شش بانک دارای بیشترین تراکنش موفق وناموفق مشخص شد

عملکرد تراکنشهای شتابی سوییچ کارت بانک هادر اسفند ماه

بانک مرکزی مجددا با تاخیر چند ماهه به انتشار عملکرد تجهیزات الکترونیک شبکه بانکی از نظر میزان تراکنش موفق و ناموفق در اسفند ماه اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس این گزارش مجموع تراکنش های شتابی سوئیچ کارت بانکها در اسفند ماه بالغ بر 259 میلیون و 997 هزار  و 106 بار بوده که از این میزان بالغ بر 241 میلیون و 844 هزار و 121 تراکنش معادل 93 درصد کل تراکنشها با موفقیت انجام شده و حدود 18 میلیون و 152 هزار  و 985 تراکنش معادل 7 درصد کل تراکنشها نیز ناموفق مانده است.


در همین حال میزان تراکنش های انجام شده در مقایسه اسفند ماه سال 89 با ماه مشابه سال 88 نشان دهنده  77 درصد رشد است.


بنابراین گزارش  در اسفندماه سال 88  تراکنش های شتابی سوئیچ کارت بانکها  مجموعا بالغ بر 146 میلیون و 575 هزار و 365 تراکنش انجام دادند که از این میزان تراکنش بالغ یر 132 میلیون و 37 هزار و 577 تراکنش معادل 90.1 درصد تراکنش ها موفق و 14 میلیون و 537 هزار و 788 تراکنش معادل 9.9 درصد تراکنش ها به صورت ناموفق انجام شد.


همچنین میزان تراکنش ناموفق نیز در اسفند ماه گذشته نسبت به اسفند سال 88 حدود 2.9 درصد کاهش یافته یعنی از 9.9 درصد به 7 درصد تراکنش ناموفق کاهش یافته است.


درهمین حال شبکه بانکی بابت تراکنش های ناموفق خود در اسفند گذشته بیش از 12.5 میلیارد ریال جریمه پرداخت کرد که این رقم نیز در مقایسه با جریمه 15.4 میلیارد ریالی اسفند 88 بالغ بر 3.1 میلیارد ریال کاهش نشان می دهد.


بخشی از این کاهش ناشی از آن است که بانک مرکزی در اسفند ماه امسال بانکهایی را که زیر 5 درصد تراکنش ناموفق داشته اند را از پرداخت جریمه معاف کرده است. دراسفند سال 88 اما اینطور نبوده و مثلا بانک توسعه صادرات که 1.6 درصد تراکنش هایش ناموفق  بوده حدود 114 هزار ریال جریمه پرداخت کرده است. این مسئله پیش از این مورد انتقاد  کارشناسان قرار گرفت و به نظر می رسد بانک مرکزی در نظام جدید گزارش عملکرد تراکنشهای کارتی شتاب این مسئله را لحاظ کرده که بانکهای دارای زیر 5 درصد تراکنش ناموفق را جریمه نکند.


همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی شبکه بانکی به طور متوسط  بابت هر تراکنش ناموفق خود  690 ریال جریمه پرداخت کرده است.


از جمله کارهایی که بانک مرکزی انجام داده آن است که حداکثر جریمه هر تراکنش ناموفق 1500 ریال است در حالی که پیش ز این سقفی برای این مسئله وجود نداشت. بر اساس آیین نامه به طور معمول شبکه بانکی تا سقف 10 درصد تراکنش ناموفق بابت هر تراکنش ناموفق حدود 500 ریال و تا 15 درصد 1000 ریال و بیشتر 1500 ریال جریمه پرداخت می کند.


عملکر شبکه بانکی


بر اساس گزارش بانک مرکزی  15 بانک در اسفند ماه میزان تراکنش های ناموفقشان زیر 5 درصد  بوده و در نتیجه از جریمه معاف شده اند. این بانکها عبارتند از اقتصاد نوین, انصار، تات، توسعه تعاون، توسعه صادرات، دی، سپه، سرمایه، سینا، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر،کارآفرین، کشاورزی ، ملی و موسسه اعتباری توسعه .


در این میان شش بانکی که کمترین تراکنش ناموفق را داشته اند به ترتیب بانکهای سینا، توسعه صادرات، توسعه تعاون، دی،صنعت و معدن و قرض الحسنه مهر بوده اند.


همچنین بانکهای داری بیشترین تراکنش ناموفق نیز به  ترتیب بانکهای شهر، پارسیان، پاسارگاد، مسکن، تجارت، و سامان بوده اند.


این گزارش حاکی است در اسفند ماه در میان 6 بانک دارای بیشترین تراکنش ناموفق نام بانکهای خصوصی بیشتر به چشم می خورد.

 

.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  5  =