دلایل افزایش تقاضا برای آموزش‌های مهارتی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر میزان بالای بیکاری و افزایش تقاضاهای جدید برای آموزش نیروی انسانی ماهر گفت: رشد جمعیت و مشارکت روزافزون در فعالیت های اقتصادی تقاضای جدیدی را برای آموزش نیروی انسانی ماهر و آموزش ­های عملی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، کوروش پرند گفت: جهان امروز با توسعه فناوری و تغییرات گسترده برخواسته از آن کشورها را ناگزیر از تغییر رویکرد "اقتصاد مبتنی بر منابع" به "اقتصاد مبتنی بر دانش" نموده و همین موضوع سبب شده تا 3 محور نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بهبود شایستگی ها و مهارت های نیروی انسانی و توانمندی های یادگیری آنها از طریق یادگیری مادام العمر و به ویژه از طریق گسترش آموزش های فنی و حرفه ای مهم ترین ابزارهای دستیابی به این 3 محور است. امروزه در اغلب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، آموزش ­های فنی و حرفه ای اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و در برنامه ریزی توسعه کشورها نقش راهبردی را ایفا می کند.

پرند ادامه داد: رشد فزاینده جمعیت، میزان بالای بیکاری و مشارکت روزافزون انسان­ ها در فعالیت­ های اقتصادی تقاضای جدیدی را برای آموزش نیروی انسانی ماهر و آموزش ­های عملی ایجاد کرده که این شرایط نیز به نوبه خود بر اهمیت حساس و حیاتی این آموزش ها افزوده است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران نیز آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یکی از راهکارها و ابزارهای مهم در توانمندسازی سرمایه های انسانی یکی از اولویت های راهبردی برای سرآمدی است و همچنین می تواند به عنوان یکی از راهکارهای تحقق شعار حماسه اقتصادی باشد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های فنی و حرفه ای غیر رسمی، گام های مهمی را در عرصه پررنگ تر نمودن نقش این آموزش ها برداشته و این افتخار را دارد که با به ثمر رساندن بسیاری از برنامه ها و اهداف خود نقش مهمی در عرصه اشتغال و مهیاسازی نیروی کار و تحقق شعار جهانی جوانان و آموزش های مهارتی داشته است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت: با توجه به ابلاغ سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری و همچنین طراحی و تدوین نظام جامع مهارت و فناوری، رسالت سازمان در عرصه نقش آفرینی در حوزه های مهارتی حساس تر شده است.

پرند هم راستا نمودن نظام آموزش مهارتی با توجه به نقشه جامع علمی کشور، تسریع و تقویت ارتباط بین آموزش های مهارتی و شایستگی و نیاز بازار کار، شبکه سازی ذی نفعان فعال در نظام آموزش مهارتی، افزایش ظرفیت رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی، مؤسسات و مراکز آموزشی و توسعه توانمندی های نوآوری و فناوری ملی را از جمله اقدامات مهمی دانست که سازمان فنی و حرفه ای در تحقق نظام جامع مهارت و فناوری و زیرنظام های آن شامل نظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه ای، و نظام احراز شرایط اشتغال انجام داده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: آنچه هم راستا با ایجاد ساختارها، نظام ها، تدوین قوانین و رویه ها در مسیر توسعه آموزش های مهارتی و کاربرد این آموزش ها در عرصه عمل در کشور دارای اهمیت بوده و امری ضروری به نظر می رسد، رویکرد مدبرانه، علمی و مبتنی بر پژوهش به این آموزش ها است که در این عرصه نیز گام های موثری برداشته شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =