آیا معادلات صنعت پرداخت با ورود اپل تغییر می کند؟

واکنش ها به ورود اپل به حوزه پرداخت موبایل:

اخیرا شرکت اپل زیرساخت ارایه خدمات پرداخت الکترونیکی مبتنی بر فناوری تلفن هوشمند را فراهم کرده و به این ترتیب علاوه بر باشگاه کاربران اپل، صدها میلیون کارت هدیه پیش پرداخت و همچنین فروشگاه های آنلاین آیتونز را مدیریت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از شاپرک  «ادی کو» و «تیم کوک» از مدیران اپل طی دیدار با مدیران ارشد صنعت فناوری به بررسی ظرفیت های بالقوه و بالفعل اپل در خصوص کانال پرداخت برای کالا و خدمات فیزیکی به وسیله محصولات این شرکت پرداختند. 

حرکت جالب تر شرکت اپل انتصاب «جنیفر بایلی»، مدیر موفق فروشگاه های آنلاین آیتونز، به مدیریت پرداخت الکترونیکی بود. افراد مطلع در این خصوص  می گویند: «اپل قبل از اعطای این سمت به بایلی، حداقل با 5 مدیر ارشد مشهور در صنعت پرداخت گفتگو کرده بود و نهایتا وی را به این سمت رساند.» البته سخنگوی اپل و خانم بایلی در باره این موضوع اظهار نظر ننمودند.

سرویس پرداخت الکترونیکی اپل، در چگونگی پرداخت توسط دستگاه های تلفن همراه هوشمند رقابت زیادی را به راه می اندازد و شرکت های بزرگی همچون «پی­پال»، «ایی­بِی»، «گوگل­ولت» و برنامه های نوپایی مانند «اسکویرو استرایپ» از هم اکنون اقدامات خود را به دور از رسانه ها پی­گیر هستند.

موسسه تحقیقاتی فورستر پیش­بینی می کند تا سال 2017  مردم آمریکا 90 میلیارد دلار پرداخت از درگاه تلفن همراه انجام خواهند داد که نسبت به 8/12 میلیارد دلار پرداخت از درگاه تلفن همراه که سال 2012 به ثبت رسیده، افزایشی چشمگیر را نشان می دهد.

 در همین هفته، شرکت استرایپ اعلام کرد که تا کنون حجم سرمایه گذاری این شرکت به 80 میلیارد دلار رسیده است و به این شرکت نوپا که 4 سال قبل با سرمایه اولیه  75/1 میلیارد دلار تاسیس شده بود، ارزش بیشتری بخشیده است و «کارل ایکان»، یکی سرمایه گذاران فعال صنعت پرداخت الکترونیکی، نیز از «ایی­بِی» خواست تا از شرکت «پی­پال» جدا شده و مستقل شود. این سرمایه گذار که سهام دار شرکت اپل نیز هست، به این شرکت فشار می آورد تا برای سهامداران بازدهی بیشتری داشته باشد و همچنین از  شرکت خواسته است تا در پرداخت های الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه سرمایه گذاری کند.  

 درحال حاضر شرکت اپل در فروشگاه آیتونز فیلم، برنامه، کتاب، موسیقی و … را به فروش می رساند و مشتریان می توانند بهای کالا یا خدمات خریداری شده خود را از طریق حساب آیتونز پرداخت کنند و یا با وارد کردن مشخصات کارت های هدیه پیش پرداخت اپل هزینه خدمات دریافتی خود را پرداخت کنند.

 فناوری جدید شرکت اپل، پرداخت از طریق تلفن های هوشمند آیفون را ممکن می سازد، با این حال هنوز اپل به مشتریان اجازه نمی دهد بهای کالاهای فیزیکی و خدمات دیگری که در فروشگاه های آی­تونز ارایه نمی شوند را از طریق حساب آی­تونز خود بپردازد و هنوز کاربران باید اطلاعات کارت های هدیه پیش پرداخت را نیز دستی وارد نرم­افزار نمایند که یک گام اضافی در فرآیند پرداخت است و از اقبال آن می کاهد.

 دنی کارینگتون تحلیل گر موسسه تحقیقاتی فورستی می گوید: «به طور حتم اپل یک غول خفته در دنیای پرداخت الکترونیکی محسوب می شود و آنها قابلیت این کار را دارند تا همه چیز را مرتب کنند.»

وال استریت ژورنال در سال 2012 گزارش داد که اپل روش هایی برای ورود به بازار پرداخت ها را بررسی کرده است و حتی روی یک برنامه کیف پول الکترونیکی مطالعه می کند؛ البته این امر پیش از آن بود که شرکت اپل تحقیقات خود را به دلیل نگرانی درباره احتمال تجربه بد مشتریان از پرداخت الکترونیکی، متوقف کرد. حتی در آوریل 2013 «کوک» در کنفرانسی به سرمایه گذاران گفت: «فناوری پرداخت هنوز بسیار جوان است.»

تمایل اپل به ورود به بازار پرداخت در اوایل ماه جاری هنگامی فاش شد که این شرکت به تهیه حق امتیاز مربوط به پرداخت الکترونیکی خرید کالا و خدمات از طریق سیگنال تلفن همراه به گیرنده های بی سیم اقدام کرده است. درخواست برای دریافت این امتیاز نشان دهنده آن است که بزودی کاربران آیفون می توانند با استفاده از تلفن های همراهشان در فروشگاه آی­تونز پرداخت الکترونیکی انجام دهند؛ البته راهبردها و برنامه دقیق اپل در این مورد کاملا واضح نیست. احتمالا اپل گزینه پرکردن اطلاعات کارت اعتباری به طور خودکار را براساس کارت هایی که قبلا در آیتونز ثبت شده اند را به کاربران ارائه خواهد کرد.

در همین حال یک کارشناس صنعت پرداخت الکترونیک عنوان کرد: «احتمالا کلاهبرداری از اپل با اضافه شدن حسگر اثر انگشت به تلفن های همراه آیفون کاهش چشم گیری خواهد یافت و اگر اپل در صنعت پرداخت الکترونیکی حضور داشته باشد، به طور حتم فضای صنعت پرداخت تغییر می کند و بازرگانان به شیوه ای متفاوت درباره انتخاب شریک رفتار می کنند.»

منبع:

http://www.theaustralian.com.au/business/wall-street-journal/apple-in-digital-wallet-push/story-fnay3ubk-1226811093591

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =