آمریکا ۷ کشور دیگر را از تحریم های ایران استثنا کرد

ایالات متحده آمریکا روز گذشته 7 کشور دیگر آسیایی را از اعمال تحریم های نفتی علیه ایران استثنا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از عصز ایران این کشورهای آسیایی که از عمده ترین خریداران نفت ایران هستند در ماه های گذشته اعلام کرده بودند که واردات نفت خود را از ایران کاهش می دهند.

این 7 کشور هند ، کره جنوبی ، ترکیه ، تایوان ، مالزی ، آفریقای جنوبی و سریلانکا هستند.

این اقدام آمریکا در حالی است که  واشنگتن در ماه مارس سال جاری میلادی نیز 10 کشور عمدتا اروپایی به همراه ژاپن را از اعمال مجازات در چارچوب تحریم های یکجانبه نفتی علیه ایران مستثنی کرده بود.

بنا به ادعای مقامات آمریکایی تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران در یک سال گذشته از صادرات روزانه نفت ایران به میزان 700 هزار بشکه کاسته است ، این ادعا مورد تایید ایران نیست.

تا کنون بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله ژاپن ، کره جنوبی و هند در برابر فشارهای واشنگتن برای قطع واردات نفت از ایران مقاومت کرده اند و مستثنی کردن این کشورها از اعمال مجازات بدان معنا است که واشنگتن عملا از اعمال مجازات علیه کشورهایی که نزدیک ترین متحدان این کشور در آسیا هستند ، عاجز است.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در اظهار نظری در این باره گفت : " ما با این کار پیامی صریح به مقامات ایران می فرستیم و آن این است که تا زمانی که این کشور نگرانی های جامعه جهانی از برنامه اتمی خود را مرتفع نسازد همچنان با انزوا و فشار بیشتر مواجه خواهد بود."

وی افزود که این 7 کشور به دلیل کاهش واردات نفت از ایران از عواقب مجازات های آمریکا معاف شده اند .

گفتنی است از میان عمده ترین وارد کنندگان آسیایی نفت ایران هنوز دو کشور چین و سنگاپور از لیست مجازات های آمریکا مستثنی نشده اند . چین بزرگ ترین وارد کننده نفت از ایران به شمار می رود. بر اساس برخی گزارش ها واشنگتن هم اکنون با پکن در حال رایزنی است تا این کشور را به کاهش واردات نفت از ایران ترغیب کند.

بر اساس قانونی که در دسامبر سال گذشته میلادی به تصویب کنگره آمریکا رسیده است تا پایان ماه جاری میلادی کشورهایی که همچنان به واردات نفت از ایران را ادامه دهند از تاریخ 28 ژوئن مورد تحریم های یکجانبه آمریکا قرار می گیرند و از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می شوند. واشنگتن تا کنون با معاف کردن 17 کشور از اعمال مجازات در واقع به نوعی از اعمال این تحریم خود علیه ایران عقب نشینی کرده است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  8