هجوم سرمایه گذاران برای خروج از بورس

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از جهان سهم ـ در روزهای اخیر شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا کاهش یافته اند. شاخص استاندارد اند پورز هفته پیش بیشترین کاهش را از سال 2012 تاکنون تجربه کرد و عامل اصلی این کاهش که روز جمعه به سقوط تبدیل شد آغاز فصل گزارش دهی شرکت ها از عملکرد خود در سه ماهه نخست سال جاری ..

و پیش بینی ناامیدکننده بودن این گزارش هاست. قیمت سهام تعدادی از شرکت ها نظیر جی پی مورگان و برخی فروشگاه های زنجیره ای به دلیل اعلام کاهش سود یا پایین تر بودن سودشان نسبت به آنچه تصور می شده کاهش یافته است. هفته پیش شاخص استاندارد اند پورز 2.6 درصد و شاخص ترکیبی نزدک 3.1 درصد کاهش یافتند. شاخص راسل 2000 نیز 3.6 درصد کاهش یافته است. هر سه شاخص بیشترین کاهش را از ژوئن سال 2012 تجربه کرده اند.

شاخص متوسط صنعتی داوجونز نیز با 2.6 درصد کاهش مواجه شده است. در 10 صنعت شاخص استاندارد اند پورز بیشترین کاهش در قیمت سهام شرکت های فعال در حوزه بهداشت و درمان و نیز نهادهای مالی مشاهده شده است.

در حال حاضر هجوم سرمایه گذاران برای فروش دارایی خود در بورس آمریکا حاصل پیش بینی بازده اندک شرکت ها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی است. البته شرکت هایی که تاکنون گزارش عملکرد خود را منتشر کرده اند وضعیت بد آب و هوایی در ماه های ژانویه و فوریه را عامل کاهش سود خود دانسته اند. اکنون که بازدهی برخی شرکت های بورسی پایین تر از انتظارات بوده سرمایه گذاران نسبت به افق عملکرد بورس بدبین شده و ترجیح می دهند در حوزه های دیگر سرمایه گذاری کنند.

در هفته جاری نیز ده ها شرکت دیگر گزارش عملکرد سه ماه نخست خود را منتشر خواهند کرد و این در حالیستکه اکنون پیش بینی می شود رشد بازدهی شرکت های شاخص استاندارد اند پورز در سه ماهه اول امسال تنها 0.9 درصد باشد. ابتدای ژانویه تصور می شد این رقم 6.5 درصد باشد.

یک عامل دیگر هجوم سرمایه گذاران برای خروج از بورس، نگرانی و ابهام های موجود درباره سیاست های آتی بانک مرکزی آمریکاست. کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سه نشست اخیر خود در مجموع 30 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته و آن را به 55 میلیارد دلار در ماه رسانده است. همچنین پیش بینی شده خرید اوراق قرضه اواخر سال جاری پایان یابد و چند ماه بعد افزایش نرخ های بهره آغاز شود.

در این شرایط و با توجه به ضعف اقتصاد اروپا و کاهش احتمالی نرخ رشد اقتصاد چین که شرکای اصلی تجاری آمریکا هستند، درباره عملکرد شرکت های بورسی تردیدهای جدی پدید آمده است. در هفته جاری گزارش های بسیار مهم از وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا، چین و منطقه یورو منتشر خواهد شد. باید دید آیا سرمایه گذاران همچنان ریسک گریز باقی خواهند ماند یا نه؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  10  =  1