حمایت وزیر جنجالی احمدی‌نژاد از ظریف

محمدحسین صفار هرندی این موضوع را روز جمعه در سومین مجمع عمومی این کانون در مسجد نور تهران مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گزارش روابط عمومی کانون تربیت اسلامی ، محمدحسین صفار هرندی این موضوع را روز جمعه در سومین مجمع عمومی این کانون در مسجد نور تهران مطرح کرد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شاید برای برخی بحث نرمش قهرمانانه نوعی عقب نشینی تلقی شود اما در واقعیت این است که ما در این مسیر از خواسته های خود کوتاه نیامده ایم و تغییر تاکتیکی به معنای ذلت نبوده و نرمش قهرمانانه است که ما نیز به آن معتقدیم.

وی با بیان اینکه دستور نظام، نرمش قهرمانانه است و جای نگرانی وجود ندارد، افزود: معتقدیم فرزندان انقلاب و رهبری که پرونده مسایل هسته ای را در جهان دنبال می کنند از حمایت عمومی کشور برخوردارند ، بنابراین هیچوقت پشت آنها را در نبرد دیپلماتیک خالی نمی کنیم اما به آنها متذکر می شویم از نگاه صاحبنظران، آن چیزهایی که می گویند آن چیزی نیست که تمام صاحبنظران در نظر دارند.

** مذاکرات نهایی توافق ژنو مهمتر از گفت وگوهای کنونی است

صفار هرندی مذاکرات نهایی توافق ژنو را مهمتر از مذاکرات کنونی دانست و گفت: به نظر می رسد بسیاری از دست اندرکاران کشور و کسانی که طرفدار این نوع نگرش هستند از جایگاه ها و تریبون های برجسته به خوشبینی مفرطی دچار هستند که ما آن را مد نظر دشمن خود می پنداریم.

وی افزود: حق سخن گفتن با دشمن را باید به جای آورد نه با چند لبخند و آغوش کشیدن که چه بسا خنجری را برای فرود در سینه حریف آماده کرده باشند و ما باید در پس این لبخندها آن زهرها را ببینیم.

این کارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: با توجه به اینکه چند هفته از این توافق گذشته است این زهر را در سخنان مکرر آنها شنیده ایم که ایران حق غنی سازی 20 درصد را ندارد و یا اینکه ما به غنی سازی پنج درصد هم قانع نیستم و باید برچیده شود و بعد آن مباحث دیگری از جمله بحث حقوق بشر را عنوان می کنند.

صفارهرندی قائل به دو نگاه متفاوت در میان نیروهای سیاسی و دست اندرکاران برای طراحی آینده کشور شد و گفت: یکی ، نگاه کسانی بود که معتقد بودند انرژی هسته ای قابل دسترسی برای کشوری مانند ایران به عنوان کشور جهان سوم وغیرمرتبط با قدرت های مسلط جهانی وجود ندارد.

صفار هرندی افزود:این گروه حتی عنوان می کردند که اگر مدعی قدرت دستیابی به فناوری هسته ای باشیم بدون قدرت های جهانی نمی توانیم به انرژی هسته ای دست پیدا کنیم و اگر هم به این انرژی دست پیدا کردیم، اجازه نمی دهند در این زمینه کاری کرده و ما باید دور غنی سازی را خط بکشیم.

وی ادامه داد: این سخنان ابتدا از دانشگاه شروع شد وبعد از زبان برخی نیروهای سیاسی منتقل شد که در مجلس ششم از تریبون مجلس عنوان شد که اساسا چرا ما دنبال چنین دردسری برویم چیزی که نفع آن کمتر از اثرات سوء آن است در صورتی که ما دارای منابع نفت و گاز بسیارهستیم.

وی افزود: زیردریایی ها و کشتی ها در دریاهای سرگردان باید تکیه بر سوخت ماندگاری داشته باشند که ضرورت نیاز به اورانیوم غنی سازی بالای 50 درصد دارد و این بحث نتیجه آن شد که سال 82 دارایی آن روز ما در مسایل هسته ای و مرتبط با آن پلمب شود.

به گفته صفار هرندی، طرف مقابل این تفکرمعتقد است که اگر این امکان برای بشریت وجود دارد و مطابق با آنچه در بحث فناوری هسته ای نوشته شده چرا ما از این امکان دریغ کنیم در حالیکه کشوری اهل مطالعه بوده و دانشمندان بسیاری در این زمینه داریم؟

** انرژی هسته ای حاصل تحقیقات گسترده علمی دانشمندان جوان کشور است

وی افزود: فناوری هسته ای حاصل تحقیقات گسترده علمی دانشمندان جوان ما بوده و میانگین سنی آنها حدود 30 سال است و این بالندگی اقدام بومی کشور ما است و از جمله آنها دانشمند جوان شهید احمدی روشن است که باید لباس خونین او در دستانمان به عنوان مشعل دانش هسته ای فروزان در مقابل دشمنان نگه داشته شود.

صفار هرندی گفت: انرژی هسته ای حق مسلم است و در یک مقطعی نیز جزو مسلمات ما در شعارها قرار گرفت، هر چند مثل گذشته پرتکرار نیست و در نظرسنجی های امروزی وقتی به مردم رجوع می شود، بخش اعظم آنها خواستار ادامه و دستیابی به امکانات و آثار خیر فناوری هستند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم زیربار از دست دادن بخشی از فناوری هسته ای نمی روند اما برخی دیگر که تعدادشان کمتر است معتقدند که باید با جهان تعامل داشت.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: دسته ای معتقدند برای دستیابی به انرژی هسته ای نیاز به هماهنگی با دیگران نیست و افرادی در این مسیر مزاحم می شوند و منطق دیگری در برابر این نگاه وجود دارد مبنی بر اینکه چون بنای جدال با کشورهای دیگر را نداریم و نمی خواهیم به صورت جزیره ای خارج از روابط بین الملل داشته باشیم، باید دیپلماسی فعالی داشته باشیم .

به گفته وی، این افراد ارتباط با کشورها را خوب می دانند، مگر کشورهایی که به شکل ماهیتی با آنها جدال قطعی داریم، از جمله رژم صهیونیستی که امام(ره) مفهوم آن را به ما منتقل کردند.

صفار افزود: امام خمینی(ره) در جلسه ای که سفرا حضور داشتند فرمود ما می خواهیم با کشورها ارتباط داشته باشیم مگر با آفریقای جنوبی که رژیم آپارتاید داشت و سرنگون شد و دیگری رژیم اسراییل که این تعبیر امام(ره) تابلوی مقابل دیپلمات های ما است که ما می خواهیم هم مذاکره و هم ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین ارتباط ایران با کشورها براساس روابط خصمانه و زیاده خواه نیست و باید با پایبندی و کوتاه نیامدن از حقوق مان برای رسیدن در مسیری گام برداریم که ابهامی وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: هدف جمهوری اسلامی ایران از فعالیت های هسته ای صلح آمیز و استفاده از انرژی آن است و به دنبال سلاح هسته ای نیست و این موضوع بارها به آژانس بین المللی هسته ای و کشورهایی که خود را مدعی جهان اعلام می کنند گفته شده و در حالیکه ما آنها را به رسمیت نمی شناسیم، امکان بازدید از تاسیساتمان را برای آنها در همه دوره ها فراهم کرده ایم.

صفارهرندی عنوان کرد: این افراد تعامل با جهان را با تصور اینکه بخشی از ناسازگاری های جهان مستکبر به دلیل سوءتفاهم ها میان ما و آنهاست و باید زمینه رفع سوءتفاهم را فراهم کرد، با این تصور به تعامل بیشتر با جهان به خصوص آمریکا و اروپا تاکید دارند و از آنجا که دولت یازدهم چنین شعاری را عنوان کرده بدیهی است که نظام به چنین دولتی فرصت پیگیری می دهد.

** حق نداریم حیثیت انرژی هسته ای را با تمناهای زودگذر پیوند بزنیم

وی افزود: مسوولان و مقامات در مساله هسته ای و مذاکرات باید از طرف مسوولان و مردم یک پیام را به جهانیان صادر کنند و اگر رهبر بیشترین حمایت ها را از مذاکرات هسته ای داشتند در جهت تامین این نگرش است و این موضوع باید به مسوولان مذاکره کننده منتقل شود.

صفارهرندی همچنین گفت: ما حق نداریم حیثیت انرژی هسته ای را به تمناهای زودگذری به اسم انتخابات یا شمکش های جناحی بگذاریم و این عمل، پیوند زدن معیشت مردم با یک توهم است و اگر فکر کنیم که با داشتن ارتباط و گفت وگو با دشمنان نانمان در روغن است وبه وفور نعمت دست پیدا می کنیم، بسیار اشتباه کرده ایم.

وی گفت: دامن زدن به این توهم ها یعنی چشم دوختن به بیرون و دشمنانمان؛ و اینکه این اقدامات را نجات بخش بدانیم، این نگاه سم است و امیدواریم کسانی که در فهم و در عمل به آن متوسل می شوند از این برداشت غلط دست بردارند و با این آمادگی بتوان دررفع سختی ها و رنج ها قدم برداشته و منافع و مصالح خود را از دشمن مصون داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  63  =  70