تسهیلات و معوقات نظام بانکی بزرگترین معضل نظام بانکی ایران

مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین در همایش تجاری بانکی ایران و اروپا:

حسن معتمدی، مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین، سخنران اول نشست تخصصی مطالبات معوق بانکی در چهارمین همایش ایران و اروپا بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، معتمدی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری همایش ایران و اروپا در حوزه عملیاتی بانک‌ها مطالبی را بیان کرد و تسهیلات  و معوقات نظام بانکی کشور را بزرگترین معضل نظام بانکی دانست و گفت: معضلات معوقات بانکی دامن تمام بخش‌های اقتصادی کشور را گرفته و به همین دلیل حل و فصل مشکلات این حوزه بسیار اهمیت دارد این اهمیت زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم اقتصاد کشور ما یک نظام بانک محور است و به همین خاطر در شرایط موجود برای خروج از رکود به مشکلات بانک ها توجه کرد.
وی گفت: مطالبات معوق بانک‌ها بسیار مهم است و ما مشاهده می‌کنیم که منابع درگیر بانک‌ها نه تنها منابع مولد نیستند ، بلکه بخش عمده آنها مطالبات دولتی است و این موضوعی است که مورد بحث است و تسهیلات غیرجاری ما در حوزه بانکی از سال 85 موید این امر است.
مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین، از فعالیت‌های بانکی عمده در این حوزه به ارائه دستورالعمل‌های بانکی اشاره کرد و گفت: ما در پایان سال 85 دستورالعمل طبقه بندی دارایی‌ها را ابلاغ کردیم این دستورالعمل دو بخش اصلی داشت: بخش اول بحث کلان و کیفی بود اما بخش اساسی این دستورالعمل به طبقه‌بندی و تاریخ سررسید معوقات برمی‌گشت.
معتمدی خاطر نشان کرد: دستورالعمل اجرا شده به عنوان تجربه اول ما بود و بدیهی است که به این خاطر مشکلات بسیاری در آن وجود داشت و این به خاطر آن است که زمانی که این دستورالعمل به بانک‌ها ابلاغ شد بانک‌های خصوصی ما بسیار جوان بودند. کار مقایسه ای ما در آن زمان در مورد بانک های دولتی بود و با این دستورالعمل دارایی ها از 4 درصد عددشون به 9 و 10 حرکت کرد و این حرکتی در جهت شفافیت بود.

وی در ادامه گفت:  از سال 85 تا امروز به مدت 11 سال برنامه‌های محدودی را در این دستورالعمل اجرا کردیم و متاسفانه در مورد مطالبات مشروط به وصول نگاه اساسی انجام نداده‌ایم و به نظر من نیاز است تا این کار را انجام دهیم. مشکلی که وجود دارد این است که  ما فقط بر روی میزان و کمیت مطالبات تاکید کردیم در حالی که مطالبات سررسید گذشته به اندازه همان زمان سررسید مهم و حائز اهمیت است.
معتمدی بحث دیگر بر سر راه فعالیت‌های بانک ها را تفاوت بین بانک‌های از نظر فعالیت، ساختار دانست و خاطر نشان کرد که در این حوزه معوقات بانک‌های خصوصی و دولتی کاملا با هم فرق دارد.
وی از نگاه دیگری مشکلات فعلی موجود در نظام بانکی کشور را مورد بررسی قرار داد و اعتبار سنجی مشتریان و اعطای تسهیلات را از دیگر موارد در این حوزه دانست و گفت:  نباید این نکته را فراموش کرد که تمام این مشکلات از بانک ها نیست و مشکل اصلی از نبود نظام اعتبار سنجی در کشور ما است.
مدیرعامل پیشین بانک اقتصاد نوین،  در ادامه اینطور بیان کرد: مادر مورد نظامات تحلیل ریسک و مدیریت آن بسیار نوپا هستیم و بانک های ما بحث مدیریت ریسک را تازه شروع کرده‌اند و در مدیریت بانک های خود نیز مشکل داریم و تغییر سریع مدیریت یکی از دلایل اصلی این مشکلات چه در بانک های دولتی و چه خصوصی است.
از دیگر مواردی که معتمدی در این نشست مورد توجه قرار داد، بحث‌های مربوط به راه بری شرکت‌ها بود که هنوز به خوبی جا نیفتاده و انتظار سهامداران عمده از بانک ها نیز از دیگر موارد در این حوزه بود.وی گفت:  نرخ سود تسهیلات در دوره هایی پایین نگه داشته شده و این برای مشتری انگیزه تحویل پول را در شرایط تورم پایین می برد و تحریم ها نیز که موجب تحمیل مشکلات گسترده به بنگاه‌ها شده و بنگاه‌ها نیز این مشکلات را به بانک ها انتقال داده‌اند و این تنگنای مالی مزید بر علت شده است.
بحث نداشتن دادگاه های تخصصی برای پیگیری مطالبات در بحث مشکلات بانکی از دیگرمواردی بود که در حوزه اصلاح نظام بانکی مطرح شد.  معتمدی گفت: در بانک ها تنگنای اعتباری بانکی ایجاد شده است و موجب شده بانک ها از منابع بانک مرکزی استفاده کنند. تنگنای مالی اتفاق نامیمون دیگری را ایجاد کرده و آن افزایش نرخ سپرده است و به این خاطر بانک ها برای با ثبات نگه داشتن وضعیت خود مجبور هستند از بازار پول جمع کنند و این مشکلاتی در بحث نقدینگی و سوددهی بانک ها ایجاد کرده است.
وی در نهایت نیاز ضروری به تجدید نظر اساسی در مقررات دارایی ها را مطرح کرد و گفت لازم است تا برای اصلاح نظام بانکی کشور مقررات مربوط به کیفیت سنجی و اعتبار سنجی تغییر یابند، چرا که فقدان ارزیابی کیفی دارایی بانک‌ها آسیب جدی به این حوزه وارد ساخته است و باید شرکت‌های رتبه سنجی و اعتبار سنجی وجود داشته باشد تا به انواع فعالیت های بانک ها کمک کند.

پایان پیام/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

58  −  55  =