پرداخت ۲۲.۲ میلیارد ریال تسهیلات و صدور ۱۰۰ میلیون دلار ضمانت نامه ارزی

بانک توسعه صادرات در سال 88

بانک توسعه صادرات ایران در سال 1388 تعداد 3.707 فقره تسهیلات به مبلغ 22.176 میلیارد ریال اعطا گردیده که نسبت به سال 1387 از نظر تعداد 11 درصد و از نظر مبلغ 133 درصد رشد داشته است.همچنین اعطای 1.363 میلیون دلار تسهیلات ارزی و صدور 100 میلیون دلار ضمانت­نامه ارزی از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات ایران در سال گذشته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای در زمینه فعالیت های مالی داخلی و تامین مالی طرح های صادراتی بین المللی با هدف حمایت از بخش های صنعتی، کشاورزی، بهداشت، راه و ساختمان، مواد غذایی و گردشگری فعالیت نموده است فعالیت های بانک توسعه صادرات ایران همواره در چارچوب قوانین و مقررات نظارتی بین المللی، به ویژه در زمینه پروژه های توسعه ای و انساندوستانه بوده است. گزارش زیر به فعالیت ها و عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در سالهای اخیر می پردازد.

مقدمه

بانک توسعه صادرات ایران به عنوان یک نهاد توسعه ای در کنار فعالیت های جاری خود بخشی از توان خود را نیز به طرح ها و برنامه های توسعه ای و زیر بنایی داده و ظرفیت سازی و ایجاد بستر برای رشد و توسعه  صادرات غیر نفتی کشور را نیز در برنامه های خود قرار داده است.

اعطای تسهیلات به طرح های تولیدی با هدف صادراتی، تعامل با صادرکنندگان در راستای شناسایی نیاز های ایشان، توسعه دانش و تجربه علمی بانک در صنعت بانکداری، معرفی و به کار گیری ابزار های جدید بانکداری و استفاده از روشهای جدید تامین مالی از اهم این برنامه ها بوده اند.

رشد شتابنده و گسترشی که طی این چند سال رخ داده بانک را در مسیرهای پیشرفت های اساسی قرار داده است و چشم انداز روشنی از آینده بانک را روشن نموده است. محور های اصلی توسعه بانک که درذیل برنامه ها و اسناد راهبردی توسعه کشور نظیر چشم انداز 20 ساله و برنامه های پنج ساله توسعه کشور تعریف شده اند را می توان در قالب موارد زیر ترسیم نمود:

  •  افزایش سرمایه بانک وجلب حمایت مالی دولت – تا رسیدن به میزان مورد نیاز برای رقابت  بابانکهای مشابه در سطح بین المللی
  •  افزایش سهم بانک در تامین مالی صادرات کشور- به نحوی که هیچ درخواست توجیه پذیری بدون در خواست نماند.
  •   ارتقا نظامها و فرآیندهای داخلی- با تاکید بر سه عنصر اساسی کار آیی، نظم و رضایت مشتری
  •  گسترش واحدهای بانکی خارج از کشور- تا حصول شبکه گسترده ای از خدمات مالی در بازارهای جهانی
  •  گسترش فیزیکی واحدها، اجزا و نقاط ارتباطی بانک- به منظور ارائه بهترین و سریعترین خدمات مالی به صادر کنندگان

نگاهی به عملکرد داخل کشور بانک توسعه صادرات ایران

در داخل کشور طرح­های مهم و استراتژیکی توسط بانک توسعه صادرات ایران تامین مالی شده و در برخی موارد به بهره­برداری رسیده­اند. در این میان بیمارستان فوق تخصصی محب در تهران، احداث اولین پایانه دریایی میوه در بوشهر و تامین نیروگاه برق در گیلان را می­توان نام برد.

در سال 1388 تعداد 3.707 فقره تسهیلات به مبلغ 22.176  میلیارد ریال اعطا گردیده که نسبت به سال 1387 از نظر تعداد 11 درصد و از نظر مبلغ 133 درصد رشد داشته است. بانک توسعه صادرات ایران همچنین توانست با 47 درصد افزایش در مانده تسهیلات اعطایی در پایان اسفند 1388نسبت به اسفند 1387 مانده حساب مذکور را به 30.955 میلیارد ریال برساند.

افتتاح شعب جدید

افتتاح چهار شعبه جدید ایلام، قزوین، سمنان و شهرکرد از دیگر اقدامات بانک در سال 1388 بوده و در سال جاری نیز شعب سنندج، اردبیل و بجنورد نیز تجهیز و به مجموعه شعب بانک توسعه صادرات ایران افزوده شد. گفتنی است تا پایان سالجاری شعبه بیرجند بانک توسعه صادرات ایران افتتاح خواهد شد.

طرح خدمت

همچنین به منظور ارتقای خدمات بانکی به صادرکنندگان محترم نیز تفاهم­نامه طرح خدمت فی­مابین بانک توسعه صادرات ایران و بانک ملی ایران به امضا رسیده که طرح مزبور واریز و برداشت وجوه برای مشتریان بانکهای یاد شده را از طریق سیستمهای جامع عملیاتی سفیر و سیبا فراهم می­سازد. طرح خدمت به تایید شورای هماهنگی بانکها نیز رسیده و برای توسعه و اجرا در سایر بانکها نیز توصیه شده است. مذاکرات و توافقاتی با بانک صادرات ایران در این خصوص صورت گرفته است.

 نمونه ای از طرح‌ها

عمده تسهیلات پرداخت شده ریالی بانک طی دولت نهم  که در قالب تسهیلات قبل از صدور کالا برای خرید ، جمع آوری ، بسته بندی و سایر هزینه ها به متقاضیان واگذار شده ، همواره سیر صعودی داشته است . همچنین بخش صنعت و معدن به عنوان بزرگترین بخش اقتصادی کشور ، بالاترین سهم از تسهیلات پرداختی بانک را بعد از صادرات به خود اختصاص داده است.

بعد از تصویب قانون حساب ذخیره ارزی در سال 1379 بانک توسعه صادرات در تأمین مالی بسیاری از طرح های خدماتی و سرمایه گذاری در کشور نقش به سزایی داشته است . از جمله می توان به تأمین مالی طرح های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ، کارخانجات چینی ایران ، لوله سازی اهواز ، سیمان خزر ، ترانسفورماتورسازی کوشکن، احداث پایانه کانتینری و  مواردی از این قبیل اشاره نمود.

سهم بانک توسعه صادرات در حمایت از صادرکنندگان نمونه

گفتنی است به طور متوسط هرسال، بیش از  50 درصد مجموع صادرکنندگان نمونه کل کشور ، از مشتریان اعتباری این بانک بوده که از تسهیلات و خدمات بانک استفاده  نموده اند . این در حالی است که در سالجاری 71 درصد صادرکنندگان نمونه کشور مشتری بانک توسعه صادرات بوده اند.

همچنین در مراسمی که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از صادرکنندگان در 29 مهرماه سال 1389برگزار شد از بانک توسعه صادرات ایران به دلیل ارایه راهکارهایی عملی جهت تحقق جهش دوم صادراتی، حمایت از صادرکنندگان و همراهی با نهادهای صادراتی به عنوان خادم نمونه صادرات تقدیر شد که این دومین سال پیاپی انتخاب شدن این بانک بوده است.

نگاهی به عملکرد بین المللی بانک توسعه صادرات ایران

تسهیلات صادراتی این بانک در قالب اعتبار خریدار و فروشنده می باشد که به عنوان اولین تجربه سیستم بانکی جمهوری اسلامی ایران به بانک توسعه صادرات اعطا شده است.

اعطای تسهیلات به خریداران یا کارفرمایان خارجی جهت کالا و خدمات ایرانی را اعتبار خریدار می نامند. این تسهیلات به خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی پرداخت می‌گردد.

شیوه کار اینگونه است که پس از صدور کالا یا خدمات مورد نظر، بانک توسعه صادرات ایران ازجانب خریدار خارجی یا بانک وی، وجه آن را به صادرکننده ایرانی پرداخت می نماید و خریدار خارجی یا بانک وی نیز وجه مربوطه را در سرسید های مقرر به بانک توسعه صادرات ایران باز پرداخت می‌نماید.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است حضور بانک در چند کشور هدف به منظور تسریع روابط مالی ایران با آن کشورها به صورت ایجاد شعبه، تاسیس بانک مشترک و یا فعالیت های دیگر مانند تاسیس بانک سرمایه گذاری یا مشارکت با برخی از بانک‌ها گسترش یابد. در این خصوص می توان به راه اندازی بانک بین المللی توسعه ونزوئلا در شهر کاراکاس، ایجاد شعبه بانک در کشور قزاقستان، اشاره کرد.

همچنین اعطای 1.363 میلیون دلار تسهیلات ارزی  و صدور 100 میلیون دلار ضمانت­نامه ارزی از دیگر دستاوردهای بانک توسعه صادرات ایران در سال گذشته بوده است.

 نمونه هایی از طرح‌های تامین مالی شده در داخل و خارج از کشور

بانک توسعه صادرات ایران، علاوه بر تامین کننده منابع مالی ظرفیت‌های جدید صادراتی در کشور و انجام سایر خدمات بانکی، با هدف تسریع در مبادلات با سایر کشورها و افزایش توان رقابت صادرکننده ایرانی، تسهیلات صادراتی ارایه می کند. توجه ویژه به صادرات خدمات فنى مهندسى کشور، صادرات کالا، تجهیزات و ماشین آلات ایرانى و تولید صادراتى از اولویت هاى اصلى بانک در ارائه تسهیلات است.

در ادامه به بخشی از مهمترین طرحهای اجرا شده در بخش خارجی که توسط این بانک تامین مالی شده است اشاره می شود:

  • احداث خط انتقال برق در کشور آذربایجان
  • احداث سد و نیروگاه در کشور تاجیکستان
  • طرح توسعه فولاد آلیاژی
  • احداث سد و نیروگاه در کشور سریلانکا
  • احداث کارخانه تولید شیشه در کشور سوریه
  • احداث نیروگاه گازی در برخی از کشورهای همسایه
  • احداث گلخانه تمام اتوماتیک
  • احداث ساختمان مجلس در کشور امارات
  • احداث بیمارستان و مجموعه ورزشی در کشور عراق
  • تسهیلاتی برای صنعت حمل و نقل 
  • طرح توسعه تولید پتو
  • طرح توسعه تولید داروی انسانی و…

خلاصه ای از طرح های اجراشده در داخل کشور

  • احداث خط انتقال برق فشار قوی بم _شاهماران در کرمانشاه
  • طرح احداث واحد ریسندگی فرش نگین مشهد
  • طرح احداث سکوهای نفتی سلمان 2
  • طرح احداث خطوط  انتقال نیروی برق 400 کیلوولت استان خراسان
  • احداث خط انتقال نیروی برق 230 کیلووات سنندج _ مریوان
  • طرح احداث خطوط نیروی برق 400 کیلوولت استان کرمانشاه

طرح های در دست اجرا

  • طرح سد و نیروگاه چند منظوره اوما اویا در سریلانکا
  • تامین مالی طراح احداث تصفیه خانه و خط لوله انتقال آب درسودان
  • اعطای  خط اعتباری کوتاه مدت جهت صادرات کالا به اکراین
  • اعطای خط اعتباری کوتاه و میان مدت جهت صادرات به ترکیه
  • صادرات ماشین راهسازی و آسفالت به ونزوئلا
  • تامین مالی طرح احداث  پارلمان و مرکز تجاری جیبوتی

اعتبار جهانی بانک توسعه صادرات ایران

بازخورد عملکرد بانک توسعه صادرات ایران در سال 1388 را می­توان در گزارش موسسه مطالعاتی بنکر (The Banker) مشاهده کرد که از هزار بانک برتر جهان، بانک توسعه صادرات بر اساس نسبت دارایی هایی سرمایه ای به میزان 50.87 درصد حائز رتبه 5 در میان این فهرست شده است.

این بانک در سال مالی منتهی به 20 مارس 2009 بر اساس سرمایه بخش 1 ( Tier 1 Capital) در سطح جهان حائز رتبه 319 شده است و  رتبه سوم را در بین بانکهای کشور دارا می باشد. رتبه جهانی بانک توسعه صادرات بر اساس نسبت بازده دارایی ها به میزان 1.33 درصد ،رتبه 249 گزارش شده است.

همچنین در گزارشی دیگر بانک توسعه صادرات ایران موفق شد رتبه B کوتاه مدت ارزی، رتبه BB- بلند مدت ارزی، با چشم انداز با ثبات در نرخ ارز، رتبه BB+ بنیه مالی و همچنین رتبه 3 حمایتی را در گزارش منتشره موسسه CI از آن خود کند. رتبه بین المللی Capital Intelligence یکی از چهار مؤسسه رتبه بندی معتبر جهان می باشد و از جمله مزایای اخذ این رتبه می توان به مواردی همچون جذب سرمایه گذاری خارجی و حضور فعال در بازارهای سرمایه بین المللی از طریق انتشار اوراق سپرده ارزی، پائین آوردن ریسک کشوری و به تبع آن هزینه های جذب سرمایه گذاری خارجی به لحاظ رتبه کسب شده، انطباق عملکرد بانک با الزامات و مقررات مناسب بین المللی و نیز ارتقاء جایگاه اعتباری بین المللی بانک که همان جایگاه سیستم بانکی کشور در عرصه جهانی می باشد اشاره نمود. موسسه CI یک مرکز اعتبارسنجی معتبر با قدمت 25 ساله به شمار می‌آید که دفتر مرکزی ‌آن در قبرس است که بیشتر فعالیت خود را در حوزه‌های خلیج فارس و مدیترانه، آسیا و اقیانوسیه، اروپای شرقی و مرکزی متمرکز کرده است.

کلام آخر

بانک توسعه صادرات ایران از ابتدای تاسیس به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای در زمینه فعالیت های مالی داخلی و تامین مالی طرح های صادراتی بین المللی با هدف حمایت از بخش های صنعتی، کشاورزی، بهداشت، راه و ساختمان، مواد غذایی و گردشگری فعالیت نموده است.

این فعالیت ها همواره در چارچوب قوانین و مقررات نظارتی بین المللی، به ویژه در زمینه پروژه های توسعه ای و انساندوستانه در کشورهای آفریقایی، آمریکای جنوبی و خصوصا کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است.

بانک توسعه صادرات ایران به عنوان تنها بانک تخصصی برای پشتوانه صادرات و واردات کشور باید بتواند نقش خودش را ایفا کند. همچنین برای پیگیری استراتژی مطرح شده از سوی ریاست محترم جمهوری یعنی برابری صادرات و واردات باید تمهیداتی برای افزایش منابع و سرمایه بانک درکنار سایر تمهیدات اندیشیده شود که بتواند از این موضوع بهتر حمایت کند و زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند. افزایش سرمایه بانک در همین زمینه یکی از اولویت‌های اساسی بانک است تا ضمن پشتیبانی از صادرکنندگان، بتواند تراز صادرات و واردات را متعادل کند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  +    =  40