آنلاین بانکینگ فشار مضاعف بر سیستمهای IT قدیمی وارد می کند/اغلب سیستمها عمر ۳۰ ساله دارند

متخصصان بانکی مطرح می کنند:

بالارفتن سریع برنامه های موبایل بانکینگ و خدمات بانکداری آنلاین بدان معناست که اکنون سیستمهای بانکی باید هزاران میلیارد جستار را سالانه پردازش کنند./ آمار ورود(LOG ON) در سال جاری میلادی به 1.4 میلیارد برسد. حدود نیمی ازاین فرایندها ازطریق موبایل و تبلت انجام می شوند./تمایل دارند به جای آنکه مسئولیت یکپارچه سازی کامل مشتریان جدید را برعهده گیرند، سیستمهای جدیدی به سیستمهای کنونی خود اضافه کنند. در نتیجه شبکه های بسیار پیچیده IT به وجود می آیند که هرگز نمی توان آنها را مرتب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،کمتر ماهی اتفاق می افتد گزارشی از خرابی عظیم در سیتمهای بانک های بزرگ انگلیسی گزارش نشود.

پس از آنکه یکی از بزرگترین شکستها در سیستم رویال بانک اسکاتلند ( دریکی از شلوغ ترین روزهای خرید کریسمس در ماه گذشته ) اتفاق افتاد، هفته گذشته نیز  قطع 3 ساعته  سیستم Lloyds Banking Group  پدید آمد.

در هر2حادثه بانکها به سرعت مشکلات را حل کردند و  عجولانه به مشتریان تضمین دادند هیچ وجهی از دست نداده اند.

به هرحال مشاوران هشدار می دهند احتمالا این مشکلات اغلب درحالتی اتفاق می افتد که سیستمهای IT قدیمی بانکها سعی دارند با تقاضاهای سریع و زیاد مشتریان خود را انطباق دهند.

دانیل مایو از شرکت مشاوره فناوری Ovum می گوید: یکی از مشکلات آن است که بسیاری از این سیستمها 30 سال قبل ساخته شده اند وتعداد جستارهای مبتنی بردرخواست بسیار زیاداست. به همین بانکها باحجم تراکنشی بسیار فراتر از ظرفیت طراحی شده برای سیستم هایشان روبرو هستند.

بالارفتن سریع برنامه های موبایل بانکینگ و خدمات بانکداری آنلاین بدان معناست که اکنون سیستمهای بانکی باید هزاران میلیارد  جستار را سالانه پردازش کنند.

 به عنوان مثال لویدز اعلام کرده در 2013 حدود 1.24 میلیارد فرایند ورود را پردازش کرده  که نسبت به سال قبل از آن 16 درصد افزایش یافته است. موسسه پیش بینی میکند آمار ورود(LOG ON) در سال جاری میلادی به 1.4 میلیارد برسد. حدود نیمی ازاین فرایندها ازطریق موبایل و تبلت انجام می شوند.

این میزان تقاضا فشار زیادتری روی  سیستمهای قدیمی داشته که به عقیده تحلیلگران از سالها سرمایه گذاری کم در بخش سخت افزازی و نرم افزاری رنج می برند.

مشاوران مسئول ارتقای سیستم بانکها می گویند فقط دسترسی به اطلاعات آرشیوشده، خود چالشی بزرگ است زیرا از فرمتهایی منسوخ شده برای آنان استفاده شده است. مشاور دیگر می گوید  مجبور شده به جستجوی یکی از تجهیزات قدیمی کامپیوتری برود و آن را در مکان خود قرار دهد تا فقط به داده هایی دست یابد که روی نوارهای قدیمی ذخیره شده اند.

همچنین بانکها از طریق معامله های خرید گسترده تر شده اند، آنها تمایل دارند به جای آنکه مسئولیت یکپارچه سازی کامل مشتریان جدید را برعهده گیرند( که احتمالا اختلال بیشتری ایجاد می کند و پرهزینه تر است)، سیستمهای جدیدی به سیستمهای کنونی خود اضافه کنند. در نتیجه شبکه های بسیار پیچیده IT به وجود می آیند که هرگز نمی توان آنها را مرتب کرد.

یکی از مشاوران میگوید: هنگامیکه سعی می کنیم از وسیله ای بیش از عمر آن کار بکشیم با ترس و لرز عمل می کنیم وباید روی تعمیرات و راه حلهای کوتاه مدت تکیه کنیم.

آمار موسسه تحقیقاتی سلنت نشان میدهد بانکهای اروپایی برخلاف آنچه که از شکستهایی جدی در سیستم رنج می برند، طی 3 سال گذشته مقدار بسیار ناچیزی سرمایه ITخود را افزایش داده اند. آنها پیش بینی می کنند سال جاری 59.7 میلیارد دلار در پروژه های IT صرف کنند. این درحالیست که در 2011 ، 59.1 میلیارد دلار هزینه کردند. طی همین بازه زمانی پیش بینی می شود بانکها در آسیا هزینه IT خود را 25 درصد و بانکهای آمریکایی 16 درصد بیفزایند.

ضربه اشکال در سیستم

آنتونیو هورتا اوسوریو مدیرارشد گروه بانکداری لوید بیش از توان خود با مشکلات ITدست و پنجه نرم کرده است.

او در مقام پیشین خود به عنوان رییس Santander UK، راه اندازی  سیستم Partenonرا در بانک سرپرستی کرد که وام دهنده اسپانیایی از آن در تمام بازارهای اصلی اش استفاده میکند.

این سیستم- که اطلاعاتی درباره محصولات مختلفی مورد نیاز یک مشتری ، را به طور یکجا فراهم می کند- به اوسوریو کمک کرد نزخ هزینه به درآمد بانک را به یکی از کمترین نرخ های موجود دراین صنعت تبدیل کند. با این وجود افتتاح سیستم  برای مشتریان«ابی»( بنیاد ساختمانهای انگلیسی که استاندر آن را خریده است) اختلالاتی ایجاد کرد.

اوسوریو از زمان انتقال به لوید  انتقال 20 میلیون مشتری HBOS را به پایگاه اصلی لوید  تکمیل کرده است که به گفته بانک  بزرگترین عملیات یکپارچه سازی بانک بوده است. او همچنین عملیات  جداسازی 630 شعبه قدرتمند کسب وکار TSB را انجام داد که لوید تصمیم دارد در سال جاری آن را ارائه کند. TSBهمچنان بخشی از سیستم لوید می ماند و به همین دلیل از مشکلIT  این وام دهنده در هفته گذشته درامان نماند.

جیکوب یگر مدیر تحقیق در سلنت میگوید  نشانه هایی وجود دارد که بانکهای اروپایی تصمیم دارند  طی سالهای آتی بودجه ITخود را بیفزایند. اما او معتقد است این رشد روی فناوری های جدید و نوآوری متمرکز است و از سوی دیگر بودجه برای نگهداری عمومی( اما حیاتی) سیستمهای کنونی روندی نزولی را طی میکند.

بانکهای انگلیسی اعلام کرده اند سالانه میلیاردها  پوند صرف IT میکنند.

RBS و لویدز دوبانک با پشتیبان دولت هستند که به نظر می رسد ضربه بسیار بدی از مشکلات ITخورده اند. آنها اعلام کرده اند سالانه بیش از 2 میلیارد پوند سرمایه گذاری کرده اند.

 پس از  خرابی فاجعه بار IT در بانک RBS( در تابستان 2012) که میلیونها مشتری نتوانستند هفته ها به حسابشان دسترسی داشته باشند، بانک اعلام کرد 450 میلیون پوند دیگرطی 3 سال به سرمایه گذاری در این بخش اضافه میکند.

این بانک اعلام کرده هم اکنون قابلیت  بازیافت اطلاعات از دست رفته مشتری را دارد و قابلیتهای دستی برای  شکستهای IT نیز معرفی کرده است. همچنین قصد دارددر صورت شکست سیستم تراکنش های کم( مثلا 20 پوند) را انجام دهد.

متخصصان ITاعلام کرده اند بانکها به طرزی فزاینده  چیزی را اجرا کنند که« تحلیلهای پیش بینی کننده» نامیده می شود و درحقیقت نرم افزاری است که علائم اولیه هشداردهنده ای را ردیابی می کند که ممکن است در خطر خرابی یا شکست باشند و به بانک هشدار می دهد.

این بخشی از عکس العمل به هشدار قانونگذاران در2012 بود تا تضمین شود سیستمهای آنان در معرض هیچ گونه خرابی قرار ندارند که  در RBCخرابی عظیمی ایجاد کرد.

سازمان رفتاری مالی نیز موضعی فعالتر در خصوص ITگرفته است و در گزارش چشم انداز خطر خود در سال گذشته درباره تهدید اختلال  در خدمات ITبانکها هشدار می دهد  زیرا آنها به سیستم و تکنولوژیهای  قدیمی و ادغام شده تکیه دارند.

یک شنبه گذشته به محض اینکه سرورهای لویدز خاموش شدند( به دلیل مشکل سخت افزاری) بانک به تنظیم کننده اطمینان داد مشکل چندان جدی نبوده است.

اما بانکها راه زیادی برای متقاعد کردن تنظیم کننده ها و مشتریان دارند تا بتوانند به آنان ثابت کنند سیستمهایشان می تواند با تعداد زیادی تقاضاهای تازه خود را انطباق دهند که ناشی از دیجیتالیزه شدن سریع بانکداری هستند.

منبع:

http://www.ft.com

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  −  51  =