خبرنگاران حوادث در معرض اختلال استرس پس از سانحه

پژوهش جدید دانشمندان کانادایی حاکیست خبرنگارانی که وقایع تهدیدکننده حیات را گزارش می‌کنند، در معرض خطر فزآینده ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اضطراب هستند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، تحقیقات محققان دانشگاه تورنتو بر روی سلامت حسی گزارشگرانی که رویدادهای خشونت‌آمیز در کنیا را پوشش می‌دادند، بر دو رویداد آسیب‌زا شامل خشونت در انتخابات 2007 که باعث مرگ 1000 کنیایی شد و همچنین حمله به فروشگاه وست‌گیت در سال 2013 که در آن، حمله گروه الشباب به کشته شدن 67 کنیایی انجامید، تمرکز داشت.

آنتونی فاینشتاین، استاد روان‌پزشکی دانشگاه تورنتو اظهار کرد: یک یافته چشمگیر، واکنش‌های روانی بسیار متفاوت از سوی خبرنگاران به اخبار پوششی‌شان از خشونت انتخاباتی و حمله فروشگاه وست‌گیت بود.

تعداد زیادی از خبرنگارانی که قتل‌عام وست‌گیت را پوشش داده بودند، مستقیما در معرض خطر قرار نداشتند.

در مقابل، خبرنگاران خشونت پس از انتخابات را مستقیما تجربه کرده بودند که طی آن، همسایه‌ها علیه یکدیگر عمل می‌کردند، شهرها آسیب دیده بودند و در برخی موارد، رسانه‌ها در مرکز خشونت‌های اراذل و اوباش قرار می‌گرفتند. در این موارد، خطرات بسیار تهدیدکننده بودند.

فاینشتاین گفت: ماهیت عمیقا آسیب‌زای این مواجهه با خشونت، با این واقعیت برجسته شد که هفت سال پس از شورش و ضرب و شتم، علائم شاخص اختلال استرس پس از سانحه و اضطراب باقی ماندند.

وی افزود: ما امیدواریم که این پژوهش، سازمان‌های خبری در کنیا و سایر کشورهای آفریقایی را که خبرنگاران‌شان به موقعیت‌های خطرزا اعزام می‌شوند، به بررسی سلامت روانی این افراد و ارائه مشاوره محرمانه به آن‌ها تشویق کند.

این پژوهش در مجله JRSM Open منتشر شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  28