استقبال ایتالیا از موسیقی سنتی ایران

اجرای موسیقی سنتی ایرانی به مناسبت ایام نوروزی توسط گروه ˈماهورˈ در ایتالیا با استقبال گرم هنر دوستان این کشور مواجه شد.

خبرگزاری ایرنا: اجرای موسیقی سنتی ایرانی توسط گروه ˈماهورˈ اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت ایام نوروزی در شهرهای رم و فرنتینو مورد استقبال گرم ایتالیایی های علاقه مند به فرهنگ و هنر ایران قرار گرفت.

در این آیین که ابتدا در کنسرواتوار موسیقی ˈسانتا چچیلیاˈ در شهر رم به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا برگزار شد، رییس کنسرواتور موسیقی که بزرگترین و مهمترین هنرستان عالی موسیقی در ایتالیا محسوب می شود، اجرای موسیقی سنتی ایران در این مکان را موجب افتخار برای این مؤسسه هنری و علمی دانست.

کنسرواتور موسیقی سانتا چچیلیا در رم یکی از مراکز مهم هنری در ایتالیاست که تاکنون ده ها هنرمند ایرانی از ان دانش آموخته شده و در زمان حاضر نیز 10 دانشجوی ایرانی در این مؤسسه علمی هنری تحصیل می کنند که همه آنها جزو نخبگان موسیقی به شمار می روند.

دکتر پورمرجان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در ایتالیا در سخنانی، نوروز ایرانی و بهار طبیعت را به همه حضار تبریک گفت و اظهار داشت: نوروز که در یونسکو و مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم به عنوان روز بین المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان با ریشه ایرانی به ثبت رسیده، پیام آور صلح و محبت و دوستی برای انسان های آزاده در تمام دنیاست و به همین مناسبت با آمدن گروه موسیقی ایرانی به ایتالیا و اجرای برنامه در این محل هنری، شما را در شادی های نوروزی خود شریک می دانیم و امیدواریم که با ملاحظه موسیقی سنتی ما پی به غنای آن برده باشید.

دومین اجرای موسیقی سنتی این گروه هنری در بنای باستانی شهر فرنتینو در 80 کیلومتری جنوب شرق رم برگزار شد. پروفسور پوچه استاد موسیقی و متخصص تاریخ هنرهای شرقی و ایرانی ضمن اشاره به تاریخ، تمدن و فرهنگ کهن ایران گفت: موسیقی سنتی در ایران با سنت های دیرینه و بومی مناطق مختلف این کشور عجین شده و می توان یکی از عمیق ترین و زیباترین موسیقی های جهان را که با فطرت انسانی همنوا شده در آن یافت.

وی ادامه داد: ایران دارای تمدن چند هزار ساله است که تأثیر شگرفی در تمدن ما در غرب داشت.

شهردار شهر فرنتینو که خود از فرهیختگان فرهنگی این شهر محسوب می شود، نیز اظهار داشت: هنر ایرانی با پشتوانه تمدن چند هزار ساله می تواند پیام رسان خوبی برای فرهنگ ایرانی باشد.

مانتونیو پومپئو افزود: این رخداد فرهنگی را به فال نیک می گیریم و امیدواریم که آغازی برای توسعه تبادلات هنری و فرهنگی این خطه از ایتالیا با شهرها و مناطق مختلف ایران باشد و در آینده هم شاهد حضور گروه های هنری و فرهنگی ایرانی باشیم. تمام مراکز هنری ما در این شهر به روی اجراهای فرهنگی ایران باز است و به گرمی از آنها استقبال می کنیم.

خانم بیانکا ماریا والری رییس مؤسسه مارتینو فلتیکو نیز در این آیین گفت: امروز برای ما هم عید بزرگی بود و توانستیم پیام های دوستی و محبت ایرانی ها را از لابلای موسیقی بومی و سنتی آنها حس کنیم. زمان اجرای موسیقی احساس عجیبی به من دست داد و بزرگی و هیمنه فرهنگ و تمدن ایرانی را لمس کرده و مفاهیم والای انسانی را از لابلای سازهای ایرانی حس کردم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  −  7  =