ایران علیه پترودلار

تحلیل گران معتقدند سیاست های ایران ، باعث خواهد شد به تدریج سیستم «پترودلار» که آمریکا در سال 1975 آن را ایجاد کرده است از بین برود. اما سیستم پترودلار چیست و ایران چگونه خواهد توانست آن را از بین ببرد ؟

تحلیل گران اقتصادی انگلیس معتقدند که حرکت ایران برای فروش نفت خود به نرخی غیر از دلار برتری سیستم «پترودلار» را از بین خواهد برد.

به گزارش «تابناک » ، سیستم «پترو دلار » در سال 1975 ،شکل گرفت در آن سال نیکسون رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی خواست تا نفت خود را  به دلار بفروشند ، متعاقب این حرکت دیگر کشورهای عضو اوپک هم به فروش نفت خود به دلار آمریکا پرداختند و در مدت کوتاهی تقاضا برای دلار آمریکا افزایش یافت و کشورهایی نیز به استقراض دلار از آمریکا پرداختند .

این سیستم به صورت خودکار به بالا رفتن ارزش دلار در جهان منجر شد. و آمریکایی ها توانستند اجناس مورد نیاز خود را با تخفیف بسیار بالا از کشورهای دیگر وارد کنند . این روند و تمایل به برتری دلار هنوز هم ادامه دارد . به گونه ای که در سال 2010 ، زمانی که «استراوس کان » ، رئیس سابق صندوق بین المللی پول خواهان جایگزینی ارزی جهانی به جای دلار بود ، بلافاصله به اتهام تجاوز جنسی راهی دادگاه و زندان گردید و صد البته از کار برکنار شد.

مثال های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد . اینک ایران می خواهد به جای دلار با چین ، روسیه و هند با ارزهای خود آنان معامله نفتی انجام دهد ، این اتفاق  اگر رخ داد و کشورهای دیگر هم به این سمت متمایل شوند ، جنگ ارزی جدیدی علیه دلار شکل خواهد گرفت که ایران در بطن آن قرار خواهد گرفت .

علاوه بر این مساله دیگر نیز انجام معاملات بین المللی با طلا است ، مثل اینکه ایران نفت خود را به هند در مقابلدریافت طلا بفروشد ، این اتفاق هم اگر رخ دهد ، به پایین آمدن شدید قیمت جهانی دلار و بالا رفتن قیمت طلا منجر خواهد شد.

این مساله ای است که آمریکا آن را تحمل نمی کند و برای آن جنگ هم انجام می دهد . درست مثل سال 2003 که عراق دیگر نفت خود را نه به دلار که با یورو معامله می کرد و بلافاصله با حمله آمریکا مواجه شد . آیا ایران می تواند سیستم پترو دلار را از بین ببرد ؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =