دلیل آزردگی مردم از کیفیت خودروهای داخلی

کیفیت به چشم اسفندیار صنعت خودروی ایران تبدیل شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی سال‌هاست که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک کیفیت به چشم اسفندیار صنعت خودروی ایران تبدیل شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی سال‌هاست که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده است. در این شرایط خودروسازان نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم را انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.

این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی حق دارند پس از پرداخت چند ده میلیون تومان برای خرید یک خودروی داخلی، راحت و بی‌دغدغه از وسیله نقلیه خریداری شده به بهترین شکل استفاده کنند. با این حال مشکلاتی همچون بروز مشکل برای برخی خودروهای صفرکیلومتر آن هم بلافاصله پس از خروج از کارخانه و اجبار به مراجعه چند باره صاحب خودرو به تعمیرگاه‌ها برای رفع عیب، وجود سر و صدای اضافه در خودروهای داخلی و به‌ویژه سرگردانی مشتریان در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان، از مواردی است که مصرف‌کنندگان ایرانی را با دل آزردگی مواجه کرده است.

در این زمینه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزگردی را با هدف بررسی دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی و به‌ویژه انتقال نقطه‌نظرات مصرف‌کنندگان در رابطه با کیفیت این محصولات به دست‌اندرکاران صنعت خودرو، برگزار کرد.

این میزگرد با حضور فرزاد غزایی – معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا، سیدمجید میرحسینی – مدیر تضمین کیفیت تامین معاونت کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو و علی عالی‌نهاری – مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برگزار شد.

رییس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی و مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگر مدعوین این میزگرد بودند که علی‌رغم هماهنگی صورت گرفته، حضور نیافتند.

ایسنا: ارزیابی شما از کیفیت خودروهای داخلی چیست؟

عالی‌نهاری : گزارشات به دست آمده از دستورالعمل‌های ارزیابی کیفی خودروهای سواری نشان می‌دهد که عمده محصولات در دو سطح کیفی خوب و خیلی خوب قرار دارند. البته این‌که آیا نتایج گزارشات متناسب با انتظارات مردم است یا خیر بحث جدی است که به دنبال یافتن پاسخ آن هستیم. به هر حال نتایج گزارشات کیفی مقداری مغایر با انتظارات مشتریان در این زمینه است.

ایسنا: آیا خودرویی که تصادف بالایی دارد الزاما کیفیت آن پایین است؟ اینگونه گفته می‌شود که خودروهایی که تصادف بیشتری دارند به همان نسبت کیفیت پایین‌تری دارند.

میرحسینی: کیفیت خودرو نه فقط کیفیت قطعات و عملکرد بلکه کیفیت هندلینگ، راه‌رفتن، ظاهر خودرو و همچنین آپشن‌های آن‌را شامل می‌شود. شاید اگر کیفیت جاده‌ها با خودروها مقایسه شود، طبیعتا کیفیت جاده بر روی خودرو تاثیر‌گذار است. البته فرهنگ استفاده از خودرو نیز می‌تواند به عنوان کیفیت مطرح شود. به هر حال کیفیت یک حوزه بی‌نهایت است و در آن باید به نظر مشتری نیز توجه شود.

ایسنا: به نظر شما نقش خودروهای سواری تولید داخل در تصادفات جاده‌ای چه مقدار است؟

میرحسینی: به نظر من نقش سواری‌ها در تصادفات جاده‌ای کمتر از یک درصد است.

غزایی: استاندارد بودن یک خودرو با سطح کیفیت آن متفاوت است. متولی استاندارد در کشور مشخص بوده و اگر خودرویی استاندارد نباشد مجوز تولید نخواهد داشت. استاندارد‌های ما برگرفته از استانداردهای روز بوده و هم‌اکنون استاندارد‌های 55 گانه اروپایی در کشور اجرا می‌شود. در سال‌های اخیر نظارت‌های سازمان ملی استاندارد در این حوزه نیز بیشتر شده است.

در مجموع موضوع ایمنی خودرو باید از بحث کیفیت آن جدا و تفاوت آن روشن شود. استاندارد ‌بودن خودرو را سازمان ملی استاندارد تعیین و بر آن نظارت می‌کند. سازمان استاندارد در حوزه ایمنی تست‌هایی مانند تست تصادف، کمربند و ترمز را انجام می‌دهد و محیط زیست نیز از نظر آلایندگی و بعضا صوتی خودروهای تولیدی را کنترل می‌کند. بنابراین اگر نقصی در خودرو دیده می‌شود، دلیل غیر استاندارد‌ بودن آن نیست، بلکه در این زمینه خودرو به صورت موردی فاقد کیفیت است.

کیفیت چند شاخه دارد که یکی کیفیت عملکرد خودروست که از سوی سازمان‌های نظارتی به صورت نمونه‌برداری کنترل می‌شود. به عنوان مثال ممکن است نقصی در خودرو ایجاد شود که ربطی به استاندارد آن نداشته و مربوط به نقص عملکرد قطعه است. در این موارد اگر نقص موردی باشد، محموله قطعه توقیف و کاملا چک می‌شود و اگر نقص فراگیر باشد برای رفع آن فراخوان صورت می‌گیرد. فراخوان در جهان زیاد است و شرکت جنرال موتورز رقم بالایی برای نقص خاموش شدن خودرو که کشته نیز داده است، فراخوان کرده است.

در ایران فعالیت خودروسازی بعد از انقلاب دولتی بوده و تداخل کار دولت با کار تولیدی وجود داشته است به‌گونه‌ای که دولت هم نقش شرکتی و هم نقش حاکمیتی را ایفا کرده است که البته این موضوع به تدریج در حال تغییر بوده و بخش خصوصی در حوزه خودرو‌سازی و نظارت آن وارد شده است. در دنیا شرکت‌ها خصوصی بوده و حاکمیت نقش نظارتی را در حوزه‌های ایمنی و محیط زیست اعمال می‌کند بنابراین سازمان ملی استاندارد به عنوان نماینده دولت نقش خود را پررنگ می‌کند و نقش محیط زیست نیز در حال پررنگ‌تر شدن است.

در ایران فعالیت خودروسازی بعد از انقلاب دولتی بوده و تداخل کار دولت با کار تولیدی وجود داشته است به‌گونه‌ای که دولت هم نقش شرکتی و هم نقش حاکمیتی را ایفا کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  3