نفت از ۹۰ دلار دورتر شد

تحلیلگران برای پنجمین ماه متوالی، پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را با اشاره به تقاضای ضعیف‌تر و ابهام نسبت به برنامه‌های تولید اوپک، تنزل دادند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تحلیلگران انتظار دارند با وجود ریسک‌های ژئوپلیتیکی، قیمت نفت تحت فشار کاهشی بماند.

در نظرسنجی رویترز از ۴۱ تحلیلگر و اقتصاددان که در دو هفته گذشته انجام شد، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال جاری، ۸۱ دلار و ۵۲ سنت پیش‌بینی شد که پایین‌ترین قیمت پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌های رویترز از فوریه بوده و از قیمت ۸۲ دلار و ۸۶ سنت که در اوت پیش‌بینی شده بود هم کمتر است.

میانگین قیمت نفت آمریکا هم ۷۷ دلار و ۶۴ سنت پیش‌بینی شد که پایین‌تر از قیمت ۷۸ دلار و ۸۲ سنت پیش‌بینی شده در اوت است.

راجر رِد، تحلیلگر ارشد انرژی در بانک ولز فارگو گفت: ضعف اخیر قیمت نفت، تا حدودی به نگرانی درباره نحوه و زمان بازگشت بشکه‌های نفت اوپک به بازار و همچنین شاخص‌های تقاضای ضعیف‌تر چین برمی‌گردد.

اکنون پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۰.۹ تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد کند که کمتر از برآورد قبلی یک تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز است.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اشاره به کندی رشد تقاضای چین، پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را کاهش داده‌اند. اوپک دورنمای رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ را برای دومین ماه کاهش داد.

سیهول بهات، مدیر تحقیقات شرکت تحلیل و اطلاعات بازار CRISIL در این باره گفت: رشد اقتصادی کندتر در اقتصادهای بزرگی مانند چین و اروپا به همراه انتظارات برای تقاضای ضعیف، باعث شده است با وجود ابهامات ژئوپلیتیکی، قیمت‌ها پایین‌تر بروند.

اکثر تحلیلگران بر این باورند که به دلیل فراوانی عرضه، نرخ پریمیوم مرتبط با ریسک جنگ در قیمت نفت از میان رفته است اما بعضی از تحلیلگران می‌گویند اگر تنش‌ها به خصوص در خاورمیانه تشدید شود، این نرخ ممکن است بازگردد.

فلوریان گِرون برژه، تحلیلگر ارشد شرکت تحلیل داده کپلر گفت: اگر امیدها به آتش‌بس در غزه رنگ حقیقت نگیرد، احتمال دارد نرخ پریمیوم به قیمت نفت برگردد.

قیمت نفت در آوریل، تحت تاثیر تنش‌ها در خاورمیانه و کاهش عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد اما با ضعیف شدن تقاضا و ریسک مازاد عرضه، این روند معکوس شد و قیمت نفت در ماه جاری به زیر ۷۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد.

پیش‌بینی می‌شود اوپک پلاس برنامه خود برای افزایش تولید را در دسامبر اجرایی کند اما کاهش تولید برای جبران مازاد عرضه برخی از اعضای این گروه، ضروری است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در حال حاضر، تولیدش را به میزان ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۵.۷ درصد از تقاضای جهانی کاهش داده است. این گروه اوایل ماه جاری، برنامه خود برای افزایش تولید را پس از اینکه قیمت نفت به پایین‌ترین رکورد خود در ۹ ماه گذشته سقوط کرد، متوقف کرد.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه، کاهش یافت و نفت برنت ۷۱ دلار و ۳۲ سنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۶۷ دلار و ۶۷ سنت معامله شد. نفت در مسیر ثبت سومین کاهش ماهانه متوالی قرار گرفت و نفت برنت بیش از ۹ درصد و شاخص نفت آمریکا حدود هشت درصد کاهش از پایان اوت تاکنون داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

28  ⁄    =  4