یک سبد کالا؛ صدها سبد غوغا /روزشمار

دو ماه از شبی که رئیس‌جمهور در گزارش 100 روزه خود از برنامه دولت برای اعطای دو سبد کالایی به مردم تا پایان سال خبر داد، می‌گذرد. در این مدت، افکار عمومی با انبوهی از اخبار و مطالب متعدد و بعضا متناقض از سوی مسئولان دولتی درباره جزئیات این سبد کالایی مواجه بوده است.

اینهمه دی: درحالی سخنگوی دولت از ارائه سبد کالا به تمام کارگران فصلی و قراردادی خبر داده بود و وزیر کار هم گفت حتی کارگران بدون قرارداد هم سبد می‌گیرند، بهمن حاج‌علی، مدیر اجرایی سبدکالای دولت از ارائه این سبد به 1.8 میلیون کارگر خبر داد.

(قبلا وزیر کار این رقم را 3/5 میلیون نفر اعلام کرده بود.)

19 دی: رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: توزیع این سبد کالایی از طریق شارژ کارت های بانکی و خرید از طریق فروشگاههای سطح استان خواهد بود.

22 دی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سبدهای کالایی از اول بهمن ماه در فروشگاه‌های زنجیره ای و شبکه های منتخب توزیع خواهد شد.

(باز هم اول بهمن)

24 دی: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سبد کالا در نیمه اول بهمن و نیمه اول اسفند توزیع می شود، گفت: شناسایی مشمولان هنوز تمام نشده است.

26 دی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: از اول بهمن ماه جاری طرح توزیع سبد کالایی رایگان دولت در البرز آغاز می شود.

(باز هم اول بهمن)

26 دی: معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از آغاز توزیع سبد کالای رایگان دولت در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: این سبد کالا از اول تا دهم بهمن ماه در استان توزیع می‌شود.

(باز هم اول بهمن)

28 دی: تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان متاهل برای دریافت سبد کالا

29 دی: دبیر انجمن برنج کشور گفت: قرار داشتن برنج ایرانی در سبد کالایی دولت می توانست فرصتی باشد تا اقشار آسیب پذیر ایرانی بتوانند حداقل دو بار در سال از برنج با کیفیت ایرانی استفاده کنند اما به دلیل پر بودن بیش از حد انبارهای برنج کشور از برنج‌های وارداتی هندی این امر محقق نشد.

30 دی: وزیر آموزش و پرورش از اعطای سبد کالا به فرهنگیان خبر داد.

1 بهمن: مدیر اجرایی طرح سبد کالا به بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی اطمینان داد که حتما سبد کالایی امسال را در دو مرحله دریافت خواهند کرد.

1 بهمن: شماره سامانه پیام کوتاه و صفحه اینترنتی سبد کالا پس از اعلام از سوی معاونت فناوری اطلاعات وزارت متبوع، متعاقبا از طریق ستاد به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان ها اعلام خواهد شد.

(این شماره هنوز راه نیفتاده است.)

1 بهمن: مسئول روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: برای دریافت سبد کالا نیاز به ثبت نام در هیچ سایت و فروشگاهی نیست.

1 بهمن: مدیر اجرای طرح سبد کالایی با تاکید بر اینکه دولت به تعهد خود مبنی بر ارایه یک سبد کالایی در بهمن ماه و یک سبد کالایی در اسفندماه پایبند است، گفت: در نیمه اول بهمن ماه، حتما سبد کالایی را عرضه خواهیم کرد و جای نگرانی نیست.

2 بهمن: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اختصاص «سبد کالا» تنها به مستمری بگیرانی خبر داد که حداقل حقوق و دستمزد را دریافت می‌کنند.

3 بهمن: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، نقص در سامانه الکترونیک را دلیل به تاخیر افتادن توزیع سبدهای کالایی که قرار بود از ابتدای ماه جاری به خانوارها پرداخت شود، عنوان کرد.

(علت تاخیر مشخص شد!)

4 بهمن: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از ارائه سبد کالا به بازنشستگان تامین ‌اجتماعی خبر داد.

5 بهمن: ماموریت ویژه دولت به وزارت کار؛ واگذاری سبد کالا به 5 میلیون کارگر فاقد بیمه.

ظاهرا انتقاد به اقدامات و تصمیمات غیر کارشناسی در دولت های نهم و دهم که توسط دولتمردان تدبیر و امید به وفور در 6 ماه گذشته در رسانه ها دیده شد ،اینبار گریبانگیر مسئولان دولت جدید شده است .

بهتر بود مسئولان دولتی پس از کارشناسی بهتر، یک سبد کالای درست و حسابی را در نیمه دوم اسفند با مشخص شدن قطعی مقدار و زمان توزیع کالا، بین افراد شناسایی شده توزیع می کردند و وقت خود را صرف باز شدن قفل های بیشمار اقتصاد ایران می کردند نه توزیع 800 گرم پنیر و 10 کیلو برنج هندی!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  ⁄    =  8