ریال دیجیتال در جزیره کیش عملیاتی شد

ریال دیجیتال بر روی اپلیکیشن‌ های بانک‌ های ملت و تجارت در جزیره کیش وارد مرحله آزمایشی شد. سقف تراکنش روزانه در ریال دیجیتال ۱۵ میلیون تومان است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروز یکشنبه سوم تیرماه 1403، آیین رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال با حضور رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک های کشور، شرکت ملی انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک، شرکت های پرداخت الکترونیک و خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهران محرمیان، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه حدود 93 درصد از ایرانیان به شبکه بانکی دسترسی دارند گفت: هر ایرانی روزانه ۵ تراکنش بانکداری الکترونیک انجام می دهد. علاوه بر این، سالانه در شبکه شتاب 50 میلیارد تراکنش به میزان 14 هزار همت انجام می شود.

این میزان در ساتنا حدود 100 میلیون تراکنش و به مبلغ 40 هزار همت است. همچنین 120 میلیون تراکنش از طریق چک به میزان 8 هزار همت در سال انجام می شود.

معاون فناوری نوین بانک مرکزی درباره حجم منتشرشده پول دیجیتال گفت: ۵۰ میلیارد تومان، پول دیجیتال توکنایز شده و تا کنون در حدود ۱۲ میلیارد تومان بین برخی بانک ها توزیع شده است. فعال‌ترین بانک‌ها در حوزه ریال دیجیتال بانک‌های ملت، تجارت و ملی بوده‌اند.

محرمیان درباره سقف تعیینی برای تراکنش ریال دیجیتال گفت: «به کیف پول تجاری تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود واریز کرد. هر گاه سقف موجودی کیف پول تجاری ریال دیجیتال به مجموع ۲۰۰ میلیون تومان برسد باید به حساب بانکی منتقل شود. سقف پرداخت تراکنش روزانه ۱۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: ایران سیزدهمین شرکت در عملیاتی کردن پول ملی دیجیتال است. هدف اصلی عملیاتی کردن ریال دیجیتال، تامین نقدینگی برای پرداخت های خرد است.

محرمیان درباره شیوه پرداخت و انتقال در ریال دیجیتال گفت: با ریال دیجیتال پرداخت در حداکثر فاصله و حداقل زمان انجام خواهد شد. در حال حاضر، پرداخت از طریق کی‌آرکد‌ صورت می‌گیرد و در آینده نیز پرداخت از ان‌اف‌سی ممکن خواهد بود. همچنین از طریق کارتخوان و P2P نیز با همراهی بانک‌های ملت و تجارت در جزیره کیش انجام شده است. ایران با اجرای آزمایشی ریال دیجیتال به عنوان سیزدهمین کشور دنیا در استفاده از پول دیجیتال بانک مرکزی قرار گرفته است.

۸۵۰ پایانه فروش قدیمی در جزیره کیش به روز رسانی شد

همچنین در ادامه این مراسم، فرشید فرخ نژاد؛ مدیرعامل بانک ملت در آیین رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش با معرفی نرم افزار سکه به عنوان نرم‌افزار مورد استفاده برای ارائه خدمات ریال دیجیتال در بانک ملت، اظهار کرد: برای عملیاتی شدن ریال دیجیتال ۸۵۰ پایانه فروش قدیمی در جزیره کیش به روز رسانی شد.

وی ادامه داد: صفحات مربوط به پرداخت با ریال دیجیتال در سامانه‌های بانک ملت نیز به روزرسانی و بازیابی شد. همچنین ۳۰ پشتیبان به جزیره کیش ارسال شد تا آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه دهند.

فرخ نژاد در پایان افزود: ریال دیجیتال اقدام بسیار مناسبی است که عملیات پرداخت و خرید را تسهیل می‌کند. ریال دیجیتال در حال حاضر در جزیره کیش عملیاتی شده و تلاش می‌کنیم به زودی در تمام کشور عملیاتی شود.

تاثیر ریال دیجیتال در زنجیره تامین مالی

«هادی اخلاقی» در آیین رونمایی از ریال دیجیتال در بانک مرکزی در رابطه با اقدامات انجام شده برای عملیاتی کردن این طرح گفت: در جزیره کیش با بازار‌های اصناف و تاکسی‌ها صحبت شده تا مردم بتوانند به صورت پایلوت از ریال دیجیتال برای خرید و پرداخت استفاده کنند تا زمینه توسعه بیشتر آن فراهم شود.

وی ادامه داد: برای ۸۰۰ نفر از پرسنل بانک، ریال دیجیتال اختصاص داده‌ایم تا مراحل آزمایشی با سرعت بیشتری انجام شود. نرم‌افزار پات لایف مربوط به بانک ملت است و خدمات ریال دیجیتال از طریق این نرم افزار ارائه می‌شود.

مدیرعامل بانک تجارت افزود: ریال دیجیتال قابلیت استفاده در زنجیره تامین مالی که به عنوان یکی از ابزار‌های مهم مالی بشمار می‌رود را دارد و برنامه‌هایی داریم تا استفاده از ریال دیجیتال را در تامین مالی زنجیره‌ای توسعه و گسترش دهیم. در بانک تجارت به صورت گسترده طرح‌هایی را برای استفاده از ریال دیجیتال در این زمینه در نظر داریم که در حال تلاش برای عملیاتی کردن آن هستیم.

اخلاقی اظهار داشت: در حال حاضر به صورت آزمایشی تنها جزیره کیش را برای استفاده از ریال دیجیتال انتخاب کرده‌ایم و در صورت صلاحدید بانک مرکزی برنامه‌ای طراحی شده تا از این ابزار در سطوح گسترده‌تر و به خصوص برای اصناف استفاده کنیم.

وی گفت: با پیوستن سایر بازیگران نظام بانکی و توسعه بیشتر ریال دیجیتال امیدواریم پول ریال دیجیتال بانک مرکزی به زودی تمام سیستم پولی و اقتصادی کشور را به یکدیگر متصل کند و خدمات متنوع جدیدی از این طریق ارائه شود.

انحصار ریال دیجیتال در اختیار بانک مرکزی است

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره ریال دیجیتال عنوان کرد: «امروز تقریبا سهم اسکناس و مسکوک از کل نقدینگی به ۱.۳ درصد رسیده است. در ریال دیجیتال وارد فاز آزمایشی شده‌ایم. ریال دیجیتال همان اسکانس است و پایه پولی دارد. انحصار ریال دیجیتال در اختیار بانک مرکزی است. ریال دیجیتال ابزار پدافند غیرعامل است و یک روش جدید علاوه بر روش پرداخت پولی و کارت ایجاد کرده است. این پول دیجیتال در آینده می‌تواند باعث کم‌اثرشدن تحریم‌ها شود.»

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: «ریال دیجیتال در ابتدا در مرحله تحقیقاتی بود و اکنون ما از مرحله اثبات مفهومی و مرحله آزمایشی هستیم. گام بعدی ما در ریال دیجیتال اجرای سراسری آن است. اما اینکه مردم از ریال دیجیتال استقبال کنند برای ما بسیار اهمیت دارد و بنای ما در توسعه ابزارها و خدمات‌ در نسبت با ریال دیجیتال خواهد بود».

فرزین عنوان کرد: «ریال دیجیتال بستر مهم و مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور است. با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی در جزیره کیش امروز مرحله آزمایشی ریال دیجیتال به انجام رسیده است. به زودی علاوه بر کیوآرکد با ان‌اف‌سی می‌توان از ریال دیجیتال استفاده کرد».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  31