دلایل انباشت مطالبات غیرجاری بانک‎ها

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی مطرح کرد

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی با بیان دلایل ایجاد مطالبات غیرجاری در بانک ها گفت: بحث اعتبارسنجی می تواند عامل اصلی به وجود آمدن این مطالبات باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امیرعباس هاشمی نژاد اظهار داشت: یکی از بزرگترین معضلات و چالش هایی که نظام بانکی کشور با آن درگیر است و به عنوان یک دغدغه اساسی مسئولان در مجلس و دولت و حتی توسط رییس جمهور مطرح می شود مطالبات معوق بانک ها است.

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی به “ایبنا” افزود: مطالبات غیرجاری بانک ها که ناشی از عدم انجام به موقع تعهدات مشتریان است چند سالی می شود که گریبان نظام بانکی کشور را گرفته است.

هاشمی نژاد تاکید کرد: اگر بخواهیم دلایل و مختصات به وجود آمدن این دغدغه را مطرح کنیم می توان گفت در یک کلام بحث اعتبارسنجی می تواند عامل اصلی به وجود آمدن این مطالبات باشد.

وی افزود: این موضوع می تواند از طریق تاسیس شرکت های رتبه بندی که وظیفه اعتبارسنجی مشتریان بانک ها را از منابع اطلاعاتی گسترده و با فرایند خاصی انجام می دهند دنبال شود.

مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: این نیاز در نظام بانکی امروز به شدت احساس می شود و فقدان آن موجب دامن زدن به رشد مطالبات غیرجاری بانک ها شده است.

هاشمی نژاد خاطرنشان کرد: در مقطعی شرکت رتبه بندی برای رفع این مشکلات به وجود آمد ولی متاسفانه بعد از چندین سال به هدف خود نرسید؛ بنابراین لازم است که دوباره این موضوع بازنگری شود چون تاثیر زیادی در برقراری سلامت و ثبات نظام بانکی کشور دارد.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته شرکت های متعددی هستند که در زمینه اعتبارسنجی مشتریان فعالیت می کنند و اطلاعات را با ضوابط و قوانینی که در بحث رازداری مشتریان آن کشورها وجود دارد، به بانک ها ارائه می کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: این شرکت ها می توانند موضوع رتبه بندی مشتریان را انجام بدهند و بانک ها از پیگیری این موضوع معاف شوند و اینگونه خدمات به مشتریان و بانک ها فروخته می شود.

به گفته هاشمی نژاد،‌ لازم است که از لحاظ ساختار قانونی و زیربنای اطلاعاتی به این موضوع پرداخته شود تا در آینده شاهد رشد روزافزون و یا انباشت مطالبات معوق غیرجاری در شبکه بانکی کشور نباشیم.

منبع:دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  28