منجر شد. و آمریکایی ها توانستند اجناس مورد نیاز خود را با تخفیف بسیار بالا از کشورهای دیگر وارد کنند . این روند و تمایل به برتری دلار هنوز هم ادامه دارد . به گونه ای که در سال 2010 ، زمانی که «استراوس کان » ، رئیس سابق صندوق بین المللی پول خواهان جایگزینی ارزی جهانی به جای دلار بود ، بلافاصله به اتهام تجاوز جنسی راهی دادگاه و زندان گردید و صد البته از کار برکنار شد.

مثال های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد . اینک ایران می خواهد به جای دلار با چین ، روسیه و هند با ارزهای خود آنان معامله نفتی انجام دهد ، این اتفاق  اگر رخ داد و کشورهای دیگر هم به این سمت متمایل شوند ، جنگ ارزی جدیدی علیه دلار شکل خواهد گرفت که ایران در بطن آن قرار خواهد گرفت .

علاوه بر این مساله دیگر نیز انجام معاملات بین المللی با طلا است ، مثل اینکه ایران نفت خود را به هند در مقابلدریافت طلا بفروشد ، این اتفاق هم اگر رخ دهد ، به پایین آمدن شدید قیمت جهانی دلار و بالا رفتن قیمت طلا منجر خواهد شد.

این مساله ای است که آمریکا آن را تحمل نمی کند و برای آن جنگ هم انجام می دهد . درست مثل سال 2003 که عراق دیگر نفت خود را نه به دلار که با یورو معامله می کرد و بلافاصله با حمله آمریکا مواجه شد . آیا ایران می تواند سیستم پترو دلار را از بین ببرد ؟

پترودلارعربستان
نظرات (0)
افزودن نظر