نقش تعاونی ها در اقتصاد ۲۰۱۲

عظیمی ترسیم کرد:

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تعاون گفت: توسعه و پویایی بخش تعاون در گرو حمایت همه جانبه از تعاونگران است که سهم بانک‌ها در این بین حداقل 25 درصد منابع است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل فارس، ماشاالله عظیمی در همایش ملی چشم‌انداز تعاون در ایران اظهار داشت:‌ امروز بخش تعاون در آستانه سال بین‌المللی تعاون در جایگاهی قرار دارد که باید در معرفی نهادهای توسعه‌ای و چگونگی اتصال تعاون گران به این نهادها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: با وجود آن که بخش تعاون در ایران از کثرت تشکل و اعضا در سطح بسیاری از کشورها است ،به دلیل موانع و کم و کاستی‌ها نتوانسته است سهم خود را از اقتصاد ملی را محقق کند.

وی تشکیل بانک توسعه تعاون با 500 میلیون دلار در سال‌های اخیر را مهم ترین اتفاق در حوزه تعاون برشمرد و افزود: به دلیل گستردگی بخش تعاون این بانک در تامین منابع سرمایه‌ای و حمایتی این بخش قادر به پوشش تمام و کمال بخش تعاون نیست.

وی با تاکید براین که تقریباً 85 درصد منابع سرمایه‌ای منتج به فعالیت‌های توسعه‌ای کشور از طریق بانک‌ها تامین می‌شود اظهار داشت: هیچ نهاد اجرایی یا تشکلی نمی‌تواند بدون حمایت بانک‌ها به اهداف متعالی خود دستی ابد و بنابر این در تامین پیش نیازهای بخش تعاون نیز بانک‌ها مطابق مصوبات باید از این بخش حمایت لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: بانک توسعه تعاون برای تامین نیاز سرمایه‌ای بخش تعاون تا تامین سهم 25 درصدی این بخش از اقتصاد ملی نیاز به افزایش حداقل 20 برابری سرمایه دارد.

وی تصریح کرد: مطابق بند 2 ماده 124 افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون در قانون دیده شده است که در صورت تحقق این مهم این بانک با عنایت به حمایت حداکثری از مجموعه تعاونی‌ها قادر خواهد بود نقش بسزایی در تحقق بخش سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی داشته باشد.

عظیمی بهبود فضای کسب وکار بدون حمایت بانک‌ها وموسسات مالی را اقدامی مغفول خواند و اظهار داشت: حمایت از تمامی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها که گاهی‌ در فعالیت‌های اقتصادی نگرش تخصصی دارند وظیفه مجموعه دولت اعم از سازمان‌ها،‌نهادهای اجرای و بانک‌ها و موسسات مالی است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تعاونی‌ها به ویژه در حوزه حمل ونقل در ایجاد اشتغال پایدار افزود: براساس مصوب شورای اشتغال بانک‌ها مکلف هستند 25 درصد از ظرفیت تسهیلاتی خود را به فعالان شاغل در حوزه تعاون تخصیص دهند.

وی تاکید کرد: البته در تخصیص و پرداخت تسهیلات باید توجه داشته باشیم که اختصاص تسهیلات نباید فرد محور باشد تشکیل تشکلی سازمان یافته در راس و نظارت این تشکل‌ها در نحوه هزینه و محل هزینه‌ها امری الزامی است که بهبود نظارت‌ها را در پی دارد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به نقش و جایگاه‌ تعاونی‌ها در سال 2012 در روابط اقتصادی گفت: رصد و بررسی میزان و شدت روابط اقتصادی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی باهم و نیز مقدار مبادلات اقتصادی این تشکل‌ها با یکدیگر امری الزامی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی  یادآور شد: بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه 500 میلیون دلار شکل گرفت که تا به امروز توانسته است در دو سال دو برابر این میزان در قالب تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت کند.

وی تصریح کرد:‌ هم اکنون تعداد شعب بانک توسعه تعاون  400 شعبه در سراسر کشور است که از طریق این 400 شعبه بالغ بر دو هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات طی سال‌های 84 تا به امروز به تعاونگران پرداخت کرده که این رقم نسبت به 15 سال گذشته  4.6 رشد داشته است.

عظیمی سرانه اشتغال در حوزه تعاون‌ را هم اکنون‌ 10 میلیون تومان برای هر شغل اعلام کرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال پایدار در حوزه تعاون در اولویت برنامه‌های بانک توسعه تعاون قرار دارد که این مهم دربرگیرنده تمام مشاغل کوچک و متوسط نیز می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  −  10  =