راهکار زیمبابوه برای مقابله با کمبود نقدینگی

با بیکاری 90 درصد انجام گرفت

زیمبابوه تا پایان سال ۲۰۱۶ معادل ۷۵ میلیون دلار آمریکا اسکناس جدید وارد چرخه پولی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از یورو نیوز، بانک مرکزی زیمبابوه برای مقابله با کمبود شدید نقدینگی و سر و سامان بخشدین به اوضاع اقتصادی در کشور واحد پولی جدید و اسکناسهای مربوط به آن را وارد چرخه پولی کرد. تا پایان سال ۲۰۱۶ معادل ۷۵ میلیون دلار آمریکا اسکناس جدید وارد چرخه پولی می شود.
یک شهروند زیمبابوه در این رابطه می گوید: «این واحد پولی باید مورد قبول همه باشد زیرا از طرف دولت چاپ شده است. هر کسی که مخالف آن باشد در مقابل دولت قرار دارد و باید او را به پلیس معرفی کرد.»
یک شهروند مخالف چاپ پول های جدید با اشاره به تجربه تلخ گذشته واحد پول زیمبلابوه می گوید: «به چاپ اسکناسها و واحد پولی جدید نیازی نداریم. این یک سرقت از مردم زیمبابوه محسوب می شود. اتفاقی که پیش از این برای دلار زیمبابوه افتاد برای این اسکناسها نیز می افتد. آنها پول واقعی ما را به سرقت برده اند.»
اوضاع بسیار بد اقتصادی در زیمبابوه موجب شده بود از سال ۲۰۰۹ دلار آمریکا جایگزین واحد پولی کشور شود.
در حال حاضر حدود سه چهارم مردم زیمبابوه زیر خط فقر زندگی می کنند. حدود ۹۰ درصد جمعیت فعال این کشور نیز در بیکاری بسر می برد.

گفتنی است: در سال ۲۰۰۹ دولت زیمبابوه به‌دلیل نداشتن هیچ پشتوانه‌ای واحد پول خود را به مدت یک سال از گردونه خارج کرد. التون مانگوما، وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی زیمبابوه، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که دولت تصمیم گرفته است تا پول واحد زیمباوه را که در حال حاضر نیز اثری از آن در مبادلات نیست، به مدت یک سال متوقف کند. به گفته وی از این پس دلار زیمبابوه در مبادلات استفاده نخواهد شد زیرا هیچ چیزی برای حمایت از آن و حفظ ارزشش وجود ندارد. این اقدام در حالی صورت گرفت که در پاسخ به تورم بسیار بالا دولت زیمبابوه استفاده از ارزهای کشورهای دیگر همچون پولای بوتسوانا، راند آفریقای جنوبی، دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس را قانونی اعلام کرده بود.  دولت زیمبابوه پیش از خروج واحد پول خود ۲۲ صفر را از واحد پول خود حذف کرده است. بالاترین اسکناس زیمبابوه که پیشتر در گردش بود اسکناس ۱۰۰ تریلیون دلاری زیمبابوه بود که با آن حتی نمی‌شد یک قرص نان خرید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  9  =