آنجا که گوگل فراتر از یک جستجوگر اینترنتی است

دورنمای گوگل در سال 2015

67 درصد از بازار جستجوی رایانه‌های خانگی در آمریکا در اختیار این موتور است و تجارت این بخش از شرکت گوگل در جهان سالانه 50 میلیارد درآمد دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از همشهری آنلاین گوگل همواره در پی آن است تا نامش فراتر از یک شرکت جستجوی اینترنتی مطرح باشد، از این رو در سال جدید میلادی باید در انتظار حرکت‌های بزرگی از سوی این شرکت باشیم.

براساس گزارش Cnet، موتور جستجوی گوگل،‌بزرگترین موتور جستجوی جهان، در سال 2014 سلطه خود بر بازار را حفظ کرد. 67 درصد از بازار جستجوی رایانه‌های خانگی در آمریکا در اختیار این موتور است و تجارت این بخش از شرکت گوگل در جهان سالانه 50 میلیارد درآمد دارد.

اما از آنجایی که گوگل در جستجوی موج‌های جدید درآمد‌زایی است، مدیر عامل این شرکت، لری پیج آشکارا اعلام کرده که گوگل نیاز دارد تا دیدگاه خود را گسترده‌تر سازد.زمانی که گوگل در سال 1998 تاسیس شد، ماموریتی را به نام خود به ثبت رسانید: سازمان‌دهی اطلاعات جهان. این ماموریت اکنون بسیار فراتر از جستجو رفته‌است.

پیج در ماه دسامبر اعلام کرد ماموریتی که در ابتدا برای خود تعیین کرده‌بودیم اکنون کمی محدود به‌نظر می‌آید و ما در فکریم چگونه می‌توان آن را گسترده‌تر ساخت.

از این رو دور از انتظار نیست که در سال جدید میلادی و سال‌های آینده، کمترین بخش فعالیت‌های گوگل بر جستجو متمرکز شود و انرژی خلاقانه و نامحدود این شرکت بر زمینه‌های فراتر از جستجو، در بخش لابراتوار محرمانه گوگل ایکس، یوتیوب و سکوی فراگیر اندروید صرف شود.

عرضه عمومی عینک گوگل

عینک گوگل را به یاد دارید؟ عینک هوشمندی که به اینترنت وصل می‌شود و در سال 2012 با رونمایی پرسروصدایی که گوگل از آن به عمل آورد توجه شیفتگان تکنولوژی را به خود جلب کرد و در سوی دیگر موجب خشم گروه‌های طرفدار حفظ حریم خصوصی شد. استفاده از این عینک که دارای دوربینی داخلی و سیستم ضبط است، در سالن‌های سینما ممنوع اعلام شد.

با وجود تمامی جنجال‌هایی که برسر این ابزار به وجود آمد، عینک گوگل هنوز در مرحله آزمایش تکنیکی قرار دارد و گوگل برای عرضه محصول هوشمند خود برنامه‌ای کند را به اجرا گذاشته و اولین کاربران این عینک را جستجوگران نامیده‌است.

هنوز مشخص نیست زمانی که عینک از مرحله سنجش عمومی خارج شود، دستخوش چه تغییراتی خواهد شد. برخی از تحلیل‌گران انتظار دارند قیمت عینک در عرضه عمومی آن کاهش بیابد. قیمت عینک در فاز جستجوگران 1500 دلار بوده‌است. یک استاد دانشگاه استنفورد و یک آینده‌نگر سیلیکون‌ولی که برای چندین دهه صنعت را تحت نظر گرفته‌اند معتقدند قیمت این عینک جهت متعادل‌سازی انتظار کاربران از محصول کاهش خواهد‌یافت، زیرا اگر این عینک قیمتی عادی داشته‌باشد، انتظار کاربران از عینک نیز کاربردی عادی خواهد‌بود.

دیگران می‌گویند نسخه‌های بعدی عینک گوگل به دلیل معایبی که نسخه اولین آن داشته، بسیار کاربردی‌تر و پیشرفته‌تر خواهد‌بود.

ورود تبلیغات تلویزیونی به یوتیوب

گوگل روی یوتیوب سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌است. این شرکت برای حفظ خلاقیت در این وب‌سایت تلاش زیادی می‌کند به ویژه در دورانی که رقبای سرسختی مانند فیس‌بوک درحال قدرتنمایی هستند.

گوگل برای سرمایه‌گذاری‌اش روی این وب‌سایت دلیل قانع‌کننده‌ای دارد. ماهانه بیش از یک میلیارد بازدید‌کننده به این وب‌سایت سر می‌زنند و در هر دقیقه حجم فیلم‌های ویدیویی که برای دیدن تمامی آنها به سه ماه زمان نیاز است، به نمایش در می‌آورند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌بودند درآمد ناشی از تبلیغات در یوتیوب تا پایان سال 2014 به یک میلیارد و 13 میلیون دلار خواهد‌رسید.

اما گوگل می‌خواهد این درآمد را افزایش دهد. در جهان تبلیغات، برند‌ها و شرکت‌ها معمولا بیشترین هزینه تبلیغات خود را صرف تلویزیون می‌کنند، روندی که در آستانه تغییر قرار دارد و به‌زودی تبلیغات آنلاین جایگزین آن خواهد شد، از این رو گفته می‌شود تا سال 2016 تبلیغات در وب بر تبلیغات تلویزیونی غلبه خواهد‌کرد.

برخی از شرکت‌های تکنولوژی طی سال‌های اخیر برهمین اساس سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش تبلیغات ویدیویی آنلاین افزایش داده‌اند. از این رو انتظار می‌رود گوگل نیز با اشتیاق بیشتری به دنبال بستن قرارداد با برند‌های بزرگ جهان و آژانس‌های تبلیغاتی بزرگ باشد تا بتواند جویبار سرمایه‌های این شرکت‌ها را روانه یوتیوب سازد. در همین راستا در ماه فوریه با یکی از بزرگترین شرکت‌های خرید تبلیغات جهان قراردادی کلان بست. از دیگر حرکت‌های گوگل در راستای جذب شرکت‌های بزرگ به سوی یوتیوب، انتساب سوزان وجیچیک، یکی از قدیمی‌ترین و ارشد‌ترین مدیران اجرایی گوگل به ریاست یوتیوب است.

اندروید در همه‌جا

در سال 2014 هیچ‌یک از بخش‌های گوگل به اندازه بخش اندروید پرمشغله نبوده‌اند. این نرم‌افزار درحال حاضر بیش از هشتاد درصد از اسمارت‌فون‌های جهان را تحت سلطه خود گرفته و در سال 2014 گوگل در راستای توسعه آن قدم‌های بزرگی برداشت.

این شرکت در ماه سپتامبر اندروید یک را راه‌اندازی کرد؛ طرحی ابتکاری با هدف ورود گوشی‌های مقرون به صرفه و با کیفیت اندرویدی به بازار جهان. این پروژه که سازندگان موبایل را در انتخاب قطعات راهنمایی می‌کند، در هند آغاز به‌کار کردو از ماه دسامبر در بنگلادش، نپال و سریلانکا نیز توسعه یافت. آغاز این پروژه در دیگر کشورها از قبیل فیلیپین و اندونزی از سال جدید میلادی آغاز خواهد‌شد.

اندروید آب‌نبات‌چوبی از ماه نوامبر وارد بازار شد، سیستم‌عاملی که گوگل آن را بزرگترین و بلند‌پروازانه‌ترین محصول خود معرفی کرد. زیرا این نسخه از اندروید نسبت به نسخه پیشین کیفیت بسیار بالاتری دارد و انتظار می‌رود اندرویدی که در سال جدید معرفی می‌شود نیز همین روند بهبود را ادامه دهد.

گوگل در زمینه الکترونیک‌های پوشیدنی نیز تمرکز زیادی دارد و علاوه بر عینک گوگل، بر نسخه‌های بهبود‌یافته پوشیدنی‌های اندرویدی از قبیل ساعت‌های هوشمند نیز متمرکز است. نتیجه این سرمایه‌گذاری می‌تواند عظیم باشد. براساس نتایج تحقیقی که شرکت IDC انجام داده تا سال 2018 میزان فروش پوشیدنی‌های الکترونیکی به 100 میلیون واحد خواهد‌رسید، یعنی نسبت به سال 2013 6 برابر خواهد‌شد. رقابتی که با عرضه ساعت اپل تشدید خواهد‌شد. اما گوگل می‌گوید به سرعت بخشیدن روند تکامل محصولات اندرویدی‌اش متعهد است و در تلاش است با سرعت این روند را طی کند.

ادامه رفتار موشکافانه اروپایی‌ها

اگرچه گوگل فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلفی متمرکز ساخته‌است، اما اصلی‌ترین فعالیت این شرکت همان جستجوی اینترنتی است، فعالیتی که ادامه موشکافی‌ها و تجسس‌ها در سال 2015 این شرکت را دچار دردسر خواهد‌کرد. گوگل در چهار سال گذشته به شدت درگیر تجسس‌های ضد‌انحصاری اروپا بوده‌است. در این پرونده اتهاماتی نظیر اولویت‌بندی نتایج جستجو‌ها متناسب با منافع گوگل و در ضدیت با منافع رقبای این شرکت مطرح هستند. این شرکت همچنین هدف اصلی رای دادگاهی اروپایی مبنی بر حق فراموش‌شدگی است که به کاربران امکان می‌دهد نام و اطلاعات محرمانه خود را از نتایج جستجو‌ها حذف کنند.

پارلمان اروپا همچنین جنبشی عمومی را در راستای جداسازی تجارت جستجوی گوگل از دیگر فعالیت‌های این شرکت ایجاد کرده‌است، جنبشی که با وارد آوردن فشار سیاسی کمیسیون اروپا را وادار بر نظارت بر فعالیت‌های گوگل ساخته‌ و رویکرد سیاسی خصمانه‌ای را درقبال این شرکت ایجاد کرده‌است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  12  =