۲۰ میلیارد تومن هزینه ساخت سریال مختارنامه

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی هزینه سریال «مختارنامه» بیان کرد: «برای تولید سریال 40 قسمتی مختارنامه 20 میلیارد تومان هزینه شده است».

همایش «قیام تا قیام» با هدف نقد و بررسی سریال «مختارنامه» در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد.

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سریال مختارنامه، در این همایش که با حضور «دکتر محمد حسین رجبی دوانی» تاریخ دان و استاد دانشگاه و «رضا استادی» مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه برگزار شد، استادی در سخنانی گفت: « داوود میرباقری همچنان در جست‌وجوی تمهیدی برای نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در این مجموعه تاریخی ـ مذهبی است».

رضا استادی در این همایش گفت: ما در زمان ساخت سریال «مختارنامه» از خودمان می‌پرسیدیم اگر در آن دوره بودیم، چه می‌کردیم و جزو کدام گروه بودیم؟ جزو اشقیاء بودیم یا در کنار اولیاء قرار می گرفتیم؟ زیرا همانطور که در بخش های مربوط به عاشورا نیز نمایش داده شده، اشقیاء با پرچم «لا الله الا الله» به سمت خیمه امام حسین (ع) هجوم می برند و قطعا این نوع استفاده ابزاری اشقیاء از دین و به کار گرفتن آن در خدمت منافع خود می توانست خیلی ها را گمراه کند».

او در ادامه اضافه کرد:« در اکثر مواقع و هنگام فیلمبرداری صحنه های مربوط به کربلا، عده زیادی از اعضای پشت صحنه سریال، احساساتی می‌شدند و گریه می کردند. در حال حاضر تماشای صحنه کشیدن گوشواره از گوش دختر بچه برای خود من هم سخت است و نمی توانم آن را نگاه کنم».

وی ادامه داد: «مختار شخصیتی لایه لایه دارد و اگر مخاطبان این سریال این اثر را با دقت تماشا کنند، قطعا از این موضوع لذت بیشتری خواهند برد».

استادی درباره‌ بحث‌ها و انتقاداهای مطرح شده درباره‌ نشان دادن چهره‌ی حضرت ابوالفضل(ع) در سریال «مختارنامه»، بیان کرد: «این موضوع در سریال «مختارنامه» به یک بخش خاص و کوتاه محدود است. داوود میرباقری همیشه از پرداختن مستقیم به واقعه کربلا پرهیز داشت. استدلال او هم این بود که وقتی نمی‌توان چهره افراد حاضر در یک واقعه را نشان داد، پرداختن به موضوعی مهم با این ابعاد و به این شکل باعث ابتر ماندن موضوع می‌شود و بهتر است از منظر افراد حاضر در ماجرا که محدودیتی برای به تصویر کشیدن چهره آنها وجود ندارد، برای روایت این واقعه استفاده کرد».

این روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون در افزود داد: « برای انتخاب نقش حضرت اباالفضل (ع) دقت زیادی انجام شد و در اواخر سال 87، فردی به نام کاوه فتوحی که تاکنون در هیچ اثر نمایشی حضور نداشت، بعد از معرفی به پروژه با پشت سر گذاشتن تمرین های طولانی همچون: شمشیربازی، اسب سواری و حتی تمرین هایی مربوط به بهبود لهجه و صدا، آماده حضور در مختارنامه شد. در صحنه های مربوط به حضور حضرت عباس (ع) که در شاهرود فیلم برداری شد، این صحنه ها با حساسیت فراوان جلوی دوربین رفت. حتی اواخر فروردین ماه سال 88 که رییس سازمان صدا و سیما به همراه برخی نمایندگان مجلس، در شاهرود حضور پیدا کردند، صحنه‌های ضبط شده از حضور حضرت عباس (ع) در کربلا به نمایش درآمد و آنها معتقد به نزدیکی این صحنه ها به باور عمومی بودند. گروه تولید سریال مختارنامه برای حفظ قداست این بزرگوار حتی هیچ عکسی از این بازیگر را نیز تا این لحظه منتشر نکردند».

او ادامه داد:«سازندگان سریال برای اینکه قصد داشتند تصویر فتوحی دیده نشود، در زمان بازدید سید عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما از پشت صحنه مختارنامه و حضور خبرنگاران و عکاسان، کلاه و عینک دودی به چهره فتوحی زدند تا صورت او دیده نشود؛ اما اما از هفته‌های قبل با انتشار تصویری که در پشت صحنه مختارنامه و از چهره بدون گریم این بازیگر و با دوربین موبایل گرفته شده بود،  این شائبه ایجاد شد که کاوه فتوحی بازیگری است که در سینما و تلویزیون نقش های مختلفی ایفاء کرده و حالا برای ایفای نقش حضرت اباالفضل در کار حضور یافته، حال آنکه چنین نبود. با حواشی پیش آمده قرار شد چهره وی نشان داده نشود اما میرباقری با تمهیداتی چون نورانی کردن چهره خیلی موافق نیست و احتمالا از کارهای دیگری مثل انتخاب زوایایی که چهره او معلوم نشود استفاده خواهد کرد تا ضمن اینکه به قداست این چهره آسیب وارد نشود، به جنبه هنری کار هم لطمه ای وارد نشده و باور پذیری کار مخدوش نشود».

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی هزینه سریال «مختارنامه» بیان کرد: «برای تولید سریال 40 قسمتی مختارنامه 20 میلیارد تومان هزینه شده است».

استادی درباره تحقیقات صورت گرفته برای نگارش فیلم نامه سریال مختارنامه نیز گفت:« فیلمنامه اولیه مختارنامه حاصل یک تحقیق 10 ساله بود،اما خود داوود میرباقری هم مطالعات سنگینی انجام داد. خیلی‌ها سوال می‌کنند مبنای شخصیت‌های سریال چه بوده است؟ برای نگارش فیلم نامه  واقعا هیچ منبع تاریخی نبوده که خوانده نشده باشد، اما تاریخ در جاهایی سکوت کرده و در مورد شخصیت هایی مانند «مسلم» به همه سوال ها پاسخ نداده است».

وی افزود: «مختارنامه» داستان مختار است و صحنه‌های کربلا در بخش‌هایی اتفاق می‌افتد که مربوط به این قصه باشد».

استادی همچنین با اشاره به پروژه «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش گفت: «طبق شنیده ها قرار است در این فیلم چهره حضرت ابوالفضل(ع) و علی اکبر و چند تن دیگر نمایش داده شود».

استادی همچنین درباره‌ی رایزنی‌های بین‌المللی برای پخش این سریال در شبکه‌های خارجی گفت: «ما از ابتدا که سریال ساخته می‌شد، رایزنی‌هایی برای پخش بین‌المللی آن انجام دادیم. ولی به هر حال «مختارنامه» یک کار شیعی صد در صد است و قطعا حساسیت‌هایی در کشورهای سنی برای نمایش این اثر وجود خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی «مختارنامه» همچنین در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر تاکید داوود میرباقری بر پررنگ کردن شخصیت زنان در سریال‌هایش، گفت: اتفاقا «مختارنامه» نسبت به اکثر سریال‌های تاریخی، اثری مردانه است. در خیلی از سریال‌های تاریخی زنان زیادی با آرایش بسیار غلیظ‌تر حضور دارند. حتی آرایش برخی از آنها کاملا امروزی است و قرار است به نیازهای سازندگان که احتمالا جذب مخاطب بیشتر است پاسخ دهند اما در مختارنامه شخصیت ها صرفا کارکردی دراماتیک داشته اند».

***

در این همایش که در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد، محمد حسین رجبی دوانی ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نیز در توضیح مقطع تاریخی که سریال «مختارنامه» در آن می‌گذرد، گفت: «اگر کوفیان مانند مردم کنونی ما بودند، امام حسین (ع) در واقعه کربلا تنها نمی‌ماند».

رجبی دوانی در همایش «قیام تا قیام» گفت: از زمان خلیفه‌ دوم که فتوحات آغاز و خسارت‌هایی به جامعه اسلامی وارد شد، مردم به دنیازدگی میل پیدا کردند. ظاهر آن جهاد اسلامی بود اما به جایی حمله می‌کردند که برایشان منفعت داشته باشد. به همین خاطر بیت‌المال تاسیس شد که خلیفه دوم با اعمال تبعیض‌هایی آن را تقسیم کرد. در زمان خلیفه‌ی سوم اینها به اوج رسید و مردم دنیوی شدند. وقتی حضرت علی (ع) به خلافت رسید، سعی کرد جامعه اسلامی را به دروان پیامبر بازگرداند و رؤسای قبایل که قبلا امتیازاتی داشتند با حضرت علی (ع) به مشکل خوردند.»

وی ادامه داد: «امام حسن (ع) وارث جنگ‌های علی با مسلمان‌نماها بود و بر خلاف قبل که با غیر مسلمانان می‌جنگیدند، وقتی جنگ جمل پایان یافت همان افرادی که تحت امر حضرت علی (ع) بودند سعی داشتند وارد بصره شوند و زن و بچه‌ها را اسیر کنند. امام علی (ع) گفت این‌ها همه ارزش دارند و بنابراین همان‌ها با علی(ع) هم مشکل پیدا کردند».

رجبی دوانی افزود: «امام حسن (ع) جایگاه مقدسی داشت بنابراین معاویه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز کرد. در سپاه امام حسین اکثرا از رؤسای قبیله پیروی کرده بودند و حتی خوارج هم آمده بودند با این انگیزه که جنگ با معاویه تحت هر شرایطی درست است».

وی با اشاره به واقعه‌ کربلا و یاران کم امام حسین(ع) تصریح کرد: «اگر کوفیان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسین (ع) تنها نمی‌ماند. در زمان جنگ با عراق‌، امام خمینی (ره) گفت جوانان جبهه را خالی نگذارند و چنان هجومی پیش آمد که مراکز اعزام نیرو جا برای فرستادن نیرو نداشتند. اگر آن زمان این جوانان بودند خودشان را به کربلا می‌رساندند و به امام حسین (ع) کمک می‌کردند».

رجبی دوانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا وقایع عاشورا به طور کامل و با جزئیات ثبت شده است؟ گفت: «عاشورا به قدری فاجعه‌ی عظیمی بود که مردم را در بهت فرو برد و سعی کردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اینکه جنایت‌کاران کربلا وقتی برگشتند سعی کردند هر چه بوده به امید جایزه بازگو کنند. سپاه عمر خبرنگار یا وقایع نگار هم داشت که بسیاری از حوادث را ثبت کرده بودند. بسیاری را هم ائمه نقل کردند و همین‌طور جرم‌های هر فرد هم ثبت شده است».

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  55  =  64