سوددهی اوراق بهادار با ریسک دارایی بالا

هرم جریان سوددهی اوراق بهادار

اوراق بهادار در اصل ابزاری برای تأمین منابع مالی سرمایه گذاران می باشد که می توانند در قبال خرید آن درآمد ثابتی به دست آورند. اگر چه سوددهی اوراق بهادار به پشتوانه کارت اعتباری مربوط به مطالبات قابل دریافت از اوراق می باشد اما این موضوع نیاز به شفاف سازی دقیق دارد؛ زیرا سرمایه گذاران به دنبال اوراقی هستند که اعتبار آن بیشتر از متوسط اعتبار دارایی پایه آنها باشد. از این رو، در مقاله حاضر تلاش شده است که انواع اوراق بهادار از نظر قیمت و سوددهی بررسی شود و مشخص شود برای خرید هر کدام از آنها چه ملزوماتی وجود دارد. همچنین شیوه نامه خرید اوراق بهادار چه نوع شفافیتی برای سرمایه گذاران فراهم کرده است تا با تکیه بر آنها بتوانند دارایی خود را در اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند.

 

شیوه نامه خرید اوراق بهادار بارکلیز
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در شیوه‌نامه خرید اوراق، انواع حساب‌ها با ویژگی‌های ریسک متغیر وجود دارد. در این شیوه نامه بارکلیز درباره صدور اوراق بیان می‌کند که دو کلاس حساب در صدور وجود دارد. 
کلاس A: اوراقی است که بارکلیز با 650 میلیون دلار دریافتنی کارت اعتباری طبق مشخصات ریسک تعیین ‌شده به بازار ارائه می‌دهد. بانک این نوع انتشار را به عنوان یک پیشنهاد عمومی انجام می‌دهد. 
کلاس B: بانک بارکلیز همچنین اظهار داشت که یک نهاد دیگر این بانک، یک طبقه اوراق از کلاس B را با قیمت 8/172 میلیون دلار به دست آورد. برخلاف کلاس A بارکلیز، کلاس B به عنوان یک پیشنهاد خصوصی به فروش می‌رسد که طبق قانون اوراق بهادار سال 1933 که در بخش 230.144A تعریف شده است، به آن 144A نیز گفته می‌شود.

لزوم صدور دفترچه رسمی برای خرید اوراق بهادار
اوراق بهادار عمومی و خصوصی هم در مورد مشتری و افشای اهداف آنها متفاوت است. در یک اوراق بهادار عمومی، پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران پیچیده است و دفترچه رسمی که اغلب به آن 424b5 نیز گفته می‌شود، باید مطابق قانون 424(b)(5) بورس اوراق بهادار سال 1934 (SEA)، صادر شود. 
پیشنهادات خصوصی، کلاس 144A، نیازی به داشتن دفترچه ندارند. پیشنهادهای خصوصی اغلب در نهادهای مختلف داخلی یا به عنوان سرمایه‌گذاری بین‌شرکتی انجام می‌شود. در مورد بانک بارکلیز بیشتر پیشنهادهای خصوصی در نهادهای داخلی بانک ارائه می‌شود.
نکته جالب در مورد اوراق بهادارسازی کارت اعتباری این است که برخلاف محصولات اقساطی مبتنی بر پرداخت ماهانه ثابت، مانده ‌حساب‌های کارت اعتباری متفاوت است؛ زیرا مشتریان در یک خط اعتباری فعالیت می‌کنند که ممکن است مورد انتخاب آنها نباشد. در نتیجه، اکثر کارت‌های اعتباری ABS به جای خالی شدن، درآمد خود را مستقیماً از نرخ بهره باقیمانده در کارت به دست می‌آورند.

هرم دریافت سود از اوراق بهادار به پشتوانه کارت اعتباری
هرم دریافت سود در شکل زیر ارائه شده است. جریان پرداخت‌های سود از یک مسیر ساختاری پیروی می‌کند. اولین سود به کلاس اول تعلق می‌گیرد که در اصل مطالبات قابل دریافت از اوراق به ارزش 650 میلیون دلار در مثال بارکلیز است. 
پرداخت بعدی هزینه‌های سرویس ‌دهی تعیین ‌شده (در این مورد توسط بارکلی کارد) برای صورتحساب، ارسال پرداخت و سرویس‌دهی به حساب‌هاست؛ سپس سود اوراق کلاسه دوم پرداخت می‌شود. 
هر مبلغ پایه اوراق پرداخت بعدی را دریافت می‌کند که ممکن است با جایگزین کردن حساب‌های تجمیعی که شاید برای مدت زیاد دارای سود نباشند، با دارایی‌های جدید با مشخصات ریسک مشابه تبادل شود. 
در برخی موارد ممکن است جبران هزینه ضروری باشد و وجوهی که در مرحله بعد به حساب سرمایه منتقل می‌شوند، مورد تغییر رتبه اعتباری قرار می‌گیرند. در صورت انتظار داشتن تغییر در کیفیت اعتبار، بازپرداخت‌ها ضروری است و وجوه بعدی به حساب ذخیره می‌رود. وجوه باقیمانده برای کاهش قرضه اصل اوراق به امین پرداخت می‌شود.
هرم پرداخت‌ها نتیجه اصلاحات Dodd-Frank وال استریت است که برای اطمینان از شفافیت در مورد پراکندگی این صندوق و فراهم آوردن درک صریح و روشن از اینکه چه کسی در صورت عدم موفقیت دارایی‌های اساسی ابتدا باید سهم‌اش پرداخت شود، تضمین می‌کند. 
ذکر این نکته حائز اهمیت است که طبقات دارایی بر اساس ریسک دارایی بازده‌های متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران به همراه خواهد داشت؛ مثلاً شرکت امین که میانگین نمره FICO 720 را به خود اختصاص داده است، از یک شرکت امین با امتیازات زیرمجموعه FICO 650 ریسک کمتری خواهد داشت. سرمایه‌گذاران باید یک مدل ریسک / پاداش را برای خود تعیین کنند و در نتیجه این مدل، سرمایه‌گذارانی که ریسک بیشتری می‌کنند، سود و پاداش بیشتری نیز دریافت می‌کنند. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که شیوه نامه خرید اوراق بهادار بارکلیز، دو نوع اوراق را برای سرمایه گذاران مشخص کرده است به طوری یکسری به صورت عمومی و با صدور دفترچه رسمی و سری دیگر با قیمت کمتر و به صورت خصوصی توسط نهادهای داخلی بانک فروخته می شود. اما ممکن است سوددهی اوراق بهادار و بازده آنها برای هر شخص یا نهادی متفاوت باشد. به طوری که هر اندازه که ریسک دارایی ها بیشتر باشد، سود بیشتری برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت.

www.takshilalearning.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

67  +    =  71