آمریکا درصدد افزایش فشار علیه ایران

باوجود همکاری مداوم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا بار دیگر بر آمادگی خود برای افزایش فشارها بر ایران تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که آمریکا قبلاً با‌ هم‌پیمانان خود درباره تحمیل تحریم‌ها علیه ایران به بحث و مذاکره نشسته‌ است.

وی روز گذشته در یک کنفرانس خبری با حضور شیخ حمد بن جاسم آل ثانی نخست‌وزیر قطر تأکید کرد: ما قبلاً مذاکراتی را با همتایان و کشورهای هم‌فکر خود درباره [اعمال] فشار و تحریم [علیه ایران] صورت داده‌ایم.

وی تصریح کرد که این اقدام برای وارد آوردن فشار به دولت ایران به منظور متوقف کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم خود بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که کاخ سفید همچنان رویکرد دوگانه خود مبنی بر تلاش برای متوقف کردن برنامه غنی‌سازی ایران از طریق مذاکره و همچنین بررسی تحریم‌ها را ادامه خواهد داد.

کلینتون با وجود تأکید بر تحمیل تحریم‌ها علیه ایران ادامه داد که واشنگتن تمایل دارد درب‌های مذاکره با ایران را باز گذارد.

آمریکا درحالی به دنبال وارد آوردن فشار به جمهوری اسلامی ایران است که در گزارش‌های پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که همکاری ایران طبق گزارش‌های آژانس به طور معمول و مطابق پادمان در حال انجام است و آژانس در گزارش‌های اخیر خود هیچ نکته منفی و غیرروشنی درباره بحث پادمانی مطرح نکرده و این مساله را صریحا اعلام کرده است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران پیشتر هشدار داد که اگر تا پایان ماه جاری میلادی قراردادی که غرب را متعهد به ارائه سوخت هسته‌ای برای ایران کند، به وجود نیاید، کشور ایران خود به تولید سوخت هسته‌ای می‌پردازد.

متکی اعلام کرد که غرب باید درباره پذیرفتن پیشنهاد جایگزین ایران برای فروش سوخت هسته‌ای یا معاوضه آن درقبال اورانیوم غنی‌شده ایران تصمیم خود را اتخاذ کند.

متکی تأکید کرد که این یک اولتیماتوم است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد که جامعه بین‌الملل یک ماه برای تصمیم‌گیری وقت دارند در غیراین صورت تهران اورانیوم خود [با درصد غنای پایین] را به اندازه‌ای که مورد نیاز برای سوخت هسته‌ای است غنی سازی خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگاران در بحرین گفت که جمهوری اسلامی ایران آماده مبادله 400 کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود با سوخت هسته‌ای در کیش است اما غرب اصرار دارد که ایران به طور یکجا تمامی اورانیوم خود را به روسیه و فرانسه ارسال کند.

منبع:فارس

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =