اتصال ۲۶۰۰ شرکت حمل‌ونقلی به سیستم بارنامه الکترونیک تا پایان سال

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه 4000 شرکت حمل و نقلی باید به سیستم بارنامه الکترونیک متصل شوند، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال 2600 شرکت به این سیستم تجهیز شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس درباره جزئیات صدور بارنامه الکترونیک برای ناوگان حمل و نقل کامیونی جاده‌ای، اظهار داشت: صدور بارنامه‌های الکترونیک پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به کمک دیگر ارگان‌ها، در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز شرکت‌های حمل و نقل کالا به استفاده از فناوری‌های نوین و پیشرفته در امر جابه‌جایی کالا و خدمات مربوط به آن همچنین صدور بارنامه و ثبت اطلاعات حمل هر نوع کالایی در سامانه رایانه‌ای و قابلیت نظارت و کنترل امور جابه‌جایی کالاها، تمامی شرکت‌های فعال در امر حمل و نقل کالا ملزم به اتصال به اینترنت پرسرعت شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این راستا طبق سیاست گسترش دولت الکترونیک، تمامی شرکت‌های حمل و نقل کالا در سطح نمایندگی‌ها ملزم به تهیه اینترنت پرسرعت شدند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مزایای بارنامه الکترونیک، افزود: اجرای این امر نیازمند توسعه زیر ساخت برای شرکت‌های حمل و نقلی کالا است که با همکاری کانون‌های شرکت‌های حمل و نقلی کالا بیش از 65 درصد شرکت‌ها هم اکنون می‌توانند به سمت بارنامه‌های الکترونیک حرکت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود 4‌ هزار شرکت باید به این سیستم دسترسی یابند، گفت: با این کار سیستم ارتباطی راحت بین شرکت‌ها ایجاد خواهد شد و کمک بسزایی در توسعه و شفاف‌سازی کالا خواهد بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: ظرف چند ماه آینده با توجه به آنکه زیرساخت‌های اینترنتی و اینترانتی بارنامه‌های الکترونیک در حال انجام است این مورد اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امیدواریم 2600 شرکت فعال از 4 هزار شرکت موجود بتوانند به این سیستم متصل شوند؛ این شرکت‌ها در داخل پایانه‌های عمومی و خصوصی مستقر شده‌اند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: امیدواریم در اواخر آذرماه امسال قسمت زیادی از این پروژه عملیاتی شود ولی قطعاً تکمیل آن چند ماهی به طول می‌انجامد که پس از آن مدت زمانی نیز صرف اجرای آزمایشی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای تمام کسانی که در بحث توزیع و تجارت، حمل و نقل و بازرگانی کالا فعال هستند این امر ضروری و حیاتی است.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه گسترش صدور بارنامه الکترونیک منافع زیادی برای کشور خواهد داشت، تصریح کرد: نرم‌افزارهای مورد نیاز این پروژه در حال تکمیل است، امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این مورد را به صورت عملیاتی کامل در آوریم؛ البته نواقص این پروژه به مرور‌ بر طرف خواهد شد.

افندی‌زاده همچنین بر تکمیل طرح درگاه ملی پایانه‌های بار و ضرورت استفاده از شناسه ملی برای صدور بارنامه تأکید کرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در واقع استفاده از سیستم‌های فناوری الکترونیک برای جلوگیری از اتلاف وقت رانندگان و انجام سفرهای یک‌سر‌خالی ضروری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از مزایای برخورداری از شبکه‌های الکترونیک و اینترنت پرسرعت، صدور بارنامه بر خط و تسریع در امور حمل و نقل کالا و جلوگیری از خطاها و اشتباهات سامانه‌های موجود است.

 به گزارش فارس روش اجرای بارنامه الکترونیک بدین نحو است که شرکت‌های حمل و نقل سراسر کشور بعد از صدور بارنامه توسط سیستم، اقدام به چاپ و تحویل یک نسخه از آن به راننده جهت حمل کالا می‌کنند.

قابلیت ارسال بارنامه‌ها از مبدا صدور با اتصال به اینترنت در حداقل زمان، قابلیت اتصال به نرم افزار صدور بارنامه موجود در شرکت‌های حمل و نقل، قابلیت استعلام و چاپ بارنامه از طریق اینترنت، ارائه انواع گزارشات آماری مانند کارکرد، حق بیمه و مالیات پرداختی، مشاهده همه بارنامه‌های صادره توسط هر شرکت، امکان تعریف سطوح دسترسی و کاربری مختلف در سامانه و ارسال اطلاعات با ضریب امنیتی بالا، از مزایای اجرای بارنامه الکترونیک است.

ضریب بالای امنیتی در تجمیع اطلاعات، پایین بودن هزینه‌های اجرایی و بهره برداری، دقت بالا و پاسخگویی بهتر به صاحبان کالا، قابلیت ردیابی تمامی بارنامه‌ها و ناوگان بکار گرفته شده و دسترسی سریع به آمار کارکرد و کرایه دریافتی از دیگر مزایای اجرای این پروژه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  6