یک کارشناس:بانک‌ها وارد بازار آزاد ارز شوند

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی یکسان‌سازی نرخ ارز با منابع موجود را کاملا امکان‌پذیر دانست و گفت: برای تحقق این هدف باید مدیریت منابع ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی باشد و راهکار آن نیز وارد کردن بانک‌ها به خرید و فروش ارز آزاد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: درآمدهای ارزی از دو منظر تامین بودجه ریالی دولت از طریق فروش ارز و منظر دیگر نرخ ارز اتاق مبادلات ارزی نباید با نرخ بازار آزاد فاصله زیادی بگیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فشار تحریم‌ها در حال کاهش است و نفت بیش از 100 دلار به فروش می‌رسد، امکان کسب 50 میلیارد دلار درآمد ارزی از محل فروش نفت و 20 میلیارد دلار هم فرآورده نفتی وجود دارد.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه با 70 میلیارد دلار باید تقاضاهای زیادی را پاسخگو باشیم، گفت: در صورتی که سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملی را کم ‌کنیم، حدود 40 تا 45 میلیارد دلار از درآمدهای ارزی باقی می‌ماند و به این ترتیب مصارف دولت و فروش ارز در مرکز مبادلات با این میزان منابع باید انجام شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر حداقل 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که برای تامین کالا و خدمات در کشور به کمک بانک مرکزی می‌آید، کالاهایی که با نرخ آزاد وارد می‌شود از این محل تامین می‌شود و سایر تقاضاها را می‌تواند از محل صادرات غیرنفتی پاسخ داد.

سید علی با بیان اینکه مجموع کل واردات کشور بیش از 50 میلیارد دلار برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود، افزود: با توجه به این موارد سال آینده مشکلی برای تامین تقاضا‌ها وجود ندارد.

*مدیریت کل منابع و مصارف ارزی باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد

وی تصریح کرد: باید مدیریت منابع و مصارف ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی باشد؛ در حال حاضر ارزهایی که در بودجه منظور شده، در اختیار دولت قرار می‌گیرد و ارزهای صادرات غیرنفتی هم با نرخ آزاد فروخته می‌شود و در شبکه بانکی قرار نمی‌گیرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند با تدوین دستورالعمل‌ و ابلاغ به کل سیستم بانکی، بانک‌ها را به نمایندگی از صرافی‌های خود مجاز به خرید ارز آزاد کند؛‌ اگر بانک‌ها بتوانند برای مدیریت منابع و مصارف ارز آزاد بخرند، بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از این منابع بازار را تحت کنترل خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه صرافی‌های بانک‌ها فراگیری کمی دارند، گفت: بسیاری از ارزهای آزاد به صورت فیزیکی جابه‌جا می‌شود و اگر بانک‌ها به نمایندگی از صرافی‌های خود این ارزها را خریداری کرده و به مصارف کالاها و خدماتی که در مرکز مبادلات ارزی پوشش داده نمی‌شود، برسانند بخش عمده‌ای از مصارف و تقاضاها با مدیریت بانک مرکزی تامین خواهد شد.

سید علی ادامه داد: بانک‌ها در مبادی ورودی و مرزها با نرخ آزاد خریداری کرده و با نرخ آزاد بفروشند و این اقدام به تدریج فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی را از بین خواهد برد.

*پوشش تمام تقاضاهای ارز با خرید ارز آزاد توسط بانک‌ها

وی افزود: در حال حاضر بعضی مصارف ارزی وجود دارد که توسط صرافی‌های آزاد انجام می‌شود و در صورت خرید و فروش ارز آزاد توسط بانک‌ها، امکان تامین آن توسط شبکه بانکی هم وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: پوشش تقاضای ارز توسط صرافی‌های آزاد مشکلی ندارد اما برای یکسان‌سازی نرخ ارز، باید بانک مرکزی منابع و مصارف ارز را مدیریت کند که راهکار عملی آن ورود سیستم بانکی به خرید و فروش ارز آزاد است.

وی با اشاره به فعالیت مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد، تصریح کرد: هم‌‌اکنون برای خرید 3 هزار دلار باید فرد به چهارراه‌ استانبول و میدان فردوسی مراجعه کند اما صرافی‌های بانک‌ها هم ارز می‌فروشند؛ با توجه به اینکه امور بین‌الملل بانک‌ها اجازه خرید و فروش ارز آزاد ندارند، این ارزها متفرق و پراکنده است.

 *بانک‌ها ارز را در مبادی ورودی به نرخ آزاد خریداری کنند

 سید علی گفت: سیستم بانکی می‌تواند در مبادی وروی کشور، ارز آزاد را خریداری کرده و همان را بفروشد،در واقع به جای اینکه فرد ارز خود را در چهارراه‌ استانبول بفروشد و یا بازار آزاد بفروشد، به شبکه بانکی خواهد فروخت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حواله‌های صادرات غیرنفتی در بازار در حال خرید و فروش است که شعب بانک‌ها می‌توانند به نمایندگی از صرافی‌های خود، این حواله‌ها را خریداری کرده و بفروشد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی ادامه داد: این روش در واقع شبیه بازار فرعی سال‌های گذشته است. این مسیری است که بالاخره طی خواهد شد.

*امکان یکسان‌سازی نرخ ارز با منابع فعلی وجود دارد

وی با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند ارز خریداری شده را با با اندکی افزایش به متقاضیان بفروشد، گفت: در واقع با منابع ارزی فعلی در کشور امکان یکسان‌سازی نرخ ارز وجود دارد و بانک مرکزی نباید تنها تمرکز خود را به استفاده از منابع حاصل از صادرات نفت قرار دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  −    =  88