شیاف سیاه دانه، بهترین دارو برای عفونتهای قارچی زنان

این دارو با همکاری گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی 100نفر از بیماران تست شد و نتایج بسیار خوبی داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر، شیاف گیاهی سیاه دانه با نام تجاری فیتوواژکس با شماره 5529  در سال 91 ثبت اختراع شد و پس از مراحل دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و تولید در یکی از شرکتهای داروسازی داخلی با تولید یک میلیون عدد، در داروخانه های سطح کشور توزیع شد.

 

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح اظهار داشت: تا کنون تحقیقات گسترده ای در خصوص گیاه سیاه دانه در سطح دنیا صورت گرفته است اما به مرحله تولید نرسیده است و داروی فیتو واژکس نخستین داروی گیاهی سیاه دانه است که به مرحله تولید رسیده است.

 

دکتر حسن رخشنده خاطر نشان کرد:‌داروی فیتوواژکس که به صورت شیاف تولید شده است در عفونتهای قارچی دستگاه تناسلی زنان کاربرد دارد.

 

عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این دارو با همکاری دکتر نفیسه ثقفی عضو هیات علمی گروه زنان و چند نفر از همکارانشان مراحل تستهای بالینی را با موفقیت گذرانده است و نتایج این تستها حاکی از آن بود که این دارو از داروی کلوتریمازول که در حال حاضر در عفونتهای قارچی زنان تجویز می شود اثر بخشی بالاتری دارد.

 

رخشنده خاطر نشان کرد:‌بر اساس تحقیقات انجام شده این دارو همچنین در بیمارانی که نسبت به داروی کلوتریمازول مقاومت به درمان داشته اند نیز اثر بخشی مناسبی داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه فیتوواژکس تا بیست سال آینده به طور انحصاری به نام جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و کشور دیگری نمی تواند از این عنوان استفاده کند خاطر نشان کرد:‌ برنامه ریزی شده است که این دارو علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

 

رخشنده خاطر نشان کرد:‌ داروی فیتوواژکس با ریشه گیاه سیاه‌دانه و بصورت شیاف تهیه می‌شود و مراحل تحقیق آن در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این گونه بوده است که ابتدا روی محیط کشت، اثرات ضد میکروبی دارو بررسی شده، مرحله بعدی روی حیوان(موش) کار کردیم که اثرات ضدقارچی و ضدمیکروبی آن را بررسی شود سپس در دو گاوداری در مشهد و فریمان،اثرات این دارو را روی عفونت‌های پستان گاو بررسی کردیم. در مرحله نهایی، سمیت دارو روی موش بررسی و متوجه شدیم سمی نیست.

 

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دارو با همکاری گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی 100نفر از بیماران تست شد و نتایج بسیار خوبی داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  21