دلایل افزایش تقاضا برای آموزش‌های مهارتی

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، کوروش پرند گفت: جهان امروز با توسعه فناوری و تغییرات گسترده برخواسته از آن کشورها را ناگزیر از تغییر رویکرد "اقتصاد مبتنی بر منابع" به "اقتصاد مبتنی بر دانش" نموده و همین موضوع سبب شده تا 3 محور نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بهبود شایستگی ها و مهارت های نیروی انسانی و توانمندی های یادگیری آنها از طریق یادگیری مادام العمر و به ویژه از طریق گسترش آموزش های فنی و حرفه ای مهم ترین ابزارهای دستیابی به این 3 محور است. امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، آموزش ­های فنی و حرفه ای اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و در برنامه ریزی توسعه کشورها نقش راهبردی را ایفا می کند.

پرند ادامه داد: رشد فزاینده جمعیت، میزان بالای بیکاری و مشارکت روزافزون انسان­ ها در فعالیت­ های اقتصادی تقاضای جدیدی را برای آموزش نیروی انسانی ماهر و آموزش ­های عملی ایجاد کرده که این شرایط نیز به نوبه خود بر اهمیت حساس و حیاتی این آموزش ها افزوده است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران نیز آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یکی از راهکارها و ابزارهای مهم در توانمندسازی سرمایه های انسانی یکی از اولویت های راهبردی برای سرآمدی است و همچنین می تواند به عنوان یکی از راهکارهای تحقق شعار حماسه اقتصادی باشد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های فنی و حرفه ای غیر رسمی، گام های مهمی را در عرصه پررنگ تر نمودن نقش این آموزش ها برداشته و این افتخار را دارد که با به ثمر رساندن بسیاری از برنامه ها و اهداف خود نقش مهمی در عرصه اشتغال و مهیاسازی نیروی کار و تحقق شعار جهانی جوانان و آموزش های مهارتی داشته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و همچنین طراحی و تدوین نظام جامع مهارت و فناوری، رسالت سازمان در عرصه نقش آفرینی در حوزه های مهارتی حساس تر شده است.

پرند هم راستا نمودن نظام آموزش مهارتی با توجه به نقشه جامع علمی کشور، تسریع و تقویت ارتباط بین آموزش های مهارتی و شایستگی و نیاز بازار کار، شبکه سازی ذی نفعان فعال در نظام آموزش مهارتی، افزایش ظرفیت رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی، مؤسسات و مراکز آموزشی و توسعه توانمندی های نوآوری و فناوری ملی را از جمله اقدامات مهمی دانست که سازمان فنی و حرفه ای در تحقق نظام جامع مهارت و فناوری و زیرنظام های آن شامل نظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه ای، و نظام احراز شرایط اشتغال انجام داده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آنچه هم راستا با ایجاد ساختارها، نظام ها، تدوین قوانین و رویه ها در مسیر توسعه آموزش های مهارتی و کاربرد این آموزش ها در عرصه عمل در کشور دارای اهمیت بوده و امری ضروری به نظر می رسد، رویکرد مدبرانه، علمی و مبتنی بر پژوهش به این آموزش ها است که در این عرصه نیز گام های موثری برداشته شده است.

بازار کارحماسه اقتصادیرسالترفاه اجتماعیرقابت پذیریکوروشوزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی
نظرات (0)
افزودن نظر