چرا محمدحسن ابوترابی نامزد نهایی راست سنتی شد؟

پس از این که سه نامزد از اصولگرایان در قالب ائتلاف 2+1، پیوندی را برای انتخابات آتی ریاست جمهوری تشکیل دادند که شیوه تعیین نامزد نهایی آن هنوز نیز معلوم نشده است و عده‌ای احتمال گسست در آن را مطرح می‌کنند، راست سنتی نیز دست به ائتلاف 3+2 زد که در آن یحیی آل اسحاق، محمدرضا باهنر و منوچهر متکی نامزدهای مورد حمایت جبهه پیروان و محمد حسن ابوترابی و مصطفی پور محمدی نامزدهای مورد حمایت جامعتین بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تابناک راست سنتی عقب رانده شده از ترتیبات انتخاباتی اصولگرایان، برای جدی جا زدن خود دست به ائتلاف 2+3 زد و راه انتخاب نامزد نهایی خود را نظرسنجی اعلام کرد و البته به این مساله نیاندیشیده بود که نظرسنجی بین پنج نامزد که رای همه آنها کمتر از یک درصد است، کاری بسیار دشوار خواهد بود، به خصوص در جامعه‌ای مثل ایران که نظرسنجی‌ها از دقت خیلی بالایی هم برخوردار نیستند، پنج عدد بین صفر و یک درصد واقعا این قدر به هم نزدیک هستند که هر کسی با کمی تاویل و تفسیر آرای خود احساس برتری نسبت به چهار نفر دیگر داشته باشد.

به همین سبب پیش‌بینی می‌شد که نامزدهای این ائتلاف هر یک به دنبال اعلام نام خود به عنوان نفر برتر در نظرسنجی‌ها باشد و سرانجام به دلیل به نتیجه نرسیدن نظرسنجی، راه بقای این ائتلاف و داشتن سهمی در مناسبات آینده قدرت سیاسی در ایران، مراجعه به گروه‌های مرجع و تعیین نامزد در چارچوبی خارج از نظر سنجی باشد.

موسی‌پور دبیر این ائتلاف روز چهارشنبه اعلام کرد اعضای ائتلاف اکثریت تا پنج شنبه مباحث را مورد بررسی قرار داده و بر اساس تفاهم یک نامزد را نهایی کنند.

در همین حال مسعود حکیم جوادی عضو دبیرخانه این ائتلاف که به متکی متمایل است، خبر داد که کمیته جامعه روحانیت توصیه کرده تا پایان روز جمعه خروجی واحد ائتلاف 5گانه از میان آقایان متکی و باهنر معرفی شده و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.

مهدی اسلامی عضو دیگر همین دبیرخانه با اشاره به سخنان موسی پور که با توجه به نزدیک شدن اعضای ائتلاف 5 گانه در نظرسنجی ها ، یک ملاک جدید برای انتخاب نامزد نهائی ائتلاف اکثریت اصولگرایان مورد نیاز است به این نتیجه رسیده بود که اصولگرایان جامعتین هستند.

محمد حسین آزادبخت سخنگوی جبهه پیشگامان خدمت (نزدیک به منوچهر متکی) با اشاره به نتایج نظرسنجی‌ها که متکی و باهنر نفرات برتر در آن دانسته می‌شد، بر لزوم پرهیز اطرافیان نامزدها از اعلام مواضعی خارج از توافقات صورت گرفته تاکید کرد. در واقع وی به نظرات بعضی هواداران آل اسحاق در موتلفه معترض بود که اعلام کرده بود: براساس نظر سنجی انجام شده، دکتر آل اسحاق لحاظ مقبولیت نسبت به چهار نفر دیگر پیش است و از سوی دیگر آنچه که دغدغه مردم درخصوص مهمترین شاخصه ریاست جمهوری می باشد، موضوع حل مشکلات اقتصادی است که این شاخصه در شخصیت ، تجربه و تخصص آقای دکتر آل اسحاق از دیگر افراد مطرح بارزتر است.

به این ترتیب سخنان ابراز شده از سوی بعضی افراد مرتبط با این ائتلاف نشان می‌داد که منطق ریاضیات خود را بر نامزدهای این ائتلاف تحمیل کرده است. اگر برای نظرسنجی در ایران، میزانی از اعتبار و دقت در نظر گرفته شود، نامزدی که در نظرسنجی‌ها 15 درصد آرا را داشته باشد، می‌تواند به نامزدی که 5 درصد آرا را دارد بگوید که در نظرسنجی رای بیشتری دارد ولی نامزدی که در نظرسنجی 0.6 درصد کل آرا را دارد چگونه به نامزدی که 0.5 درصد آرا را دارد بقبولاند که آرا بیشتری دارد؟ این میزان اختلاف از میزان خطای نظرسنجی بیشتراست، حتی اگر نگوییم رای هر یک از این نامزدها از میزان خطای نظرسنجی‌های ایرانی نیز کمتر است.

به این ترتیب همان گونه که قابل پیش‌بینی بود، افراد مدعی برتری در مکانیزم نظرسنجی که دیروز نتیجه احتمالی این ائتلاف دانسته می‌شدند، به کنار نهاده شدند و سید محمدحسن ابوترابی به عنوان نامزد نهایی راست سنتی معرفی شد. روندی که نشانه‌ای از افول تدریجی راست سنتی در سپهر سیاست ایران نیز هست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  26