تاکید مجدد بر ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان این نکته که منابع مالی این بانک محدود دو میلیارد دلار در هر سال است اعلام کرد که با توجه به درخواست های بالای صادرکنندگان، این منابع پاسخگوی نیازهای این بخش نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بهمن وکیلی در همایش روز صادرات افزود: برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده صادرات در برنامه پنجم توسعه، لازم است منابع مالی بیشتری برای کمک به صادرکنندگان به بانک توسعه صادرات ایران تزریق شود.

به گفته وی، با توجه به شرایط اقتصادی خارجی و داخلی،‌ افزایش سرمایه بانک‌ها یکی از راهکارهای کسب توانایی رقابت در بازارهای جهانی به منظور توسعه تولید صادراتی و کمرنگ شدن اثرات تحریم است.

وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات بانکی تخصصی برای توسعه صادرات و افزایش توان صادراتی کشور است و با هدف کمک به صادرکنندگان و پشتیبانی مالی از کالاهای آنها خدمات ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 32 میلیارد دلار صادرات داشتیم، گفت: امسال در نخستین سال از اجرای برنامه پنجم این میزان قرار است به 43 میلیارد دلار و تا پایان برنامه پنجم به 80 میلیارد دلار برسد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، افزود: این توان در بین صادرکنندگان ما وجود دارد که در صورت تامین منابع مالی بیشتر بتوانند در زمینه صادرات موفق تر عمل کنند.

وی ادامه داد: هر کس نزد بانک توسعه صادرات تسهیلات معوقه دارد با اعلام آن، پرداخت اقساطی را برای وی در نظر می گیریم.

وکیلی، اظهار داشت: سقف ارائه تسهیلات در شعب این بانک در کرمان، 300 میلیون تومان بود که به یک میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در نشستی با فعالان اقتصادی و صادراتی استان کرمان قرار شد این سقف به دو میلیارد تومان برسد اما این تسهیلات تنها به شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی داده می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: صادرکنندگان می توانند با ثبت شرکت به عنوان بخشی حقیقی از این تسهیلات استفاده کنند.

وی با اشاره به این نکته که برخی محصولات کشاورزی مانند مغز پسته و خرما در زمان معینی خریداری و صادرات آن یک سال طول می کشد، ادامه داد: بر اساس طبقه بندی انجام شده بر روی محصولات کشاورزی، باز پرداخت اینگونه محصولات را از شش ماه به یکسال افزایش می دهیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: همچنین سود بازپرداخت تسهیلات ارزی را با یک درصد کاهش به پنج درصد رسانده ایم که این سود برای صادرکنندگان نمونه ملی و استانی 4.5 درصد است.

وی به بروز تخلف در مبحث بانکی اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: این مسئله ضربه بسیاری را به اقتصاد کشور و بانک ها وارد کرد.

 وکیلی افزود: صدها هزار میلیارد تومان توسط بانک ها در سال کار انجام می شود، اما متاسفانه این فعالیت ها در برابر تخلف چند نفر معدود در سیستم بانکی کشور نادیده گرفته می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، اضافه کرد: با وجود چنین شرایطی اگر ما نتوانیم از قشر عظیم و زحمتکش فعال در سیستم بانکی کشور حمایت و پشتیبانی کنیم، بی شک ضربه سنگینی خواهیم خورد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  79  =  86